ارایه ارز مسافرتی با مدیریتی جدید در طرح مجلس

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد شنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۰
ارایه ارز مسافرتی با مدیریتی جدید در طرح مجلس

انتقاد شدید از اختصاص ارز مسافرتی به کسانی که از طریق تورهای ارزان قیمت سود‌های کلان می‌کنند.

به همین دلیل یک مقام گردشگری بیان کرد که ما خودمان مشوق افراد برای رفتن به کشورهای خارجی شدیم در صورتی که کشورهای خارجی خود باید برای گردشگران ایرانی  هزینه و تبلیغ کنند.

محمد محب‌خدایی، معاون گردشگری در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، روز جمعه ۵ مرداد خواستار حذف ارز مسافرتی شد و گفت که تعدادی از از آژانس‌ها «در ازای سفر رایگان» ارز اختصاص‌یافته به مسافران را می‌گیرند و «‌سود خوبی» به دست می‌آورند.

چرا که به دلیل افزایش مسافرت به کشورهایی چون تایلند، چین و هندوستان باعث شده که بلیط برای این کشورها پیدا نشود.

از آن جایی که تخصیص ارز مسافرتی به مسافران با نرخ دولتی پس از افزایش ناگهانی قیمت ارز درسال ۹۱ و در دولت محمود احمدی نژاد آغاز شد. آژانس‌های مسافرتی با پیشنهاد سفر رایگان به مسافران و گرفتن ارز آنها، از تفاوت قیمت ارز مسافری با بازار آزاد به‌سود خوبی دست پیدا می‌کنند.

هفته گذشته گزارش هایی درباره تصمیم دولت برای حذف ارز مسافرتی منتشر شد اما این شایعه تکذیب شد و برخی از تحلیل گران نیز این شایعه را یکی از دلایل افزایش دوباره قیمت ارز اعلام کردند.

 دولت در سه ماه گذشته ۳۱۲ میلیون دلار ارز مسافرتی پرداخت کرده و با محاسبه دلار به قیمت ۷۵۰۰ تومان، مسافران حدود هزار و ۳۰ میلیارد تومان یارانه ارزی دریافت کرده‌اند. دراین مدت آژانس‌ها و تورهای مسافرتی در تبلیغات خود «تخفیفات ویژه‌ای برای مشتریان اعلام می‌کنند».

در همین حال برخی از وبسایت‌ها خبر داده بودند که افزایش قیمت ارز باعث شده که سفرها به کشورهایی چون بلغارستان، تایلند و صربستان، ترکیه افزایش پیدا کند.

در هفته های اخیر حجم تقاضا از سوی مردم برای دریافت گذرنامه و خرید بلیط به منظور دریافت ارز مسافرتی افزایش چشم گیری داشته است.

البته ما منکر مسافرت به خارج از کشور نمی شویم ولی با توجه به شرایط ویژه ارزی کشور به طور حتم مصلحت مردم در این نیست که عده ای محدود از رانتی ویژه برخوردار شده و ارز ملی را با قیمت ارزان دریافت کنند آنهم فقط به خاطر مسافرت خارجی!

در حالت کلی می‌توان گفت پرداخت یا عدم پرداخت ارز مسافرتی مساله ی پیچیده ای می باشد و در هر صورت افرادی هستند که در این بین متضرر خواهند شد. با توجه به اینکه ارز مسافرتی تنها یکبار در سال به هر شخص پرداخت می‌شود، تلکیف بیماران یا دانشجویان و افرادی که چندین مرتبه در سال باید خرید بلیط هواپیما خارجی انجام دهند، چه خواهد شد.

مجلسی ها و فعالان اقتصادی هم از همین رو از بانک مرکزی و دولت خواسته اند تا تغییراتی را در روال پرداخت ارز مسافرتی اختصاص دهند تا نیازمندان واقعی از جمله بیماران و دانشجویان سهمیه ای مشخص داشته و سایرین نیز با سیاست های جدید و کاملتر مشمول دریافت ارز شوند اما با اختلاف دو برابری در بازار آزاد.

به‌نظر می رسد در روزهای آینده بانک مرکزی و دولت، محل تامین ارز مسافرتی را به بازار ثانویه ارز منتقل کرده و مسافران را به این بازار هدایت کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه