طولانی ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱، نگاه ستاره دوستان را به خود خیره کرد

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
طولانی ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱، نگاه ستاره دوستان را به خود خیره کرد

بر اساس گزارش ناسا، ماه‌گرفتگی کامل ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۵۷ ثانیه طول کشید و با در نظر گرفتن ماه‌گرفتگی جزئی که پیش و پس از ماه‌گرفتگی کلی رخ داد، زمین درمجموع حدود ۴ ساعت روی ماه سایه افکنده بود.

ماه خونینی که شب گذشته در بسیاری از نقاط جهان در میان آسمان جا خوش کرده و با قرار گرفتن در سایه‌ی زمین، بلندترین ماه‌گرفتگی قرن بیست و یکم را رقم زده بود،  چشمان ستاره‌دوستان زیادی را به خود خیره کرد.

از دماغه‌ی امید نیک (Cape of Good Hope) در آفریقای جنوبی گرفته تا خاورمیانه و از کرملین تا بندر سیدنی، هزاران نفر به آسمان چشم دوخته بودند تا ماه را که ابتدا تاریک شد و سپس در سایه‌ی زمین به رنگ نارنجی، قهوه‌ای و سرخ درآمد را تماشا کنند. ماه‌گرفتگی کامل در اروپا، روسیه، آفریقا، خاورمیانه و بسیاری از کشورهای آسیا و استرالیا قابل‌مشاهده بود؛ اما وجود ابر در برخی از مناطق مانع از دیدن آن می‌شد. این ماه‌گرفتگی در آمریکای شمالی یا بیشتر بخش‌های اقیانوس آرام قابل رویت نبود.

تدی موتوسی که این پدیده را در پارک «Uhuru» در نایروبی تماشا کرده بود، گفت:

این همان چیزی است که کل زندگی به آن می‌پردازد: لحظه‌های جادویی مانند این. بسیار زیبا است. زندگی، ارزش این لحظه را دارد.

در زمین‌های کنار رودخانه‌ی گنگ در هندوستان، همه معابد پیش از وقوع گرفتگی تعطیل شدند. علاقه‌مندان با استفاده از تلسکوپ در «Marina South Pier» در سنگاپور و در رصدخانه‌ی السدیم (Al Sadeem Observatory) در الوظبا (Al Wathba) در نزدیکی ابوظبی به تماشای این پدیده‌ی طبیعی نشستند. صدها نفر در استرالیا، برای تماشای ماه‌گرفتگی قبل از طلوع خورشید از رصدخانه‌ی سیدنی (Sydney Observatory) بلیط تهیه کردند.

وقتی ماه به سایه‌ی مخروطی زمین وارد شد، به‌تدریج از نور خورشید فاصله گرفت و وارد تاریکی شد. با این حال، همچنان کمی نور که در نتیجه‌ی اتمسفر تغییر مسیر می‌دهند، به ماه می‌تابد.

اندرو فابیان، استاد نجوم دانشگاه کمبریج به رویترز گفته است:

این پدیده را به این دلیل «ماه خونین» می‌نامند که نور خورشید در مسیر تابیدن به ماه از جو زمین می‌گذرد و همین عامل، باعث تغییر رنگ آن و قرمز شدن آن می‌شود، طوری که وقتی که خورشید پشت زمین پنهان می‌شود، ماه به رنگ قرمز درمی‌آید.

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن

عکس از محمد مهیمنی

در همین حین، مریخ نیز در فاصله‌ای نزدیک‌تر به زمین نسبت به سال ۲۰۰۳ قرار می‌گیرد، بنابراین، این امکان وجود دارد که برخی از ناظران نقطه‌ای را در آسمان ببینند که مانند یک ستاره‌ی نارنجی رنگ متمایل به قرمز به نظر می‌رسد و این در واقع، همان سیاره‌ی سرخ است.

رابرت مسی، معاون مدیر اجرایی انجمن نجوم سلطنتی بریتانیا، که ماه‌گرفتگی را از دریای مدیترانه دیده است، گفت:

این یک تقارن بسیار غیرمعمول است که گرفتگی کامل ماه و مریخ، در یک شب به هم برسند.

هزاران سال بود که انسان به آسمان‌ها خیره می‌شد تا بدیمنی، پیروزی و شادی را پیشگویی کند. در کتاب مقدس اشاره‌هایی به ماهی که به رنگ سرخ درمی‌آید شده است و بعضی از یهودیان ارتدکس معتقدند که ماه‌گرفتگی با خود بدشگونی به‌همراه می‌آورد و دلیلی برای تعمق اخلاقی است. بر اساس باورهای برخی از هندوها، اجرام آسمانی مانند خورشید و ماه، در زمان گرفتگی، انرژی منفی از خود ساطع می‌کنند و به همین دلیل، برخی از معابد در هند برای کاهش اثرات آن، در زمان گرفتگی ماه تعطیل بودند. اما ستاره‌شناسان معتقد هستند که هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. مسی گفت:

هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم ماه‌های خونین، پیش‌درآمدی برای اتفاقات بد هستند. این پدیده، نشانه‌ی آخرالزمان نیست. دیدن ماه‌گرفتگی و مریخ در آسمان در کنار هم اتفاقی است که مردم باید از دیدن آن لذت ببرند تا اینکه نگران آن باشند.

رویترز، تصویری از ماه‌گرفتگی را از نقاط مختلف جهان آماده کرده است که ماهی قرمز رنگ و درخشان را بر فراز قاهره، معبد پوزیدون (Temple of Poseidon) در دماغه سونیون (Cape Sounion) در نزدیکی آتن، روستای باواریا در رایتینگ در آلمان، ساحل ریو در برزیل و ژوهانسبورگ نشان می‌دهد. کنیایی‌ها در نایروبی به تماشای ماهی که رنگ خود را باخته بود، نشستند. ماه‌گرفتگی طولانی بعدی در سال ۲۱۲۳ اتفاق می‌افتد.

مطالب مرتبط:

منبع reuters

دیدگاه