گردشگری و ساخت و ساز؛ عوامل موثر برای رسیدن به اقتصاد پایدار

زینب موحدی
زینب موحدی جمعه، ۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
گردشگری و ساخت و ساز؛ عوامل موثر برای رسیدن به اقتصاد پایدار

بهترین شیوه‌های تفکر اقتصادی مدور که بخشهای بزرگ اقتصادی را به سمت مصرف و تولید پایدار (SCP) سوق بدهند، در رویداد «گردشگری و ساخت و ساز: راه حلهای اقتصادی مدور برای SDG12» مورد بررسی قرار گرفتند.

گردشگری و ساخت‌وساز نقشی کلیدی و تاثیرگذار در یک چارچوب اقتصادی مدور - از زیرساخت‌ها و ارتباطات گرفته، تا تولید و حمل و نقل مواد غذایی - که از توسعه‌ی پایدار پشتیبانی می‌کند، ایفا می‌کند. سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، همراه با برنامهی ساختوساز و ساختمانهای پایدار «وان پلنت نتورک» (One Planet Network)، در مجمع سیاسی سطح بالای سازمان ملل متحد در خصوص توسعه‌ی پایدار «وان پلنت نتورک»، به بررسی چالش‌های پیش روی این موضوع پرداختند. این رویداد، از تاریخ ۹ الی ۱۸ ژوئیه در نیویورک، ایالات متحده آمریکا، برگزار شد.

گردشگری و ساخت‌وساز بخشی از زنجیره‌ی ارزش اقتصادی است. در رویداد «گردشگری و ساخت و ساز: راه حل‌های اقتصادی مدور برای SDG12» که توسط UNWTO سازماندهی و برگزار شد، بهترین شیوه‌های تفکر اقتصادی مدور که بتواند بخش‌های بزرگ اقتصادی را به سمت مصرف و تولید پایدار (SCP) سوق بدهد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

پیشرفت پایداری در بخش گردشگری و برآوردن مسئولیت آن در خصوص دستیابی به اهداف توسعه‌ی پایدار (SDGs)، تحت تاثیر مستقیم پیشرفت‌های فنی جدید، نوآوری‌های پیوسته و تقویت مدل‌هایی مانند اقتصاد مدور است. گردشگری، به ویژه از دیدگاه SDG12 در خصوص «الگوهای مصرف و تولید پایدار» و با توجه به لزوم رشد مسئولانه به عنوان یک بخش کلی، نقش مهمی در جداسازی توسعه اقتصادی از استفاده از منابع ایفا می‌کند.

گردشگری، به خاطر پیوندهای وسیعی که با سایر فعالیت‌های اقتصادی برقرار می‌کند و نیز به خاطر تعامل مستقیمی که در این بخش در میان مصرف‌کننده و تولیدکننده شکل می‌گیرد، این توانایی را دارد که اگر به خوبی مدیریت شود، تاثیرات مثبت و طولانی مدتی ایجاد کند که به مراتب فراتر از این بخش خواهد بود. بنابراین سازگاری الگوهای تولید و مصرف مدور که سرعت بیشتری به روند پایداری می‌بخشد، عاملی کلیدی برای سلامتی و انعطاف‌پذیری درازمدت کسب و کار و مقصدهای گردشگری است.

به رغم این پیشینه و بررسی‌های SDG 12 در مجمع سیاسی سطح بالا، رویداد «گردشگری و ساخت‌وساز: راه حل‌های اقتصاد مدور برای SDG12» تاکید می‌کند که پذیرفتن اصل مدور بودن، مستلزم اندازه‌گیری دقیق و نظارت بر اثرات فعالیت‌های گردشگری و ساخت‌وساز، شامل انرژی و بهره‌وری استفاده از آب، تعدیل تغییرات اقلیمی، مدیریت زباله، تامین منابع به صورت محلی، کاربری پایدار زمین، حفاظت از تنوع زیستی و اشتغال مناسب و معقول و مواردی از این قبیل است.

17 NGGs، دیدگاهی کلی نسبت به رفاه، برابری، عدالت و اقدامات اقلیمی ارائه می‌کند که در برنامه‌ی ۲۰۳۰ مطرح شده است. هدف ۱۲ خواهان استفاده از روش‌ها و الگوهای مسئولانه‌تر SCP در کل بخش‌ها، با استفاده از صندوق اعتبار چند جانبه‌ی «وان پلنت» برای SDG 12 که در تاریخ ۱۷ جولای ۲۰۱۸ اعلام شد، برای حمایت از تعهدات همه‌ی شرکا برای سرعت بخشیدن به این تغییر است. این صندوق حاصل تلاش مشترک برنامه‌ی محیط زیست سازمان ملل متحد، سازمان غذا و کشاورزی، UNWTO، سازمان ملل متحد و دفتر سازمان ملل برای خدمات پروژه است.

این رویداد شامل پانل‌ها و سخنرانی‌هایی از طرف دولت‌ها و ادارات گردشگری و توسعه‌ی بوتان، بوتسوانا، فنلاند، فرانسه، مکزیک و سوئیس بود. همچنین، این گردهمایی شاهد راه‌اندازی برنامه‌ی گردشگری UNWTO برای پلت فرم SDG بود که ابزاری آنلاین و تعاملی است که با هدف ایجاد همکاری، ایجاد انگیزه برای تبادل نظر و تقویت فعالیت بین بخش گردشگری و جهان توسعه‌ی پایدار طراحی شده است. این پلت فرم که با پشتیبانی دبیرخانه‌ی امور اقتصادی در سوئیس توسعه یافته است، برای برقراری ارتباط بین سیاست‌گذاران، شرکت‌ها و تمام ذینفعان گردشگری و اجرای مشترک راهبردهای اجرایی آن‌ها برای SDG در نظر گرفته شده است.

در انتهای این رویداد، سران گروه تحول پايدار در وزارت محیط زیست و حمل و نقل همگانی فرانسه بر ضرورت سرعت بخشيدن به حرکت به سوی SCP تاكيد كرد و بخش‌های گردشگری و ساخت‌وساز را تشويق كرد تا همكاری متقابل بين بخشی خود را تقویت کنند. اگر این همکاری به درستی توسعه یافته و مورد استفاده قرار بگیرد، راه حل‌های اقتصادی مدور به تحول پایداری مدل اقتصادی ما کمک خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

منبع traveldailynews

دیدگاه