گل های دره مونار هند که ۱۲ سال به خواب می‌روند

سحر مردانه
سحر مردانه شنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
گل های دره مونار هند که ۱۲ سال به خواب می‌روند

دره‌ای در هند وجود دارد که گل‌های آن فقط هر ۱۲ سال یک‌بار شکوفا می‌شوند. این بیشتر شبیه به یک افسانه است، اما کاملا واقعیت دارد.

دره‌ای با نام مونار (Munnar) وجود دارد که هر ۱۲ سال یک‌بار با واقعیتی عجیب و خارق‌العاده روبرو می‌شود. مونار، دهکده‌ای کوهستانی است که در ایالت کرالا یعنی جنوب هند واقع شده است. تپه‌ای که ۳۰۰۰ هکتار وسعت دارد و هر ۱۲ سال یک‌بار در ماه آگوست با گل‌های زیبا به رنگ آبی به‌طور کامل پوشانده می‌شود و این زیبایی منحصر‌به‌فرد تا ماه اکتبر هم ادامه دارد.

هند

گل‌های که این همه سال به خواب می‌روند، نیلا‌کورونجی (neelakurinji) نام دارند که درختچه‌ای گرمسیری است. نیلا اشاره به رنگ آبی گل و کورونجی نشان‌دهنده‌ی نوع گل است. هنوز علت این خواب طولانی مدت مشخص نیست، اما با شکوفا شدن گل‌های نیلا‌کورونجی منظره‌ای شگفت‌انگیز خلق می‌شود.

طبق وب‌سایت رسمی گردشگری مونار، این گل‌ها در طول زندگی خود فقط یک‌بار شکوفا می‌شوند. پس از آن ۱۲ سال طول می‌کشد تا جوانه این گل تولید و به رشد کافی برای شکوفا شدن برسد و دوباره این فرآیند تکرار می‌‌شود.

هند

در این دره در حال حاضر دو چرخه فعال است، گل‌ها در سال ۲۰۱۴ شکوفا شدند و دیگر تا سال ۲۰۲۶ از خواب عمیق خود بیدار نخواهند شد. اما نکته جالب و قابل توجه این است که این گل‌ها در دره مونار در سال ۲۰۰۶ هم شکوفا شده بودند و زیبایی‌های خود را به رخ طبیعت کشیده‌اند.

اگر می‌خواهید برای بازدید از این گل‌ها سفری را به هند برنامه‌‌ریزی کنید، باید بدانید که دست زدن یا نزدیک شدن به این گل‌ها ممنوع است. اولین دلیل این است که به اکوسیستم ظریف این گل و اطراف آن آسیب وارد می‌شود و دلیل دوم اینکه، دسترسی به نیلا‌کورونجی دشوار است، زیرا در ارتفاعات بسیار بالا رشد می‌کنند.

هند

تلاش برای رشد و پرورش این گل در خانه کاملا بی‌فایده است، زیرا همانطور که گفتیم مکان مناسب برای رشد و باز‌پروری آنان، ارتفاع حداقل ۱۵۰۰ متر بالا‌تر از سطح دریا است. شما فقط می‌توانید یاد و خاطره باور‌نکردنی این گل‌ها را با خود به خانه بیاورید.

تپه‌هایی که خانه‌ی گل‌های خواب‌آلود ۱۲ ساله هستند، بخشی از پارک ملی اراویکولام (Eravikulam National Park) به‌شمار می‌آیند. همچنین برای رسیدن به بلند‌ترین قله در جنوب هند، یعنی Anamudi چندین مسیر پیاده‌روی در دسترس است.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه