احداث پارک شناور روتردام از زباله های بازیافتی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
احداث پارک شناور روتردام از زباله های بازیافتی

با استفاده از زباله‌های بازیافتی در روتردام، پارک شناوری ساخته شده است که به مردم جهان نشان می‌دهد می‌توان مجددا از مواد بازیافتی به شکل خلاقانه‌ای استفاده کنند.

نمونه اولیه یک پارک شناور با استفاده از مواد بازیافتی در بندر روتردام ساخته شده است که نه تنها سازگار با محیط زیست بوده، بلکه فضایی منحصر به فرد برای بازدید عموم مردم فراهم کرده است. این پارک مانع از ورود مواد پلاستیکی شهر به سمت اقیانوس شده و به این ترتیب نقش مهمی در پاکسازی رودخانه نیووه ماس (Nieuwe Maas) ایفا می‌کند.

پارک شناور روتردام

پارک بازیافتی (Recycled Park) با ابعاد ۱۴۰ متر مربع در کنار غرفه شناور شهر قرار دارد و در ۴ جولای به روی عموم باز خواهد شد. برای ساخت آن از مواد بازیافتی استفاده شده است و از محوطه نشستن برای بازدیدکنندگان و بخش‌هایی با عملکرد زیست محیطی به‌عنوان زیستگاه جانوران کوچکی نظیر حلزون، کرم پهن، لارو، سوسک و ماهی تشکیل می‌شود. این پارک به شکل بخش‌های شش ضلعی ساخته شده و هدف این است که با جمع‌آوری مواد بازیافتی جدید بتوان آن را توسعه داد.

پارک شناور روتردامتله زباله

با توجه به حجم زباله در آب‌های آزاد، پارک شناور با این هدف ساخته شده است تا نشان دهد چطور می‌توان از مواد بازیافتی مجددا به شکل خلاقانه‌ای استفاده کرد. بنیاد جزیره بازیافتی (Recycled Island Foundation) در روتردام نیز سه تله بزرگ برای جمع‌آوری زباله از رودخانه نیووه ماس قرار داده‌ و به مدت یک سال و نیم در حال آزمایش آن‌ها است.

رامون نواستر، خالق این پروژه می‌گوید:

این نمونه اولیه نشان‌ می‌دهد چه اقداماتی می‌توان در حوزه زباله‌های دریایی انجام داد. پارک بازسازی، یک سازه سبز شناور است که پرنده‌ها در آن لانه کرده، ماهی‌ها شنا می‌کنند و مردم می‌توانند لحظات آرام‌بخشی را روی آب بگذرانند. بازدیدکنندگان از روی دو صندلی‌ پارک می‌بینند که طبیعت چطور این منظره ترکیبی طبیعی و مصنوعی را احاطه کرده است.

پارک شناور روتردام

تمام زباله‌های پلاستیکی از رودخانه جمع‌آوری و بازیافت می‌شود تا به بهترین شکل ممکن در این پارک به کار رود و حتی کاشی‌های محوطه نشستن از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی ساخته شده‌اند.

 

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه