معرفی بسک تربت حیدریه به عنوان روستای ملی گرشگری

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی پنجشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۰
معرفی بسک تربت حیدریه به عنوان روستای ملی گرشگری

روستای بسک تربت حیدریه به‌عنوان تنها روستای ملی صنایع دستی خراسان رضوی انتخاب شد.

به گفته ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، انتخاب روستای بسک به‌عنوان روستای ملی مقدمه‌ای برای ثبت جهانی این روستای ۳۴۲ نفری (۱۱۷ خانواری) بر اساس قانون است.

ایشان با بیان اینکه روستای بسک قبلا نیز از سوی استانداری خراسان رضوی به‌عنوان تنها روستای پاک استان معرفی شده بود، افزود اعتبارات ویژه ملی برای روستاهای مشابه که تنها ۹ روستای دیگر نمونه در سطح کشور هستند، تعریف می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود:

بزودی در حوزه ابریشم‌کشی، بسک به‌عنوان روستای جهانی معرفی می‌شود که این اقدام راهی است برای جلوگیری از ورود بی‌رویه نخ ابریشم خواهد بود و نیز شاغلان در این زمینه در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور سازمان تأمین اجتماعی کشور، خواهد شد.

از پیشنهادات و برنامه‌ها این اداره کل در این زمینه می‌توان به ایجاد زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی و گردشگری در روستای بسک برای جذب گردشگر، راه‌اندازی کارگاه متمرکز فرآوری، تولید و آموزش از مرحله استحصال نخ تا بافت پارچه ابریشم (شامل نوغان داری، پیله‌کشی، سفیدگری، رنگرزی، ریسندگی و بافت پارچه)، برطرف کردن مشکل بیمه هنرمندان و ایجاد موزه ابریشم در منطقه بایگ و ایجاد خانه صنایع دستی ابریشم در روستا اشاره کرد.

مکرمی‌فر همچنین درباره مزیت‌های موجود در این روستا علاوه جاذبه‌های طبیعی و گردشگری متنوع، گفت در بسک تعداد ۹۲ چرخ ابریشم‌کشی وجود دارد و شغل ۹۵ درصد جمعیت این روستا ابریشم‌کشی است.

منطقه بایگ تربت حیدریه حایز مقام نخست تولید ابریشم در کشور با تولید ماهانه حدود ۹۰ کیلو نخ ابریشم در هر کارگاه و تولید بیش از ۷۰ درصد ابریشم مصرفی کشور است.

از نتایج و دستاوردهای این اتفاق بزرگ به گفته مکرمی‌فر، جلوگیری از مهاجرت جوانان روستا به شهرها و ماندگاری جمعیت با حفظ بیش از ۲۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم در کلیه مراحل فرآوری ابریشم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه سخنان خود از مزایای مهم این صنعت در تربت حیدریه گفت کمک به صادرات غیرنفتی، ممانعت از خروج ارز برای ورود ابریشم به کشور، تامین مواد اولیه ابریشم مورد نیاز صنعت فرش کشور و خروج از حالت تک محصولی از جمله مزایای مهم این صنعت است.

 در کنار جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و تاریخی و زیبایی‌های طبیعت خداداد روستای بسک، اهالی این روستا به‌عنوان شغل آباء و اجدادی مردم این خطه حرفه ابریشم‌کشی را حفظ کرده و با طبعی لطیف و ذوقی سرشار به هنر ابریشم‌بافی مشغول هستند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه