آغاز کاوش های باستان شناسی در محوطه باستانی پاسارگاد

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی چهار شنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۰
 آغاز کاوش های باستان شناسی در محوطه باستانی پاسارگاد

در محدوده برج سنگی ویران به‌منظور روشن ساختن نقشه و جزئیات معماری بنا فصل سوم کاوش‌های باستان‌شناسی آغاز ‌شد.

علی موسوی، سرپرست کاوش های جامع باستان‌شناسی در پاسارگاد گفت:  

کهن‌ترین و نخستین سکونتگاه سلطنتی سلسله هخامنشی در فارس محوطه باستانی پاسارگاد است که تاریخ تاسیس آن به نیمه قرن ششم پیش از میلاد در دوره فرمانروایی کوروش بزرگ می‌رسد.

موسوی با اشاره به این نکته که  محوطه میراث جهانی پاسارگاد در محلی به نام دشت مرغاب در۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز، نزدیک به سرحدات شمالی استان فارس واقع شده است، بیان کرد در محوطه میراث جهانی پاسارگاد و پیرامون آن درمجموع بیش از پنجاه اثر تاریخی قرار دارد که این آثار تاریخی شامل بقایای سکونتگاه های پیش از تاریخی تا استقرارگاه های اسلامی در سده‌های ششم و هفتم هجری است.

ایشان در ادامه گفت:

طرح جامع کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه پاسارگاد به‌مدت پنج سال و با هدف مطالعه فراگیر آثار باستانی از دوران پیش از تاریخ تا سده‌های هفتم و هشتم هجری پیش‌بینی شده است.

سرپرست کاوشهای جامع باستان‌شناسی در پاسارگاد با اشاره به اینکه بنای معروف به زندان سلیمان شامل بقایای دیواری به بلندی ۱۴ متر است که در شمال محدوده کاخ‌ها واقع شده، گفت در اصل  این دیوار باقی مانده یک برج سنگی چهار ضلعی مسقف بوده که بر اثر استفاده در ساخت و سازهای اخیر از سنگ‌های آن به این شکل در آمده است.

ایشان در ادامه سخنان خود بیان کرد که در ادامه کاوش‌های سال‌های قبل به‌منظور روشن ساختن نقشه و جزئیات معماری بنا، کاوش‌های فصل سوم در محدوده برج سنگی ویران شروع شد.

ایشان به نتایج مهم کاوش‌های فصل گذشته از جمله کشف آثار معماری متفاوتی با بناهای شناخته شده دوره هخامنشی اشاره کرد و گفت:

 امید است تا ارتباط محوطه با برج سنگی از سوی شمال با گسترش محدوده کاوش در این فصل، در بخش جنوبی محوطه و نیز ایجاد گمانه در بخش شمالی مشخص شود و نیز راه ورود به ساختمان مکشوفه از جنوب پیدا شود.

به گفته موسوی، محوطه موسوم به محدوده مقدس که در فصل گذشته از جمله مکان‌های کاوش شده بود که کند و کاو در آن منجر به کشف کم‌نظیر آتشدان خشتی به طول تقریبی ۱۴۰ سانتی‌متر و آثار آخرین مراسم آیینی شامل صدها قطعه استخوان حیوانی (اغلب بز و گوسفند) شد که در آتش حرارت دیده و سوخته بودند.

سرپرست کاوش‌های جامع باستان‌شناسی در پاسارگاد مطالعه استقرارهای پیش از عصر هخامنشی را از اهداف برنامه جامع کاوش‌های باستان‌شناسی پاسارگاد اشاره کرد و گفت کارگاهی در تل خاری، یکی از تپه‌های پیش از تاریخی محوطه به همین منظور ایجاد شده است.

با توجه به گفته‌های موسوی، تل خاری مجموعه‌ای از تپه‌های شمال محوطه پاسارگاد که پراکنده و کم‌ارتفاع  هستند و در اثر فعالیت‌های کشاورزی سال‌های اخیر بخش بزرگی از آن از بین رفته است. 

او با اشاره به اینکه در کاوش در تل خاری تاکنون آثاری از استقرار دوران باکون، لپویی و هخامنشی شناسایی شده است، گفت:

شناسایی لایه‌ها و تسلسل فرهنگی دشت پاسارگاد طی هزاره‌های چهارم تا اول پیش از میلاد از اهداف کاوش در تل خاری است.

به گفته این باستان‌شناس این کاوش از سوی پژوهشکده باستان‌شناسی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس و تحت حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری فارس و پشتیبانی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد به سرپرستی علی موسوی در حال انجام است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه