راه اندازی پلتفرم آنلاین سازمان جهانی گردشگری برای ترویج گردشگری پایدار

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۰
راه اندازی پلتفرم آنلاین سازمان جهانی گردشگری برای ترویج گردشگری پایدار

سازمان جهانی گردشگری با راه‌اندازی یک پلتفرم آنلاین در تلاش است علاوه بر آموزش، گفتگوها و همکاری را به سمت بخش گردشگری پایدار پیش ببرد.

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، با حمایت دبیرخانه امور اقتصادی سوئیس (SECO)، پورتال آنلاین جدیدی به منظور پیشبرد دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق گردشگری راه‌اندازی کرده است.

Tourism4SDGs.org، یک فضای هم‌آفرینی است که به کاربران امکان دسترسی به طیف وسیعی از منابع، اضافه کردن طرح‌ها، یافته‌ها و پروژه‌های خودشان، به راه انداختن بحث‌ها و همکاری‌ها و به اشتراک گذاشتن محتوای مرتبط با توریسم و توسعه پایدار را می‌دهد.

گردشگری پایدار

این پلتفرم شامل سه شاخصه اصلی می‌شود که به عنوان یک فراخوان عمل می‌کنند؛ در واقع یادگیری، به اشتراک گذاشتن و عمل کردن، سه سطح از تعامل در این پلتفرم هستند که نه تنها به دنبال آموزش افراد است، بلکه قصد دارد گفتگوها و همکاری را به سمت بخش گردشگری پایدار پیش ببرد.

این پلتفرم در طی نشست سیاسی سطح بالا سازمان ملل متحد در زمینه تغییر توسعه پایدار به سمت جوامع منعطف و پایدار کار خود را شروع کرد که به میزبانی مشترک سازمان جهانی گردشگری و شبکه یک سیاره (One Planet network) برگزار شد. اقتصاد مرتبط با گردشگری نشان‌دهنده حداکثر ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و اشتغال جهانی است که امکان استفاده از پتانسیل کامل آن برای ارتقای اهداف توسعه پایدار را فراهم می‌کند. ترویج تعامل بیشتر بخش گردشگری با توسعه پایدار، هدف اصلی این پلتفرم به شمار می‌رود.

گردشگری پایدار

دبیر کل سازمان جهانی گردشگری می‌گوید:

گردشگری نقش بسیار مهمی در اکثر ۱۷ هدف اصلی ایفا می‌کند و به عنوان یک فعالیت اقتصادی با شاخه‌های اجتماعی عمیق، به بلوغ رسیده است. گردشگری برای پلتفرم اهداف توسعه پایدار، به جامعه جهانی گردشگری امکان همکاری و مشارکت در تحقق برنامه ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار را می‌دهد.

۱۷ هدف  توسعه پایدار باعث شکل‌گیری یک برنامه جهانی مصمم برای مردم، سیاره زمین، رفاه و صلح از طریق مشارکت می‌شود. هدف این برنامه پایان دادن به فقر، جنگ نابرابر و بی عدالتی و حل مشکل تغییر آب و هوا تا سال ۲۰۳۰ است.

گردشگری پایدار

ریموند فورر (Raymund Furrer) از دبیرخانه امور اقتصادی سوئیس می‌گوید:

سوئیس به شدت از این پلتفرم حمایت می‌کند چراکه امکان تمرکز بر ۳ مولفه اصلی گردشگری پایدار را فراهم می‌کند: ابعاد اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی.

مطالب مرتبط:

دیدگاه