توربولانس یا چاله هوایی چیست؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
توربولانس یا چاله هوایی چیست؟

اگر تابه‌حال با هواپیما سفر کرده باشید، بدون تردید تکان‌ خوردن هواپیما را در طول پرواز تجربه کرده‌اید؛ این وضعیت ممکن است باعث ترس مسافران شود، ولی برای کادر پرواز کاملا عادی است.

اغلب کسانی که دائم در حال پرواز هستند و سفر هوایی را تجربه می‌کنند، با چنین وضعیتی روبه رو شده‌اند که خلبان یا مهمانداران در طول پرواز از مسافران می‌خواهند فورا به صندلی خود بازگشته و کمربندها را در حالت بسته نگه‌ دارند.

در چنین وضعیتی تکان‌های ناگهانی هواپیما علاوه بر ترس و وحشت، ممکن است باعث وارد شدن آسیب‌های جدی به افرادی شود که در موقعیت امن و ثابتی قرار ندارند.

ولی سوال‌های متعددی در این رابطه مطرح می‌شود؛ برای مثال، علت اصلی این تکان‌‌ها چیست؟ آیا همیشه می‌توان به‌راحتی این تکان‌ها را با رعایت اصول ایمنی سپری کرد؟ آیا در این وضعیت آسیب یا خطر جدی هواپیما و جان مسافران را تهدید نمی‌کند؟ 

توربولانس چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

توربولانس

توربولانس که چاله هوایی نیز نامیده می‌شود، جریان شدید هوا به‌سمت پایین در هنگام پرواز هواپیما است. به عبارت دیگر، توربولانس دست‌اندازی است که وقتی هواپیما با آن برخورد می‌کند، دچار تکان‌های شدید می‌شود. توربولانس برخلاف تصور عموم از خطرناک بودن آن، خطری جدی را متوجه پرواز و مسافران نمی‌کند.

در واقع، توربولانس نوعی آشفتگی در وضعیت هوا است که ممکن است به‌علت سرعت یا شدت باد، جریان ناشی از رعدوبرق به‌سمت بالا یا پایین، نزدیکی به قله کوه‌ها، جریان‌های حرارتی و... ایجاد شود. چاله هوایی مانند طوفانی ناگهانی یا دست‌اندازی است که حین سفر با خودرو باعث غافلگیری مسافران می‌شود و تنها راه چاره عبور از آن است.

آیا توربولانس خطرناک است و باعث سقوط هواپیما می‌شود؟

توربولانس

توربولانس‌ها یکی از عوامل شایع در همه پروازها هستند و با وجود ترس و ناراحتی که برای مسافران ایجاد می‌کنند، کاملا بی‌خطر هستند و حتی در شدیدترین حالت نیز باعث سقوط هواپیما نمی‌شوند؛ زیرا هواپیماها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر فشارهای بالا مقاومت دارند، به‌طوری که تکان‌های شدید نیز تاثیری بر ساختار آن‌ها ندارند. برای مثال، جریان متلاطمی که بتواند باعث تکان شدید هواپیما و خم شدن بال‌های آن شود را حتی بسیاری از خلبانان در دوره کاری خود تجربه نکرده‌اند.

شاید این سوال مطرح شود که آیا امکان توربولانس در هوای صاف نیز وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت که بله ممکن است حتی پرواز در هوای کاملا صاف و بدون ابر به دلایلی از جمله سرعت زیاد هواپیما به هنگام تغییر جهت و... ایجاد شود و این توربولانس خطرناک‌ترین نوع چاله هوایی محسوب می‌شود؛ زیرا سرنشینان هواپیما فرصت کافی برای بازگشت به صندلی و بستن کمربند را ندارند.

آیا توربولانس قابل پیش‌بینی است؟

توربولانس

در حالت کلی، چاله هوایی به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی با رادار نیست و کادر پرواز و مسافران را غافلگیر می‌کند؛ ولی در بسیاری از موارد خلبان‌ها با بررسی گزارش هواشناسی از توربولانس‌های احتمالی مسیر مطلع می‌شوند و برای کاهش حداکثری این مسئله بهترین مسیر پروازی را پیش از پرواز انتخاب می‌کنند.

توربولانس

همچنین، خلبان با روشن کردن علامت بستن کمربند مسافران را از وجود چاله هوایی مطلع می‌کند.

علت افزایش توربولانس‌‌ها چیست؟

توربولانس

طبق آخرین دستاوردهای دانشمندان علت افزایش توربولانس در سال‌های اخیر مربوط به گرمایش جهانی است.

به هنگام وقوع توربولانس در پرواز چه باید کرد؟

توربولانس

بهترین راهکار برای پیشگیری از آسیب به هنگام توربولانس توجه بستن کمربند ایمنی است و رعایت این مورد تا زمان روشن بودن چراغ هشدار است. در مورد کودکان نیز بهترین راهکار استفاده از صندلی مخصوص کودکان و نوزادان (صندلی خودرو) یا کمربند مخصوص کودک است.

 برای خرید بلیط هواپیما همیشه می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع curiosity safarme

دیدگاه