دستور دادگاه عالی هند برای نجات تاج محل

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
دستور دادگاه عالی هند برای نجات تاج محل

دادگاه عالی هند به دلیل اقدامات ناکافی دولت در حفاظت از تاج محل، به آن‌ها دستور داده تا هر چه سریع‌تر این سازه را بازسازی کرده یا تعطیل کنند.

اگر به تازگی از تاج محل در هند بازدید کرده‌اید و از تغییر رنگ نگران‌کننده آن شوکه شده‌اید، مطمئن باشید که تنها نیستید. دادگاه عالی هند به شدت از این وضعیت ناراحت است و به دولت هند و دولت اوتار پرادش دستور داده در صورتی که توانایی انجام اقدامات حفاظتی از این بنای مرمری قرن هفدهم را ندارد، درهای این جاذبه‌ی مشهور را ببندند.

تاج محل

این بنای سفید در آگرا که روزی برای خود ابهتی داشت، توسط شاه جهان، امپراطور مغول، به‌عنوان مقبره برای همسرش، ممتاز ماها (در طول وضع حمل از دنیا رفت) بنا شده است. این سازه سفید رنگ که یکی از هفت عجایب جهان به‌شمار می‌رود، به مرور زمان زرد رنگ شد و در حال حاضر به رنگ قهوه‌ای و سبز درآمده است. عوامل متعددی از جمله آلودگی صنعتی کارخانه‌ها و کسب و کارهای محلی باعث بروز این مشکل بوده‌اند. علاوه بر این، آلودگی ناشی از دود و فاضلاب سمی هزاران ژنراتور خانگی نیز بی‌تاثیر نبوده است.

تاج محل

عامل سوم، حشرات معروف به پشه‌های شیرونومیده هستند که روی این ساختمان میراث جهانی یونسکو، مدفوع کرده و لکه‌های سبز رنگی روی مرمرها باقی می‌گذارند. اعتقاد بر این است که این حشرات به دلیل گنداب ناشی از تجمع زباله در رودخانه یامونا، به این محل آمده‌اند. مقامات به منظور کاهش آسیب‌ها، در فواصل معین روی تاج محل را با بسته‌های گیاهی گِلی می‌پوشانند، هر چند که دادگاه عالی هند احساس می‌کند این تلاش‌ها ناکافی بوده و دولت را به خاطر اینکه با فوریت ویژه به این مسئله نپرداخته، به باد انتقاد گرفته است.

دادگاه در ماه مه دستور داد تا از کارشناسان خارجی برای معضل تغییر رنگ نگران‌کننده این سازه استفاده شود، اما از آنجا که دولت هیچ برنامه عملیاتی اتخاذ نکرد، داد دادگاه درآمد. دو قاضی اعلام کردند: «می‌توانید تاج محل را تعطیل کنید و اگر دوست دارید آن را تخریب کنید. دولت اوتار پرادش هیچ زحمتی به خود نداده و هیچ برنامه عملیاتی یا سند چشم‌اندازی ارائه نکرده است. پس آن را تخریب یا بازسازی کنید».

تاج محل

وضعیت حساسی است، زیرا تاج محل، بزرگ‌ترین جاذبه گردشگری هند به حساب می‌آید و سالانه حدود ۸ میلیون بازدیدکننده دارد. در حال حاضر طبق گزارش‌ها، مقامات به دنبال تدوین برنامه‌ای ۱۰۰ ساله برای تقدیم به دادگاه هستند که طبق آن، از ۳۱ جولای به‌صورت روزانه به این موضوع رسیدگی خواهد شد. این برنامه شامل تعطیل کردن تعداد زیادی از کارخانه‌های نزدیک به تاج محل، پاکسازی و جلوگیری از تخلیه زباله و آلودگی به رودخانه یامونا، ایجاد یک سد پلاستیکی برای جمع کردن جریان آب، احداث سیستم حمل و نقل سبز در آگرا و ارتقای وضعیت تصفیه خانه فاضلاب در منطقه می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه