حمل و نقل عمومی در جیپور؛ هند

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی شنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
حمل و نقل عمومی در جیپور؛ هند

جیپور یا جایپور یکی از شهرهای تاریخی هندوستان در مرکز ایالت راجستان است که به شهر صورتی مشهور است. آمار بازدید گردشگران از جیپور هند بالا است و سالانه میلیون‌ها توریست برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی به این شهر می‌آیند.

جیپور، شهر رنگ‌های زنده، آثار تاریخی باشکوه یا شهر صورتی، یکی از شهرهای تاریخی هند در مرکز ایالت راجستان است که جمعیتی برابر با سه میلیون نفر دارد. جیپور اولین شهر هند است که دارای طرح شهری است. در هر نقطه‌ای از جیپور ساختمانی به رنگ صورتی دیده می‌شود، دلیل نام‌گذاری این شهر به شهر صورتی همین مسئله است. جیپور جاذبه‌های تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به هاوا محل، قلعه ناهارگار جال محل (کاخ آب) و قلعه جاگار اشاره کرد.

بسیاری از فیلم‌های هالیوودی در شهر جیپور ضبط می‌شود و قلعه آمیر یکی از محبوب‌ترین لوکیشن های فیلم‌برداری در بین کارگردان‌های هالیوودی است.

جیپور

بدون شک چنین شهری با آمار بالای توریست و گردشگر، سیستم حمل و نقل مناسبی دارد؛ با ما همراه باشید تا وسیله‌های حمل و نقل در جیپور هند را بررسی کنیم:

اتوبوس‌های کم ارتفاع

جیپور

اتوبوس‌های مختلفی در سطح شهر جیپور تردد می‌کنند که اتوبوس‌هایی با ارتفاع کم از سطح زمین، یکی از انواع اتوبوس‌ها است. مسیر حرکت این اتوبوس‌ها که سبز یا قرمزرنگ هستند، بیشتر مناطق تاریخی، بازارهای تاریخی و سنتی، فرودگاه، بیمارستان‌ها و مراکز تفریحی است. فعالیت اتوبوس‌های کم‌ارتفاع از سال ۲۰۰۷ در جیپور آغاز شد و امروز به یکی از بهترین وسایل حمل و نقل عمومی تبدیل شده است. این اتوبوس‌ها دارای سیستم مسیریابی هستند و در ایستگاه‌های خاصی توقف می‌کنند، پرداخت کرایه به‌صورت الکترونیکی با کارت‌های مخصوص بوده و برخی از اتوبوس‌ها هم برقی هستند.

اتوریکشا

اتوریکشا

اتوریکشا یکی از وسیله‌های حمل و نقل محبوب در کشورهای آسیایی است که در بسیاری از شهرها ازجمله هانوی، گوا و جیپور وجود دارد. اتوریکشا درواقع نوعی موتور سه‌چرخ است که کرایه ارزانی دارد و برای جابه‌جایی در فواصل کم پیشنهاد بسیار خوبی است. اتوریکشا واژه‌ای ژاپنی است و این وسیله در سال ۱۹۶۹ وارد هندوستان شد.

مینی‌بوس

جیپور

مینی‌بوس هم یکی از وسیله‌های حمل و نقل عمومی مناسب برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی است. مینی‌بوس‌های جیپور به  وسیله‌ای محبوب برای جابه‌جایی دانش‌آموزها تبدیل شده است و ابتدای سال تحصیلی کارت ویژه دانش‌آموزی برای استفاده از این مینی‌بوس‌ها به دانش‌آموزان اعطا می‌شود. اگر در فصلی سفر می‌کنید که مدارس دایر هستند، به این مسئله توجه داشته باشید که در ساعات تعطیلی این مینی‌بوس‌ها به‌شدت شلوغ هستند. مینی‌بوس‌های سفید مقرون‌به‌صرفه‌اند.

اتوبوس‌های سفرهای جاده‌ای (مسیر طولانی)

جیپور

شرکت حمل و نقل دولتی راجستان در سال ۱۹۶۴ تأسیس شد و از ابتدای تأسیس هدف خود را حمل و نقل آسان و ارزان برای همه مردم تعیین کرد. اگر قصد سفر از شهر جیپور به شهرهای دیگر را داشتید، کافی است از اتوبوس‌های جاده‌ای استفاده کنید. این اتوبوس‌ها بهداشت مناسبی ندارند، ولی قیمت آن‌ها بسیار مناسب است؛ اگر قصد گشت و گذار در هند با کمترین هزینه را دارید، این وسیله بسیار مناسب است.

البته در بین اتوبوس‌های ارزان‌قیمت، اتوبوس‌های اکسپرس و لوکس هم وجود دارد که قیمت بالاتری دارد و برای سفر راحت گزینه مناسبی است.

تاکسی

جیپور

تاکسی‌های جیپور با تاکسی‌متر کار می‌کنند و کرایه تاکسی در این شهر کمی بالا است. زمانی که قصد پیاده شدن و کرایه دادن را دارید، حتما به تاکسی‌متر نگاه کنید تا راننده مبلغ بیشتری را دریافت نکند. تاکسی‌های شخصی هم در سطح شهر حرکت می‌کنند، ولی قابل‌اطمینان نیستند و ممکن است قصد سو استفاده از توریست‌ها را داشته باشند، حتما سوار تاکسی‌های دولتی شوید.

شما می‌توانید انواع تور هند و تورهای جیپور را در کجارو ببینید و از میان تور‌های ده‌ها آژانس مسافرتی معتبر، بهترین آفر تور را انتخاب کرده و ارزان‌ترین تور به مقصد مورد نظر خود را به راحتی خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی جیپور و دیدنی های هند را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم، سفر راحت‌تر و بهتری به هند داشته باشید.

آفر تور جیپور

مطالب مرتبط:

دیدگاه