بازگشت تکه ای از تخت جمشید به وطن

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی چهار شنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
 بازگشت تکه ای از تخت جمشید به وطن

نقش‌ برجسته‌ای که ۸۰ سال پیش از ایران به سرقت رفته بود، به ایران بازمی‌گردد.

 نقش برجسته پارسی که قدمت آن به حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد، ۸۰ سال پیش از ایران به سرقت رفته و اخیرا در آمریکا به حراج گذاشته شده بود، اما دادگاه عالی نیویورک در حکمی اعلام کرد باید به ایران بازگردد.

 در ماه اکتبر این نقش‌برجسته‌ سنگی که یک سرباز پارسی را به تصویر کشیده توسط بازپرسان دفتر دادستان منطقه منهتن، از نمایشگاهی در موسسه پارک اونیو آرموری، جایی که این نقش برجسته در آن به مبلغ ۱٫۲  میلیون دلار برای فروش گذاشته شده بود، ضبط شده است.

براساس اظهارنظر بازپرسان پرونده، در ۱۹۳۶ (۱۳۱۴- ۱۳۱۵) این نقش‌برجسته برای اولین بار از ایران به سرقت رفته و پس از آن بار دیگر از موزه هنرهای زیبای مونترال در سال ۲۰۱۱ دزدیده شده است.

براساس ادعای دو مالک این نقش‌ برجسته‌ که در لندن اقامت دارند، این اثر را از یک فروشنده معتبر آثار تاریخی و به‌صورت قانونی خریده‌اند، اما دفتر دادستانی منهتن در شکوائیه خود استدلال کرده که خرید قانونی و از روی حسن نیت، برای آثار مسروقه بی‌معنی است.

علاوه بر این، بر خلاف ادعای مالکان این نقش‌برجسته‌، بازپرس‌های پرونده به این نتیجه رسیده‌اند این اثر از موزه مونترال به سرقت رفته و موزه آن را برای فروش نگذاشته بوده است.

بخشی از دیواره این نقش‌برجسته‌ منقش به تصویر ردیفی از سربازان هخامنشی در یکی از ساختمان‌های مرکزی تخت جمشید است. این نقش‌برجسته‌ مربعی شکل که اندازه آن ۸ اینچ مربع (۵۱٫۶ سانتی‌متر مربع) اعلام شده است.

به زمان‌بندی و نحوه انتقال این نقش برجسته به ایران، در گزارش رسانه‌های آمریکایی اشاره‌ای نشده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه