برترین شهرهای باستانی دنیا در کدام کشورها قرار دارند؟ (قسمت اول)

مریم آقائی
مریم آقائی سه شنبه، ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
برترین شهرهای باستانی دنیا در کدام کشورها قرار دارند؟ (قسمت اول)

اماکن باستانی که در سراسر دنیا قرار دارند، نمادی از تمدن باستانی بشر و قدرت آن‌ها در ساخت سازه‌هایی عظیم و عجیب است. اما برترین شهرهای باستانی دنیا کجا قرار دارند؟

مکان‌های باستانی که در طی قرن‌ها یا هزاره‌ها دوام یافته‌اند تا به امروز رسیده‌اند، ممکن است آینده‌ی چندان خوشایندی نداشته باشند. تخریب شهر پالمیرا در سوریه، مجسمه بودا در بامیان افغانستان و همچنین نابودی شهر نمرود در موصل عراق نشان‌دهنده‌ی این است که ممکن است دیگر اماکن باستانی هم به چنین سرنوشتی دچار شوند. اما هنوز مکان‌های باستانی زیادی وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها سفر کنید تا بتوانید گذشته بشر را رصد کرده و از اینکه بدون وجود کامپیوترهای قدرتمند و ماشین‌آلات بزرگ چنین سازه‌های عظیمی را در جهان خلق کرده‌اند، حیرت‌زده شوید.

در این سری مقاله از کجارو ۲۳ شهر باستانی را به شما معرفی می‌کنیم که مطمئنا از سفر به آن‌ها لذت خواهید برد. برخی از آن‌ها بسیار مشهور هستند، اما برخی دیگر نه.

۱. انگر وات، کامبوج (Angkor wat, Cambodia)

انگروات

در قرن بیست و یکم مردم خِمِر (Khmer) از تمام آنچه در دنیا وجود داشت و می‌شناختند، یک الگوی مینیاتوری ساختند. حاصل این کار ساخت شهر انگٌروات بود که شهری فراخ است و با خندق‌ها و برج‌هایی که با دقت ساخته شده‌اند و نقاشی‌های ظریف هندویی روی دیوارهایش، بینندگان را متحیر می‌کند.

خمر باستانی جزئیاتی دارد که به آن ارزش نگهداری می‌دهد. بسیاری از بخش‌های باستانی آن به‌خودی‌خود مقدس و محترم است و بقیه بخش‌ها جزئیاتی  را با ظرافت و هنر نشان می‌دهد.

انگروات در مساحتی بیش از ۵۰۰ هکتار در پارک باستانی انگر قرار دارد. معبد اصلی همواره پذیرای تعداد زیادی گردشگر است، اما معابد کوچک‌تر در سراسر پایتخت خمر پراکنده‌اند. این معابد از قرن نهم به بعد ساخته شده‌اند.

۲. رم، ایتالیا

کلوسئوم

رم یک شهر بسیار دیدنی و مشهور است. اگر بخواهید از چنین شهری دیدن کنید، باید مراقب خیلی چیزها باشید؛ مانند جمعیت زیاد و جیب بُری، سوغاتی‌های زیبا و افرادی که با لباس گلادیاتورها منتظر هستند تا توریست‌ها با آن‌ها عکس بگیرند. با این حال شهر آن‌قدر زیبا هست که کمتر شهری مانند آن می‌توان یافت.

اولین مکان باستانی در رم کولوسئوم (Colosseum) است. یک استادیوم باستانی با قدمتی نزدیک به ۲۰۰۰ سال در مرکز یک شهر مدرن. در زمانی که گلادیاتورهای واقعی زندگی می‌کردند، حدود ۵۰۰۰۰ تماشاچی همراه با امپراتور رم در این استادیوم جمع می‌شدند تا نبرد گلادیاتورها را تماشا کنند. نبردهایی که به یک مرگ خونین می‌انجامید.

در همان زمان، کولوسئوم یک سقف متحرک داشته، یک اختراع فوق‌العاده در آن زمان که از بکارگیری فن‌آوری بادبان برای سایبان، ساخته شده بوده و تماشاگران را در برابر نورخورشید و باران حفاظت می‌کرده است.

کولوسئوم تنها یکی از مکان‌های باستانی رم است، علاوه بر آن واتیکان (Vatican)، کاتاکمبز (catacombs) و انجمن (Forum) می‌تواند مکان‌های دیدنی دیگری باشد که به آن‌ها سر می‌زنید.

۳. استانبول، ترکیه

استانبول

استانبول نه‌تنها یکی از مهم‌ترین مقاصد در سفر به ترکیه است، بلکه به‌عنوان شهری نیز شناخته می‌شود که در دو قاره متفاوت قرار دارد. اما آنچه بیشتر در مورد استانبول مورد توجه است دوران‌های تاریخی است که در طی سال‌های بسیار پشت سر گذاشته است. این شهر از این نظر در جهان یگانه است.

ساخت شهر توسط امپراتور بیزانس و سپس دوره‌ی کنستانتین و بعد از آن ترکیه مدرن امروزی باعث شده است استانبول شهری باشد که نمادهای بسیاری از همه این دوران را در خود داشته باشد.

بخش تاریخی شهر در اطراف مسجد معروف ایاصوفیه قرار دارد. میدان باستانی هیپودرم که مربوط به دوره‌ی بیزانس است، موزه‌ی توپکاپی که مربوط به دوره‌ی امپراتوری عثمانی‌ها است و عصای حضرت موسی هم در آن نگهداری می‌شود.

در اطراف این مکان‌ها نمادهای زندگی مدرن امروزی شامل رستوران‌هایی در بالای هتل‌های آسمان‌خراش، گالری‌ها و غیره قرار دارند. معماری که در استانبول استفاده می‌شود، باعث شده این شهر یکی از بزرگترین مرکزهای معماری در جهان باشد.

۴. باگان، میانمار (Bagan, Myanmar)

باگان

باگان سال‌ها توسط نیروهای نظامی دولت میانمار محاصره شده و از دسترس گردشگران خارجی و داخلی خارج بود. به‌تازگی و پس از تغییرات سیاسی که در میانمار رخ داده، این کشور درهای خود را به روی مردم دنیا باز کرده و پذیرای بازدیدکنندگان است. در اطراف رودخانه ایروادی حدود ۲۰۰۰ معبد بودا وجود دارد که باعث شده این محدوده حالتی روحانی بگیرد.

با این حال هنوز تعداد بازدیدکنندگان کمتر است. از طرفی باید توجه داشت که این سفر هنوز همراه با مشکلاتی است که ممکن است در بسیاری اماکن دیگر وجود نداشته باشد.

میانمار بعد از دهه‌ها هنوز درگیر جنگ‌های داخلی و انزوای جهانی است. در حال حاضر چگونگی رفتار دولت میانمار با مسلمانان روهینیگایی بسیار مورد انتقاد جهانیان است. با این حال معبد ۱۰۰۰ ساله این شهر را نمی‌توان با هیچ صفتی جز جادویی، توصیف کرد.

امپراتوری که در این منطقه وجود داشته، به‌دلیل زلزله و حمله نیروهای کوبلایی خان از بین رفته و از همه آن امپراتوری تنها معبدها با حالت روحانی‌شان باقی مانده است.

۵. تیکال، گواتمالا (Tikal, Guatemala)

تیکال

این شهر در جنگل‌های گواتمالا پنهان است و در واقع باقی مانده‌ی تمدن مایا و نشان‌دهنده‌ی فرهنگ ۱۰۰۰ ساله‌ای است که از حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح آغاز شده است.

پلنگ‌ها و یوزپلنگ‌های آمریکایی که در اطراف این منطقه رفت آمد دارند طبیعت وحشی آن را نشان می‌دهند، اما قصرها، معابد و میدان‌های این شهر نشان‌دهنده‌ی افتخارآمیزترین دست ساخته های بشر است.

هرم پله‌دار یکی از ارکان تمدن مایا است که بسیار بلند هستند. همچنین در این شهر زمین‌های ورزشی باستانی، معابد و قصرهایی وجود دارد که در اطراف میدان اصلی قرار دارند.

مسیرهای باستانی که ۳۰۰۰ بخش مختلف تیکال را به هم مرتبط می‌کرده، پوشیده از گیاهان بوده است. بنابراین امروز هم بازدیدکنندگان این شهر مانند باستانیان از میان سازه‌های شهر عبور می‌کنند.

۶. قاهره، مصر

قاهره

اولین بار که به قاهره سفر می‌کنید، از اینکه اهرام ثلاثه مصر و مجسمه‌ی ابوالهول چقدر به خیابان‌های قاهره نزدیک هستند، متعجب خواهید شد.

قاهره با ۲۲ میلیون نفر جمعیت یکی از بزرگترین شهرهای دنیا است که در اطراف یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهری بشر ساخته شده است.

معابد جیزه متعلق به ۴۵۰۰ سال پیش هستند و موزه‌ی مصر باستان مجموعه‌های غیرقابل وصفی از متعلقات اهالی اولیه‌ی اطراف نیل جمع‌آوری کرده است.

اما بخش‌های کمتر باستانی قاهره هم گنجینه‌های فرهنگی بسیاری دارد. قاهره‌ی امروزی بیش از ۱۰۰۰ سال پیش بنا نهاده شد و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا را در خود دارد. میراث قدیمی هنر اسلامی در این شهر بسیار است و البته گنجینه‌های قبطی‌ها (از اقوام مصری) که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

۷. پرسپولیس، ایران

تخت جمشید

باز شدن مجدد درهای ایران به روی گردشگران خارجی باعث شده است تا پرسپولیس بار دیگر مقصدی برای گردشگران باشد.

این شهر در سال ۵۱۸ پیش از میلاد توسط داریوش اول، امپراتور هخامنشی در پرشیای باستان، بنا نهاده شد، و تا  زمان حمله اسکندر به این شهر که تقریبا ۲۰۰ سال پس از ساخت آن بود، هر روز بر عظمتش افزوده می‌شد.

ویژگی اصلی این شهر در تراس سنگی بسیار بزرگی به وسعت ۳۸۰۰ متر مربع است که سنگ‌های آن از کوهی به نام کوه رحمت به این مکان آورده شده است.

پس از ساخت اولیه‌ی شهر، پادشاهان بعدی قصرها، پرستشگاه‌ها و سالن‌های بسیاری در اطراف این تراس ساختند و سپس شهر را با ساخت یک سیستم فاضلاب و مخزن آب که برای فراهم کردن آب تمیز و تازه بود، به اتمام رساندند.

علی‌رغم اینکه این شهر دیوارهایی با بلندای نزدیک ۹ متر داشت، اسکندر موفق به تخریب این شهر شد. تحریبی که آثارش در سال ۱۶۱۸ کشف شد.

با این حال هنوز هم این شهر یکی از بهترین نمونه‌های معماری باستانی است، مخصوصا به‌دلیل ستون‌های بلند و باریکی که دارد.

۸. کیوتو، ژاپن

کیوتو

اگر توکیو نماد کاربرد تکنولوژی و زندگی فردا است، کیوتو به باغ‌های ذن (Zen) و مراسم چای سنتی‌اش معروف است. البته این توصیف کاملا صحیح نیست، چون نینتندو (Nintendo) که یکی از بزرگترین نمادهای تکنولوژی پیشرو است، در کیوتو قراردارد.

اگر بخواهیم کیوتو را دقیق‌تر توصیف کنیم، باید گفت چون این شهر برای بیشتر از ۱۰۰۰ سال پایتخت امپراتوری ژاپن بوده است، این شانس را داشته تا نمادهای گذشتگان را حفظ کند و در عین حال از تکنولوژی روز و زندگی نوین هم بهره ببرد.

بیشتر از ۱۰۰۰ معبد بودا و شینتو در کیوتو قرار دارد و چون این شهر در زمان جنگ جهانی دوم از حمله‌های بمب‌های جنگی در امان مانده، بیشتر آن‌ها هنوز استفاده می‌شوند. 

مطالب مرتبط:

منبع CNN

دیدگاه