انتخاب بجنورد در رشته گلیم سفره کردی در جمع ۷ شهر ملی صنایع دستی کشور

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
انتخاب بجنورد در رشته گلیم سفره کردی در جمع ۷ شهر ملی صنایع دستی کشور

شهرهای ملی صنایع دستی پس از بررسی شاخص‌ها انتخاب شدند که در این‌ میان، بجنورد در رشته گلیم سفره کردی در جمع هفت شهر ملی صنایع دستی کشور قرار گرفته است.

سفره کردی هنر مخصوص زنان عشایر خراسان شمالی است نقش‌های بافته شده در این هنر از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب‌ و رسوم و تاریخ پر فرازونشیب قومی کردهای این دیار خبر می‌دهد. این نمادها بیشتر نشان‌دهنده‌ی نوع زندگی و نظام اجتماعی و فرهنگی کردهای این دیار است. نمادها در سفره کردی همگی بیانگر کرامت قومی و احترام به طبیعت است. بیشتر نقوش حیوان و انسان در این هنر به چشم می‌خورد.

در حال حاضر ۵۰۰۰ نفر در خراسان شمالی در بافت سفره کردی فعالیت دارند که سالانه حدود ۳۰ هزار متر مربع در قالب ۱۵ هزار تخته سفره کردی تولید می‌کنند.

جلسه شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی چند روز پیش با حضور سرپرست میراث فرهنگی و صنایع دستی استان خراسان شمالی و جمعی از نمایندگان استان در مجلس برگزار شد.

 در این جلسه از شاخص‌ها و نقاط قوت از پرونده بجنورد گزارشاتی ارائه شده و از این شهر به‌ عنوان شهر ملی گلیم سفره کردی دفاع شد.

مواردی نظیر صادرات، ترویج و توسعه صنایع دستی، حوزه میراث فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری، میزان فعالیت تشکل‌های غیردولتی و... شاخص‌هایی هستند که برای انتخاب شهرهای ملی صنایع دستی در شورا مطرح می‌شود.

به هر یک از شهرهای مطرح‌شده توسط اعضای این شورا پس از بررسی پرونده‌ها و ارزیابی شاخص‌ها امتیاز داده شد که در نهایت بجنورد با کسب حدنصاب امتیاز، توانست برای ثبت ملی شهر صنایع دستی ایران انتخاب شود.

با این انتخاب، بجنورد در میان ۷ شهر ملی صنایع دستی کشور قرار گرفت همچنین از دیگر شهرهای ملی صنایع دستی که انتخاب شدند عبارت‌اند از: شهرهای زنجان در رشته ملیله‌کاری، کاشان در رشته نساجی سنتی، ایرانشهر در رشته سوزن‌دوزی، آباده در رشته منبت، ایلام در رشته گلیم نقش‌برجسته و شهرکرد در رشته نمد.

از میان این تعداد شهرها تنها دو شهر برای ثبت جهانی انتخاب شده و به شورای جهانی صنایع دستی معرفی می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه