چرا قیمت سفرهای داخلی بالا است؟

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰
چرا قیمت سفرهای داخلی بالا است؟

عواملی نظیر «نبود زیرساخت‌ها»، «عدم توزیع تعطیلات و فصلی بودن سفر» و «نرخ غیرواقعی ارز» از عوامل گرانی سفرهای داخلی نسبت به سفرهای خارجی است.

امروزه سفرهای داخلی نسبت به سفرهای خارجی گران‌تر شده است، یا اینکه گران‌تر به نظر می‌رسد. حال علت چیست؟

درجواب این پرسش باید گفت «نبود زیرساخت‌ها»، «عدم توزیع تعطیلات و فصلی بودن سفر» و «نرخ غیرواقعی ارز» از عوامل گرانی سفرهای داخلی هستند.

کمبود زیرساخت‌های گردشگری و عدم توسعه آن‌ها مانند حمل و نقل، محل‌های اقامتی، گردشگری و... سبب عدم رقابت در این زمینه شده است و چون بین عرضه و تقاضا نیز تعادل وجود ندارد، هزینه سفر کاهش نمی‌یابد.

معاونت گردشگری وظیفه دارد سفرهای داخلی و خارجی را برای تمام شهروندان آسان کند؛ اما این معاونت در راستای بهبود وضعیت زیرساخت‌ها و مشکلات زیربنایی مانند ضعف در ناوگان حمل و نقل و محل‌های اقامتی، نگاهی کاربردی نکرده است.

عدم حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاران از مهم‌ترین عوامل ضعف زیرساخت‌های گردشگری است؛ زیرا برای ارزان‌سازی سفر داخلی از فعالان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایتی صورت نمی‌گیرد؛ اما کشورهای موفق در زمینه گردشگری از سرمایه‌گذارانشان حمایت‌های لازم را می‌کنند.

همچنین گران بودن هزینه ساخت مراکز اقامتی و هتل‌ها از دیگر دلایل ضعف زیرساخت‌ها است. در این باره کشور ترکیه مثال خوبی می‌تواند باشد؛ ترکیه از سال ۱۹۸۰ و زمان ریاست جمهوری تورگوت اوزال برنامه جامع و میان مدتی برای توسعه گردشگری کشورش تدوین و اجرا کرد. یکی از این برنامه‌ها این بود که به سرمایه‌گذاران زمین‌های مناسبی برای ساخت اقامتگاه‌ها داد. همچنین یارانه‌های خاص و بسته‌های حمایتی مناسبی به فعالان گردشگری داد. دولت این کشور تا سال ۲۰۱۳ برای هر اتاق به هتل‌داران یارانه می‌داد. زمانی که هزینه سوخت هواپیماها زیاد شد، الباقی افزایش قیمت بلیت توسط دولت پرداخته می‌شد. چون ایمان داشت این مبالغی که می‌پردازد، در قبال سرمایه‌ای که گردشگر با خودش می‌آورد ناچیز است.

ساخت هتل در کشور با محدودیت‌‌های فراوانی مواجه است، در حالی که این محدودیت‌ها در کشوری مانند ترکیه وجود ندارد. در ایران زمین بسیار گران قیمت بوده و برای یک سرمایه‌گذار به منظور ورود در این زمینه اصلا صرف نمی‌کند.
غیرواقعی نگه‌داشتن نرخ ارز از دیگر عوامل گران شدن سفرهای داخلی است و به نظر گردشگر با مبلغی که در نظر گرفته می‌تواند یک سفر خارجی با همان کیفیت و حتی بهتر و فارغ از محدودیت‌های اجتماعی نسبت به سفر داخلی داشته باشد. 

عدم توازن در تعطیلات کشور باعث شده سفرهای ایران فصلی شود و در نتیجه سفر در ایام اوج سفر برای مردم گران تمام ‌شود. در ترکیه فصلی بودن صنعت گردشگری تا حد زیادی بهتر شده است، زیرا جریان مستمر عرضه باعث تقاضای مستمر می‌شود و در نهایت ایام پیک سفر کمتری در طول سال مشاهده می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه