موزه میکروسکوپی مجارستان، موزه ریزترین مجسمه های دنیا

سودا سلیمی
سودا سلیمی یکشنبه، ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
موزه میکروسکوپی مجارستان، موزه ریزترین مجسمه های دنیا

مجسمه‌های میکروسکوپی در موزه‌ای در مجارستان به نمایش گذاشته شدند.

سنتندره (Szentendre) یک شهر در مجارستان است که ۳۰ دقیقه با بوداپست فاصله دارد که محلی برای گرد‌همایی هنرمندان است. این شهر مانند موزه‌ای زنده و بزرگ است. سالانه تعداد زیادی گردشگر از سنتدره بازدید می‌کنند. یکی از جاذبه‌های متمایز آن موزه‌ی فوق کوچک (Micro Wonder Museum) آن است که فقط با میکروسکوپ دیده می‌شود.

شاید در نگاه اول خیلی به نظر جالب نباشد، ولی اگر یک لحظه از لنز‌های میکروسکوپ به آن نگاه کنید، چیزی کمتر از یک معجزه نخواهید دید؛ تصور کنید، شطرنجی روی سر سوزن، مجسمه‌ای از پرندگان روی یک دانه خشخاش، یک کتاب ۱۲ صفحه‌ای که فقط بیش از نیم میلی‌متر است.

همچنین نماد‌هایی از قبیل بطری کوکاکولا از جنس طلا، پرتره‌ای از آبراهام لینکن و آثار دیگر هنری مانند کمانداری در یک ارابه و مجموعه‌ای از گلدان‌هایی که روی یک دانه شکر قرار می‌گیرند و شاید عجیب‌ترین آن‌ها مجموعه‌ای از اهرام، شتر‌ها و درختان خرما باشد که همه‌ی آن‌ها سر یک سوزن قرار گرفته‌اند.

جزییات هنری این مجموعه فقط قسمتی از ماجرا است، شما وقتی واقعا تحت تاثیر قرار خواهید گرفت که چشم‌تان را از لنزهای میکروسکوپ برداشته و سعی کنید بار دیگر با چشم غیرمسلح به آن نگاه کنید، در این لحظه است که اندازه‌ی واقعی آن‌ها را درک خواهید کرد.

موزه‌ی میکروسکوپی؛ مجارستان

این موزه بیش از دوازده اثر هنری هنرمند اوکراینی میکولا سیادرسکی (Mykola Syadristy) را  در خود جای داده است که آثار او در دو موزه‌ی دیگر (واقع در روسیه) هم نمایش داده می‌شوند. برای به وجود‌ آوردن این مینیاتور‌های جالب، یک موتور الکتریکی ۵۰ میکرونی ساخته شده که ۲۰ برابر کوچک‌تر از یک دانه خشخاش است و می‌توان به آن لقب کوچک‌ترین موتور جهان را داد.

 سیادرستی برای خلق این آثار هنری حتی باید تنفس و ضربان قلب خود را تحت کنترل نگه دارد. او در این مورد توضیح می‌دهد که انجام این کار بسیار حساس را بین دو تپش قلب خود انجام می‌دهد. او اضافه می‌کند:

در این شرایط نبض من به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. نتیجه‌ی این کار خلق یک اثر هنری زیبا است که حتی اگر شما آن را بین انگشتان‌تان نگه دارید، متوجه آن نخواهید شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه