چطور برای اولین سفر بین المللی، خود را آماده کنیم؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی پنجشنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
چطور برای اولین سفر بین المللی، خود را آماده کنیم؟

سفرهای بین‌المللی یا خارجی به شکل قابل‌توجهی با پروازهای داخلی متفاوت‌ هستند و لازم است تا افراد در اولین تجربه خود از برخی نکات آگاهی داشته باشند.

حتی اگر سفرهای هوایی داخلی بسیاری داشته‌اید، باید بگوییم که سفر بین‌المللی تجربه‌ای کاملا متفاوت است. برای برخی سفر‌های خارجی لازم است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها برنامه‌ریزی کرد تا هرآنچه را که لازم است، برای پرواز آماده کنیم.

در این مقاله نکاتی که برای این سفرها لازم است را در سه بخش توضیح می‌دهیم. بخش اول مربوط به مدارک و کارهایی است که پیش از سفر باید تهیه و انجام شوند، مانند پاسپورت و واکسن زدن.

در بخش دوم به نکات مربوط به چمدان و بار می‌پردازیم؛ برای مثال کدام وسایل را همراه ببریم. در بخش آخر نکات مربوط به رفتن به فرودگاه، از لحظه ورود تا سوار شدن را بررسی می‌کنیم.

تهیه و جمع آوری اسناد | بستن چمدان  | فرودگاه

بخش اول: تهیه و جمع‌آوری اسناد

۱. پاسپورت بگیرید

پاسپورت

داشتن پاسپورت برای تمام سفرهای خارجی ضروری است. برای تهیه پاسپورت باید برخی مدارک را که تابعیت شما را ثابت می‌کنند (مانند شناسنامه، گواهینامه، آخرین پاسپوت و بسیاری موارد دیگر) جمع‌آوری کنید. این موارد بسیار هستند و برخی برای خانم‌ها و آقایان متفاوت، و برخی دیگر مشترک هستند. 

  • برای سفر به برخی کشورها پاسپورت باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد. بنابراین اگر تاریخ انقضای پاسپورت شما در حال تمام شدن است، یک تا دو ماه پیش از سفر آن را  تمدید کنید.

۲. در صورت لزوم ویزا بگیرید

ویزاز

مقاله‌ی مرتبط:

ممکن است برای ورود قانونی به یک کشور، نیازمند ویزایی باشید که از کنسولگری کشور مورد نظر صادر شده باشد. بسته به دلیل ورود شما به آن کشور، ویزاهای مختلفی به شما تعلق می‌گیرد؛ مانند ویزای کار، ویزای دانشجویی، ویزای گردشگری و...

  • اگر هدف شما از سفر، صرفا تفریح و گردش است، مطمئن شوید که گرفتن ویزا ضروری است یا خیر، زیرا برخی کشورها قوانین خاصی دارند. برای مثال اگر تمام سفر شما کمتر از یک مدت زمان مشخص باشد، گرفتن ویزا لازم نیست، یا برخی کشورهای دیگر نیاز به ویزا در لحظه ورود دارند (برای گرفتن این ویزا لازم نیست از قبل به سفارت برویم و دیگر کارهای معمول را انجام دهیم، بلکه در زمان ورود به کشور مورد نظر، مقدار مشخصی پول پرداخت می‌کنیم، و اگر لازم بود مدارک مشخصی را ارائه می‌دهیم).
  • بسته به کشور مقصد، می‌توانید درخواست خود را از طریق ایمیل یا به‌صورت آنلاین ثبت کنید. بعد از اینکه اطلاعات شما بررسی شد، ممکن است لازم باشد برای گرفتن مصاحبه نزد مامور کنسولی بروید.
  • از قبل برنامه‌ریزی و اقدام کنید. تکمیل درخواست ویزا می‌تواند چند هفته‌ تا یک ماه طول بکشد.
  • اگر ویزای شما رد شد، باز درخواست کنید. برای اطلاعات درخواست، وب‌سایت کنسولی کشور مقصد را بررسی کنید.

۳. از مامور بیمه سلامت، درباره بیمه سفر پرس‌وجو کنید

بیمه سلامت

از شرکت بیمه سلامت خود بپرسید که چه جراحت‌ها و هزینه‌هایی در سفرهای بین‌المللی پوشش داده می‌شود. اگر شرکت بیمه، یک بیمه سفر مناسب و کافی را به شما ارائه نداد، حتما در طول سفر از یک شرکت بیمه دیگر، بیمه مکمل درخواست کنید.

۴. تبدیل ارز را فراموش نکنید

تبدیل ارز

پیش از سفر بین‌المللی، ارز خارجی سفارش دهید تا در زمان سفر پول به همراه داشته باشید. با این کار اگر مشکلی برای کارت اعتباری و دیگر کارت‌های شما پیش بیاید، پول همراه دارید. بیشتر بانک‌ها این کار را برای مشتریان خود انجام می‌دهند.

  • در تمام نقاط دنیا می‌توانید از طریق دستگاه خودپرداز وجه مورد نظر را برداشت کنید، اما کارمزد زیادی از شما دریافت می‌شود.

۵. حتما واکسن‌های لازم برای سفر را بزنید

واکسن زدن

واکسینه شدن برای برخی سفرهای خارجی ضروری است و باید کپی مدرک آن را همراه داشته باشید. درباره واکسن‌های لازم برای رفتن به کشور مورد نظر تحقیق کنید. یک وقت ملاقات، برای بررسی برنامه سفر، با دکتر خود ترتیب دهید.

  • برخی واکسن‌ها نیازمند چند بار تزریق هستند، بنابراین چند هفته قبل از سفر (برای واکسن‌ها) اقدام کنید.

۶. جهت آمادگی در مواقع اضطراری، از قبل در سفارت‌خانه ثبت‌نام کنید

بیشتر کشورها مسافران را تشویق می‌کنند تا پیش از سفرهای بین‌المللی، در سفارت‌ کشور خود ثبت‌نام کنند. در این صورت، سفارت‌خانه گزارشی از جزئیات شما دارد و قادر است در مواقع بحرانی مانند بلاهای طبیعی یا شرایط اضطراری خانوادگی، زمانی که در خارج از کشور بودید، به کمک شما بیاید. ثبت‌نام اختیاری است، اما بسیار به نفع شما است.

بخش دوم: بستن چمدان

۱. هرآنچه که ممکن است در صورت گم شدن چمدان به آن نیاز پیدا کنید، داخل کیف یا چمدان دستی همراه خود قرار دهید

چمدان

 تمام وسایل ضروری مانند مدارک، داروها، وسایل الکترونیکی و غذا را داخل کیف دستی خود قرار دهید. اگر  سفری طولانی در پیش دارید، یک دست لباس و وسایل سرگرمی همراه داشته باشید.

  • تمام وسایل با ارزش خود را، برای جلوگیری از آسیب یا دزدیده شدن، داخل چمدان دستی خود قرار دهید.
  • برخی مسافران مایل هستند همراه خود جعبه کمک‌های اولیه را داشته باشند تا در صورت وقوع هر اتفاق از آن استفاده کنند. قرص مسکن، داروهای ضدتهوع، گوش‌گیر و دستمال کاغذی بهترین وسایلی هستند که می‌توانید همراه داشته باشید.

۲. تا حد امکان چمدان را سبک ببندید

سبک سفر کنید

چمدان بستن را دست کم نگیرید. برای اینکه اضافه بار نخورید، باید چمدان را وزن کنید تا بیش از حد مجاز سنگین نباشد. اگر چمدان‌تان سبک باشد، هم احتمال گم شدن وسایل‌تان کمتر می‌شود، هم جای کافی برای سوغاتی خواهید داشت.

  • لباس‌هایتان را لول کنید تا هم از چروک شدن در امان بمانند، هم جای اضافی اشغال نکنند.
  • اگر امکان پوشیدن لباس‌ها در طول پرواز فراهم بود، این کار را انجام دهید تا چمدان‌تان جای کافی داشته باشد. در طول پرواز کت یا سویشرت خود را بپوشید تا گرفتار اضافه بار نشوید.

۳. از همراه داشتن وسایل ممنوعه خودداری کنید

همراه داشتن نوشیدنی‌هایی که از خارج از فرودگاه تهیه شده باشند و ابزار نوک تیز ممنوع است. با فرودگاه مورد نظر تماس بگیرید و لیست وسایل ممنوع را از آن‌ها بپرسید. تحقیق پیش از پرواز به شما کمک می‌کند تا پرواز بدون استرسی داشته باشید.

  • هواپیمایی‌های مختلف محدودیت‌های مختلفی نیز دارند. حتی اگر پیش از این هم سفر بین‌المللی داشته‌اید، باز هم برای به‌روز بودن و اطلاع از سیاست‌های جدید، تحقیق کنید.

۴. حداقل دو شب پیش از پرواز چمدان را ببندید تا مجبور نشوید باعجله و شتاب این کار را انجام دهید

ترفندهای بستن چمدان

برای اینکه مجبور نشوید باعجله چمدان‌تان را ببندید، چند روز قبل این کار را انجام دهید. دو روز مانده به پرواز، دوباره چمدان را چک کنید تا مط‌مئن شوید تمام وسایل را برداشته‌اید. سوالاتی از خود بپرسید: تمام مدارک ضروری را برداشته‌ای؟ کارت اعتباری و وسایل الکترونیکی را برداشته‌ای؟

بخش سوم: فرودگاه

۱. لباس راحت بپوشید

لباس راحت

بااینکه ممکن است احساس کنید که پرواز کردن یک موقعیت خاص است، اما سعی کنید در سفرهای بین‌المللی لباس راحت بپوشید. سفرهای آن‌ور آبی، سفرهایی طولانی هستند؛ پس بهتر است لباس‌های گشاد و راحت بپوشید.

  • اگر سفر بسیار طولانی در پیش دارید، یک جفت عرق‌گیر (یا هر لباس مناسبی که خود صلاح می‌دانید) در چمدان داشته باشید و هنگام فرود آن را عوض کنید.

۲. درباره قوانین پارکینگ برای پروازهای خارجی، با فرودگاه هماهنگ کنید

برخی فرودگاه‌ها مبلغ زیادی بابت پارک اتومبیل شما (زمانی که در سفر هستید) از شما دریافت می‌کنند. از طریق تماس یا ایمیل، شرایط و مبلغ پارک کردن را از آن‌ها بپرسید.

  • اگر پارک کردن، از لحاظ مالی گزینه مناسبی برای شما نیست، از تاکسی، آژانس، و دیگر وسایل حمل‌ونقل استفاده کنید. حتی می‌توانید از دوست یا اعضای خانواده بخواهید شما را تا فرودگاه برساند.

۳. دو تا سه ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حاضر شوید

فرودگاه

اگر زودتر به فرودگاه بروید، کار شما در قسمت امنیت زودتر انجام می‌شود و زودتر سوار هواپیما می‌شوید. همچنین، وقت کافی برای رفتن به دستشویی یا خرید غذا دارید. حتما یک وسیله سرگرمی، مانند کتاب، مجله یا بازی همراه داشته باشید تا زمانی که منتظر پرواز خود هستید، کلافه نشوید.

۴. آب کافی بنوشید

آب بنوشید

دهیدراته شدن یک مشکل معمول در طول پرواز است که منجر به خستگی و کج‌خلقی شما می‌شود. پیش از سوار شدن، یک آب معدنی بزرگ بخرید و اگر چیزی از آن باقی ماند، می‌توانید آن را داخل چمدان دستی خود قرار دهید.

  • از خوردن کافئین پیش از پرواز خودداری کنید، زیرا باعث دهیدراته شدن بدن شما می‌شود.

۵. وسایل خود را به گمرک اعلام کنید

طبق قوانین برخی از کشورها وسایلی که همراه خود به آن کشور می‌برید باید، به‌صورت رسمی تایید شوند. وسایلی که باید اعلام کنید، بستگی به کشور مقصد دارد. احتمالا فرم گمرک را در فرودگاه یا حین پرواز دریافت می‌کنید. این فرم را حین پرواز پر کنید تا برای فرود آماده باشید.

  • برای برخی کشورها لازم است تا هر فرد به‌طور جداگانه فرم را پر کند، اما دیگر کشورها این اجازه را می‌دهند تا تنها یکی از اعضای خانواده فرم را آماده کند. پیش از سفر گزینه‌هایی که باید پر کنید را بررسی کنید.
  • بیشتر کشورها بابت تنباکو، حیوانات، دانه‌ها، خاک، دارو و کود اظهارنامه گمرکی درخواست می‌کنند.

۶. خود را برای جت لگ یا پرواززدگی آماده کنید

جت لگ

پروازهای خارجی، طولانی و آزاردهنده هستند و از محدوده زمانی عبور می‌کنند. همه این‌ها برنامه خواب شما را به‌هم می‌ریزند. یک چشم‌بند و یک گوش‌گیر همراه داشته باشید و از داروهای خواب‌آوری که نیاز به تجویز ندارند، برای منطبق شدن با ساعت مقصد استفاده کنید.

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه