تابوت باستانی و رازآلود اسکندریه بالاخره باز شد

زینب موحدی
زینب موحدی دوشنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
تابوت باستانی و رازآلود اسکندریه بالاخره باز شد

باستان‌شناسان مصری، تابوت سنگی ۳۰ تنی و سیاه را گشودند و سه مومیایی که در اثر نشت فاضلاب به درون تابوت تجزیه شده بودند، پیدا کردند.

از ابتدای همین ماه که کشف بزرگ اسکندریه، مصر، اتفاق افتاد و یک تابوت سنگی و سیاه‌رنگ در این شهر پیدا شد، گمانه‌زنی‌ها و علامت‌های سوالی حول محور آن مطرح شد. عده‌ای روی حرف خود پافشاری می‌کردند که در این صندوق که از زمان دفن آن تاکنون بسته مانده است، نباید باز شود، چون از این می‌هراسیدند که باز کردن تابوت، طلسم نهفته در آن را رها کند و مردم به نفرینی ناخوشایند دچار بشوند.

تابوت کشف شده در اسکندریه

اما در نهایت، باستان‌شناسان به سختی موفق به باز کردن این صندوق کهن شدند و مشاهده کردند که این تابوت، با آب‌های کثیف و سه اسکلت پر شده است. طبق گفته‌ی وزارت آثار باستانی مصر، شاید آب‌ها از یک مجرای فاضلاب به داخل تابوت راه یافته و باعث تجزیه‌ی مومیایی‌ها شده و اکنون، تنها چیزی که از آن‌ها باقی مانده چند تکه استخوان است. این اجساد، به احتمال زیاد، متعلق به چند جنگجو است. کارشناسان می‌گویند که زخمی روی بدن یکی از آن‌ها وجود دارد که در اثر برخورد با یک پیکان ایجاد شده است.

تابوت کشف شده در اسکندریه

مصطفی وزیری، رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر، در پاسخ به هشدارهایی که در خصوص وجود نفرین در مقبره‌ی شهر بندری اسکندریه مطرح می‌شد، اعلام کرد که تابوت باز شد، ولی هیچ کدام از ما به هیچ نفرینی مبتلا نشدیم. او که یک تیم از کارشناسان تهیه و ترمیم مومیایی وی را در زمان بازگشایی تابوت همراهی می‌کرد، به جای هر گونه نفرینی، سه مومیایی و یک مایع قرمز رنگ را در تابوت مشاهده کرد که آن را فاضلاب نامیده و معتقد است که از طریق ترکی که در سمت راست آن وجود دارد، وارد تابوت شده و مومیایی‌ها را تجزیه کرده است.

او می‌گوید نبود هیچ ماسک مرگی که از فلزات گرانبها ساخته شده باشد، طلسم، مجسمه یا هر گونه کتیبه‌ای در تابوت به این معنا است که این اجساد به احتمال زیاد مربوط به هیچ‌کدام از اعضای خانواده‌ی سلطنتی رومی یا دودمان بطلیموس نیست.

تابوت کشف شده در اسکندریه

این مقبره در فاصله‌ی پنج متری از سطح زمین پیدا شده است و کارشناسان باستان‌شناسی برای باز کردن در پنج تنی آن، نیاز به کمک مهندسان نظامی مصری داشتند. به خاطر اندازه‌ی غیرمعمولی این تابوت که توجه جهان را به خود جلب کرده بود، ناظران معتقد بودند که به احتمال زیاد بقایای یک شخصیت برجسته در آن خفته باشد. آن‌ها امیدوار بودند که این اسکندر کبیر در این مقبره آرمیده باشد تا یکی از بزرگ‌ترین معماهای دنیا حل شود. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان بدهد یکی از اسکلت‌های خفته در تابوت متعلق به این سردار بزرگ و بنیان‌گزار امپراتوری است.

جسد اسکندر کبیر هرگز پیدا نشد. او خواسته بود که جنازه‌اش را به رودخانه‌ی فرات بیندازند، اما فرضیاتی وجود دارد مبنی بر این که جنازه‌ی وی در یک مقبره دفن شد و هنوز منتظر است روزی کسی آن را پیدا کند. گفته می‌شود قدمت این تابوت که سه متر پهنا و دو متر بلندا دارد، به ابتدای دوران بطلیموسی بازمی‌گردد که پس از مرگ اسکندر در سال ۳۲۳ پیش از میلاد آغاز شد.

تابوت کشف شده در اسکندریه

این تابوت در عملیات ساخت و‌ ساز در شهرهای شمالی مصر و همراه با یک مجسمه‌ی مرمرین غول‌پیکر از سر یک انسان کشف شد. وجود این مجسمه تنها باعث پیچیده‌تر شدن معمای مربوط به آن‌چه که درون تابوت بود، شده است.

در ابتدا، باستان‌شناسان از این کشف بزرگ خیلی هیجان‌زده بودند، زیرا وجود یک لایه ملات زیر در تابوت نشان می‌داد که هزاران سال است که دستی به آن نخورده است. به ندرت اتفاق می‌افتد که یک تابوت باز نشده در اسکندریه پیدا شود. هر کسی که تصمیم به انجام هر گونه عملیات ساخت‌وساز در این شهر دارد، ابتدا باید از باستان‌شناسان دعوت کند تا سایت مذکور را بررسی کنند تا شاید تابوتی را پیدا کنند که پیش از این، کس دیگری آن را غارت کرده است.

تابوت کشف شده در اسکندریه

این وزارت‌خانه اعلام کرده است که اسکلت‌ها را از سایت خارج می‌کنند و به موزه‌ی ملی اسکندریه خواهند فرستاد. تابوت مذکور نیز بعد از بررسی‌های بیشتر و انجام تعمیرات، به موزه فرستاده خواهد شد و آزمایش‌هایی برای تعیین سن جمجمه‌های سه مومیایی که در تابوت یافت شده‌اند و یافتن علت مرگ آن‌ها انجام خواهد شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه