امضا تفاهم‌ نامه‌های جدید ایران با عربستان برای حج ۹۷

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۵
امضا تفاهم‌ نامه‌های جدید ایران با عربستان برای حج ۹۷

تفاهم‌نامه‌های جدید پزشکی برای حج ۹۷ بین ایران و عربستان امضا شد.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تشریح آخرین جزئیات ارائه خدمات پزشکی درمانی به زائران بیت‌الله‌الحرام در حج امسال بیان کرد امسال چند تفاهم‌نامه با مسئولان عربستان سعودی در راستای ارائه خدمات بیشتر امضاء شده که این کارها برای اولین بار صورت گرفته است.

به گفته سیدعلی مرعشی رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به طور میانگین به ازای هر ۳۰۰ زائر یک پزشک وجود دارد و هر کدام از پزشکان زوار ۲ تا ۳ کاروان را معاینه کرده‌اند البته با توجه به اینکه تعداد زائران در بعضی از بخش‌ها کم بود تعدادی از پزشکان زائران کمتری را معاینه کردند. 

وضعیت زائران پس از احراز استطاعت جسمی آن‌ها وارد سامانه الکترونیکی معاینات شده است که این سامانه حاوی پرونده الکترونیکی زائران خواهد بود و در زمان حج از این اطلاعات زائران برای رسیدگی به وضعیت آنها استفاده می‌شود.

وی در مورد امکانات درمانگاهی و بیمارستانی مرکز پزشکی در حج امسال گفت:

امسال در مدینه بیمارستان نخواهیم داشت به دلیل اینکه مراجعات زائران در سال‌های گذشته در مدینه بسیار کم بوده است و از بیمارستان‌های سعودی استفاده می‌کنیم. مدت اقامت در مدینه پنج روز است و مابقی فرصت را زائران در مکه می‌گذرانند که یکی از دلایل پایین بودن آمار مراجعات می باشد.

 رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ادامه داد حدود ۸۰ مطب پزشکی کاروان‌ها را داریم که در هتل‌ها حضور دارند و تقریبا در هر هتل یک پزشک به صورت ۸ ساعته ۴ ساعت صبح و ۴ ساعت بعد از ظهر حضور خواهد داشت و این چیزی که امسال اضافه‌تر از گذشته داریم .

مرعشی با اشاره به توافق‌هایی که امسال برای اولین بار صورت گرفته است، نیز گفت استفاده از درمانگاه در مشاعر یکی از اولویت‌های کشور ایران است و ما تنها کشوری هستیم که مجوز استفاده از این درمانگاه داریم و در عرفات، مشعر و منا به طور رسمی درمانگاه‌های ما فعالیت خواهد کرد.

به گفته وی، امسال تمام مکاتباتی که با وزارت بهداشت سعودی باید انجام شود به صورت مستقیم صورت می‌گیرد که یکی دیگر از تفاهم‌نامه‌های مرکز پزشکی با وزارت بهداشت سعودی است. در حالی که قبلا تمام مکاتبات با مسئولان سعودی باید از طریق سازمان حج صورت می‌گرفت.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه