فرودگاه زنجان ؛ معرفی فرودگاه های ایران

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۰
فرودگاه زنجان ؛ معرفی فرودگاه های ایران

فرودگاه زنجان یکی از فرودگاه‌های تازه تأسیس داخلی است که در حال حاضر پروازهای داخلی و خارجی از طریق آن انجام می‌شوند.

زنجان مرکز استان زنجان و از بزرگ‌ترین شهرهای شمال غرب کشور است که تاریخ بنای آن به دوره سلطنت اردشیر بابکان می‌رسد. زنجان در دوره‌های مختلف دستخوش حوادث سیاسی، اجتماعی و مذهبی بوده است.

همچنین، این شهر زادگاه بزرگانی چون شیخ‌ شهاب‌الدین سهروردی و علمای نامی دیگری است که همگی مایه فخر و مباهات فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند.

علاوه بر قدمت تاریخی و فرهنگی، زنجان دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مانند موزه رختشویخانه، مجموعه تفریحی ائل‌داغی و... است که از نظر گردشگری نیز بر اهمیت و جایگاه این شهر زیبا افزوده‌اند.

در راستای توسعه زنجان، در چند سال گذشته فرودگاه زنجان به ساختار حمل‌و‌نقل این استان افزوده شده است. فرودگاه زنجان تنها فرودگاه داخلی استان زنجان و در عین حال یکی از مرزهای هوائی کشور محسوب می‌شود. طبق آمار، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۸۶ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۱۱,۴۶۳ کیلوگرم بار و ۸۶,۶۳۳ نفر مسافر از طریق آن جابه‌جا شدند.

فرودگاه زنجان

تاریخچه فرودگاه زنجان

فرودگاه زنجان، تنها فرودگاه استان زنجان و یکی از جدیدترین فرودگاه‌های ایران است که عملیات احداث آن در سال ۱۳۶۹ بنا به نیازهای موجود در استان، آغاز شد و پس از تقریبا ۱۰ سال (در سال ۱۳۷۹) آغاز به کار کرد. این فرودگاه با مأموریت ارائه خدمات فرودگاهی، ناوبری و هوانوردی جهت پذیرش پرواز، به‌منظور حمل‌و‌نقل هوانوردی طراحی و احداث شده است.

نخستین پرواز خارجی این فرودگاه در اردیبهشت ۱۳۹۱ به مقصد کشور عربستان انجام شد. بیشترین تعداد پرواز داخلی آن در سال ۱۳۹۳ با ۲۳۵ پرواز و خارجی هم در همان سال ۷۷ پرواز بوده است.

فرودگاه زنجان

کلیه امور عملیات هوانوردی فرودگاه زنجان، بر اساس ضوابط انکس‌های نوزده‌گانه سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ICAO ) و مقرارت سازمان هواپیمایی کشوری ایران انجام می‌شوند و شرکت‌های هواپیمایی و ارگان‌های نظامی و غیر‌نظامی که در امور هوانوردی فعالیت دارند، ملزم به رعایت این ضوابط هستند. در حال حاضر، فرودگاه زنجان زیر‌مجموعه شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور قرار دارد.

فرودگاه زنجان

پایانه‌ها و امکانات فرودگاه زنجان

فرودگاه زنجان از مجهزترین فرودگاه‌های جدید همسطح خود است که دارای یک پایانه برای انجام پروازهای داخلی و خارجی و کلیه مجموعه‌های مورد نیاز یک فرودگاه مرز هوایی با تمامی تجهیزات مربوطه است. این فرودگاه قابلیت پذیرش انواع هواپیماهای پهن پیکر (متناسب با CAT ایمنی زمینی فرودگاه)، هواپیماهای متوسط، هواپیماهای بدنه باریک، هواپیماهای سبک و انواع هلی کوپتر را دارد.

هم‌اکنون هواپیماهای متوسط و پهن پیکر از نوع ایرباس 300، 310، 320 و BAE در مسیرهای عربستان (حج عمره، حج تمتع) و مشهد در آن مشغول عملیات هستند. علاوه بر این، پروازهای ورودی و خروجی غیربرنامه‌ای نظامی، انتظامی، امدادی، آموزشی و... زیادی نیز در آن پرواز می‌کنند.

فرودگاه زنجان

مشخصات فرودگاه

  • نوع فرودگاه: همگانی (عمومی)/نظامی
  • کد یاتا: JWN
  • کد ایکائو: OITZ
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۶۱۰ متر

اطلاعات تماس

فرودگاه زنجان در ۱۵ کیلومتری شمال غرب شهر زنجان، باموقعیت جغرافیایی ۳۶ درجه، ۴۶ دقیقه و ۲۹ ثانیه عرض شمالی و ۴۸ درجه، ۲۱ دقیقه و ۳۳ ثانیه طول شرقی قرار دارد و مساحت کل فرودگاه ۴۰۰ هکتار است. این فرودگاه در جاده قدیم زنجان تا اردبیل قرار گرفته و تا فرودگاه زنجان این جاده بزرگراه است.

  • تلفن: ۳۳۳۶۰۳۰۴ (۰۲۴)

اطلاعات پرواز فرودگاه زنجان

در حال حاضر، پروازهای داخلی فرودگاه زنجان در مسیرهای کیش-زنجان-کیش و مشهد-زنجان-مشهد انجام می‌شوند.

برای خرید بلیط هواپیما شامل بلیط‌های داخلی یا خارجی، سیستمی یا چارتری و لحظه آخری با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو بلیط خود را به آسانی و با پایین ترین قیمت ممکن از فروشنده های معتبر تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه