گردشگری سلامت سه برابر گردشگری عادی ارزآوری دارد

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان دوشنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۰
گردشگری سلامت سه برابر گردشگری عادی ارزآوری دارد

با توجه به تاثیراتی که نوسانات ارز بر صنعت گردشگری گذاشته است، حوزه  گردشگری سلامت می‌تواند فرصت ارزآوری باشد.

در صنعت گردشگری هر گردشگر حوزه سلامت، سه برابر گردشگر عادی ارزآوری دارد. دکتر محمد جهانگیری، رئیس انجمن گردشگری سلامت درباره امکان سودآوری حوزه سلامت در شرایط اقتصادی فعلی گفت:

حوزه گردشگری سلامت همیشه در کشور ما یک فرصت بوده است، چرا که از نظر کیفیت ارائه خدمات در کشورهای منطقه سرآمد هستیم. امروزه کشور ما از نظر این خدمات در سطح بین‌المللی با کشورهای تراز اول مقایسه می‌شود.

در حال حاضر، ایران در حوزه خدمات زیبایی در دنیا مطرح است و در رتبه‌ی اول قرار دارد. خدمات چشم‌پزشکی نیز در کشور ما از سطح کیفی بین‌المللی برخوردار هستند. علاوه بر آن، در بخش‌های دیگری مانند ارتوپدی، قلب و عروق، جراحی مغز و اعصاب، پیوند و به خصوص پیوند بافت، ناباوری، سلول‌های بنیادی، ارولوژی، جراحی داخلی و طب ایرانی نیز توانایی جذب گردشگران سلامت را داریم.

خدمات دیگری مانند خدمات دندان‌پزشکی نیز در ایران نه تنها در تراز اول قرار دارد، بلکه هزینه آن نیز به نیز به مراتب کمتر است، به همین دلیل از کشورهای اروپایی و آمریکایی برای دریافت این خدمات به ایران می‌آیند.

ارزآوری گردشگری سلامت

 در حال حاضر، اگر سطح خدمات بین‌المللی افزایش پیدا کند، هر بیمارستان می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد خدمات خود را به حوزه بیماران خارجی اختصاص داده و مابقی را در اختیار مردم کشور قرار دهد. به این منظور باید دپارتمان خدمات بین‌المللی در تمام بیمارستان‌های کشور برقرار شود. جهانگیری در این‌باره گفت:

بیمارستان‌ها باید رشد پیدا کنند و ما نیز سعی می‌کنیم ممیزی‌ها را افزایش دهیم.

درباره افزایش ظرفیت حوزه سلامت، وزارت بهداشت و نظام پزشکی اعلام کردند که مردم در اولویت هستند. همچنین گردشگری سلامت بیشتر در بخش خصوصی انجام می‌شود و ضریب اشغال تخت در آن حدود ۶۰ درصد است. به این ترتیب بیماران خارجی به جای آن که با هزینه‌های زیاد به اروپا بروند، می‌توانند همین خدمات را در کشوری که با آن‌ها مشابهت فرهنگی دارد، دریافت کنند.

از جمله راهکارهای جهانگیری درباره بهبود این حوزه، ایجاد ارتباطات مالی با کشورهای مقصدو همچنین مراودات بیمه‌ای بین ایران و دیگر کشورها بود.

جهانگیری در انتها افزود:

تحریم‌ها بر روی هر فرآیند بین‌المللی تاثیر خواهد گذاشت اما وظیفه ما این است که برای آن‌ها راهکار پیدا کنیم. سلامت در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است و می‌توان آن را الگو قرار داد. بیش از دو یا سه دهه است که ما از همه جهات تحریم هستیم، اما حوزه سلامت به اتکای جامعه پزشکی توانسته در سطح اول دنیا بدرخشد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه