لندن از دریچه‌ دوربین راننده تاکسی سیاه رنگ

نازنین کی‌نژاد
نازنین کی‌نژاد پنجشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
لندن از دریچه‌ دوربین راننده تاکسی سیاه رنگ

جادوی شهر لندن، در خیابان‌ها و سنگ‌فرش‌هایش نهفته است؛ در چیزهای کوچکی که ۲۴ سال است چشم تیزبین تریِ راننده و دوربینش شکارشان می‌کنند.

هیچ‌کس به اندازه‌ی یک راننده‌ی تاکسی محلی، با خیابان‌های شهر آشنا نیست، پس جذابیت، منحصر‌به‌فردی و شخصی بودن عکس‌هایی که تِری گیبینز، راننده‌ی یک تاکسی سیاه در اطراف لندن، در طول ۲۴ سال گذشته گرفته، چندان هم غیرمنتظره نیست. عکس‌های تری که آمیزه‌ای از منظره‌های طبیعت و زندگی شهری است، به مدت محدود در گالری اُکسو (Oxo) در ساوت‌ بانک (South Bank) به نمایش در آمده است.

عکاسی خیابانی لندن

داییِ تری یک عکس حرفه‌ای بود. او در کنار دایی‌اش روزگار گذراند و علاقه‌اش به سوژه‌های مختلف عکاسی از همان کودکی همراهش بود. پیش از این که در آزمایشگاه ظهور فیلم لندن شغلی دست و پا کند، به کالج رفت. بعد از آن بود که تصمیم گرفت راننده‌ی تاکسی شود؛ به نظرش رانندگی به او اجازه می‌داد ساعت‌های فراغتش را خودش تنظیم کند، همچنین این فرصت را داشت که زادگاهش را به خوبی بشناسد، چیزی که علاقه‌اش را به عکاسی بیشتر می‌کرد.

عکاسی خیابانی لندن

او می‌گوید:

زمان زیادی را در خیابان‌های لندن پشت فرمان می‌گذرانم و همیشه چشم‌هایم را برای شکار سوژه‌ها باز می‌گذارم. مدام شاهد این هستم که چطور نور خورشید روی ساختمان‌ها پهن می‌شود. به اطرافم نگاه می‌کنم و سعی می‌کنم همه چیز را در شرایط مختلف تصور کنم. رانندگی وادارتان می‌کند، شهر و چیزهایی را که می‌شود ازشان عکس گرفت، به خوبی بشناسید. راننده‌ها تمام سوراخ‌سمبه‌های لندن را می‌شناسند.

جزیره اسکای اسکاتلند

او نه تنها شناخت محلی‌اش را برای عکاسی به کار می‌گیرد، بلکه سعی می‌کند به دیگران نیز آموزش دهد. تری، همراه با یکی از دوستانش، کلاس آموزش عکاسی را در همان تاکسی سیاهش برگزار می‌کند و علاقه‌مندان را به بهترین نقطه‌های عکاسی، که در طول سال‌ها کشف‌شان کرده، می‌‌آورد. او کلاس‌های متنوعی برگزار می‌کند که هرکدام تم مخصوص خودشان را دارند: عکاسی در شب، سنگ‌های رودخانه‌ی تایمز، باراندازها به وقتِ غروب و کلاس‌هایی درباره‌ی این که چطور می‌توان از آسمان و خط افق عکس گرفت.

منظره عکاسی تری گیبینز

او که عاشق شهر است، عکاسی از طبیعت را نیز دوست دارد و هر وقت بتواند برای عکس گرفتن از طبیعت، به بیرون از شهر می‌رود.

«گاهی هم خوب است آدم شلوغی شهر را رها کند و به جاهای دور، مزرعه یا کوه، برود.» ایسلند و جزیره‌ی اسکای (Sky) در اسکاتلند، از مکان‌های مورد علاقه‌ی تری است که سالی چند بار به آنجا می‌رود.

مطالب مرتبط:

منبع Lonely Planet

دیدگاه