معافیت صادرکنندگان صنایع دستی از ارائه ارز در نیما

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۰
معافیت صادرکنندگان صنایع دستی از ارائه ارز در نیما

صادرکنندگان صنایع دستی از ارائه ارز در سامانه نظام یک‌پارچه‌ معاملات ارزی معاف شدند.

سامانه نیما یا نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی، از سوم اردیبهشت ماه توسط بانک مرکزی با هدف ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز، تسهیل تامین ارز و امکان ایجاد فضای رقابت صرافان برای تامین ارز متقاضیان راه‌اندازی شد.

در این سامانه صادرکنندگان کالا و خدمات به عنوان عرضه‌کننده ارز، واردکنندگان کالا و خدمات به عنوان متقاضیان ارز، بانک‌ها و صرافی‌ها به عنوان واسطه‌گران که منابع را از سمت عرضه‌کنندگان به متقاضیان هدایت می‌کنند، در نقش سیاست‌گذار ارزی حضور دارند.

 به گفته پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور صادرکنندگان صنایع دستی از ارائه ارز صادراتی خود در سامانه «نیما» معاف شدند و ارز خود را در بازار ثانویه عرضه می‌کنند.

پویا محمودیان بیان کرد:

در جلسه‌ای که چندی پیش با صادرکنندگان صنایع دستی برگزار کردیم، بوروکراسی (کاغذبازی اداری) ارزی در سامانه نیما یکی از دغدغه‌ها و مشکلات جدی آنان بود.

بر اساس گفته ایشان در نتیجه پیگیری‌های مکرر و مکاتبات با معاون اول رئیس جمهوری، وزیر صنعت، معدن تجارت و نیز سازمان توسعه و تجارت، تصمیم بر این شد که صادرکنندگان صنایع دستی در سیستم نیما ملزم به ارائه ارز صادراتی خود نباشند؛ یعنی بتوانند با مذاکره و توافق با واردکننده‌ها ارز صادراتی خود را تبدیل کنند.

محمودیان این دستاورد را برای صنایع دستی کشور، مهم خواند و افزود این امر سبب می‌شود صادرات صنایع دستی کشور که در سبد صادرات غیرنفتی، آسیب‌پذیرترین محسوب می‌شود، بدون مانع به رشد خود ادامه دهند؛ علاوه بر آن موجب شادی صادرکنندگان این محصولات می‌شود.

ایشان در ادامه گفت:

صادرات صنایع دستی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته در دو ماهه اول امسال رشدی امیدبخش داشته است و کماکان در اقلام غیرنفتی کشور جزء کالاهایی است که بیشترین رشد را در داشته است.

صنایع دستی سال گذشته بدون در نظر گرفتن فروش زیورآلات بیش از ۲۸۱ میلیون دلار صادرات داشته است؛ همچنین سهم صنایع دستی از صادرات کشور با در نظر گرفتن ۲۵۰ میلیون دلار صادرات چمدانی در سال ۹۶ ، به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است که به زعم علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ظرفیت افزایش این مبلغ تا ۲  میلیارد دلار هم وجود دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه