با آداب و رسوم مردم ترکیه آشنا شوید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
با آداب و رسوم مردم ترکیه آشنا شوید

ترکیه به لطف جاذبه‌های متعددی که دارد، هر سال پذیرای گردشگران زیادی است و آشنایی با آداب و رسوم مردم این کشور قطعا کمک زیادی به گردشگران می‌کند تا از سفرشان لذت بیشتری ببرند.

ترکیه در جنوب شرق اروپا و جنوب غرب آسیا واقع شده است، ضمنا اطراف آن را دریای اژه، دریای سیاه و کشورهای یونان، سوریه، گرجستان و بلغارستان احاطه کرده‌اند. این کشور جمعیتی حدود ۸۰ میلیون نفر دارد که ۸۰ درصد آن‌ها ترک و ۲۰ درصد مابقی، کرد هستند. ۹۹٫۸ درصد جمعیت را مسلمانان سنی و ۰٫۲ را اکثرا یهودی و مسیحی تشکیل می‌دهند. زبان رسمی مردم، ترکی است و اقلیت کمی هم به زبان‌های کردی و عربی صحبت می‌کنند. اگر شما هم قصد سفر به ترکیه را دارید، بهتر است با آداب و رسوم مردم ترکیه بیشتر آشنا شوید.

آداب احوالپرسی در ترکیه

آداب و رسوم مردم ترکیه

هنگام ملاقات با دیگران در ترکیه باید خیلی محکم دست دهید؛ اما هنگام خداحافظی لزومی به دست دادن نیست، هرچند که گاهی اوقات انجام می‌شود. دوستان و بستگان معمولا با یک یا دو بوسه بر صورت با هم احوالپرسی می‌کنند و هنگام برخورد با افراد سال‌خورده، دست راست او را می‌بوسند و بعد پیشانی‌شان را روی دست او می‌گذارند تا احترام خود را به وی ابراز کنند. هنگام ورود به اتاق، در صورتی که کسی به استقبال شما نیامده باشد، باید ابتدا با افراد بزرگ‌تر احوالپرسی کنید. در مناسبات اجتماعی باید از اول با نزدیک‌ترین فرد دست دهید و سپس با سایر افراد دور اتاق یا میز در جهت عکس عقربه‌های ساعت، احوالپرسی‌تان را ادامه دهید.

آداب هدیه دادن در ترکیه

آداب و رسوم مردم ترکیه

در روابط و آداب کاری ترکیه، هدیه دادن هیچ جایی ندارد و برقراری رابطه معمولا در قالب غذا خوردن یا یک سفر تفریحی انجام می‌شود. با این حال اگر هدیه‌ای هم به طرف مقابل اهدا شود، مشکلی ندارد و خیلی بهتر است که این هدیه، صنایع دستی یا خوراکی‌های کشور خودتان باشد؛ اما با توجه به اینکه درصد بسیار زیادی از مردم این کشور مسلمان هستند، در انتخاب هدیه خود دقت کنید. تنها زمانی می‌توانید به فکر تهیه هدیه بیفتید که به منزل یک خانواده ترکیه‌ای دعوت شده باشید که متداول‌ترین هدیه، شیرینی و اقلام تزیینی برای خانه است. هدیه دادن گل به میزبان مرسوم نیست؛ اما در شرایط مناسب می‌توانید این کار را انجام دهید و بهتر است در این زمینه از گل‌فروشی مشاوره بگیرید. برای بچه‌های میزبان نیز می‌توانید شیرینی یا آب‌نبات گران‌‌قیمت ببرید.

آداب غذا خوردن در ترکیه

آداب و رسوم مردم ترکیه

اکثر غذاهای کاری در رستوران خورده می‌شود. مردم ترکیه عاشق غذا خوردن هستند؛ زیرا فرصتی برای فراغت از کار و گپ و گفت فراهم می‌شود. اصول مهمان‌نوازی در ترکیه حکم می‌کند که میزبان، هزینه غذا را بپردازد و با واژه پرداخت شراکتی (دنگی) بیگانه‌اند. به‌عنوان مهمان فقط می‌توانید از میزبان تشکر کنید و سپس چند روز بعد او را به رستوران دعوت کرده و این بار شما، هزینه غذا را حساب کنید تا جبران دفعه قبل شده باشد.

غذای اصلی شام، همیشه با گوشت یا ماهی و نان و سالاد همراه است. مردم ترکیه در طول غذا، سیگار می‌کشند و برای همین اغلب وسط غذا شروع به سیگار کشیدن می‌کنند و بعد از خوردن نوشیدنی، به سراغ وعده بعدی غذا می‌روند. قهوه یا چای ترکی همراه با شیرینی در پایان غذا سرو می‌شود. در واقع قهوه ترکی، یک نوشیدنی ملی است و باید حداقل یک بار آن را امتحان کنید. فراموش نکنید که نباید هرگز قهوه خود را تا انتها بنوشید، چراکه ته آن پر از قهوه آسیاب شده است و طعم خوبی ندارد.

آداب کسب و کار در ترکیه

آداب و رسوم مردم ترکیه

مردم ترکیه ترجیح می‌دهند با افراد آشنا و مورد احترام کار کنند؛ بنابراین برای ایجاد یک رابطه شخصی با آن‌ها باید وقت بگذارید. این روابط معمولا در محیط اداره، هنگام ناهار، شام و دورهمی‌های اجتماعی تقویت می‌شود. ادب اهمیت زیادی در معاملات کاری دارد و برخلاف بسیاری از فرهنگ‌ها، نیازی نیست فاصله زیادی با مخاطب داشته باشید و می‌توانید هنگام صحبت با وی در نزدیکی او بایستید. صحبت‌ها خیلی آهسته پیش می‌رود و با سوالات زیادی همراه می‌شود که شاید هیچ ربطی به موضوع مورد نظر نداشته باشد، پس نباید به مخاطب‌تان اصرار کنید که به مطلب اصلی بپردازد؛ چراکه بی‌ادبی تلقی می‌شود.

حتما هنگام صحبت، تماس چشمی داشته باشید؛ زیرا از نظر مردم ترکیه نشانه صداقت شما است

مردم ترکیه به کشور خود افتخار می‌کنند و از پاسخ دادن به سوالات مربوط به فرهنگ و تاریخ کشورشان لذت می‌برند، هر چند که نباید حرفی از تاریخ سیاسی کشورشان بزنید. اکثر مردهای ترکیه عاشق فوتبال هستند و به‌راحتی می‌توانید درباره تیم موردعلاقه‌شان سوال کنید که همیشه با واکنش‌های پر جنب‌و‌جوش و مشتاقانه‌ای همراه خواهد بود. حتما هنگام صحبت، تماس چشمی داشته باشید؛ چراکه از نظر مردم ترکیه نشانه صداقت شما محسوب می‌شود.

لباس‌ مردها و زن‌های ترکیه به‌ویژه در شرق این کشور بسیار محافظه‌کارانه است. خانم‌ها باید لباس پوشیده داشته باشند، به‌طوری که دست و پای آن‌ها نمایان نباشد و مردها نیز نباید شلوار کوتاه بپوشند. به‌طور کلی مردها، کت و شلوار و خانم‌ها، لباس اداری باید بپوشند. در فصل تابستان به‌خصوص در استانبول، ازمیر و آنکارا، هوا به‌شدت شرجی و گرم است و در نتیجه پوشیدن پیراهن و شلوار، بدون کروات ایرادی ندارد. 

اهمیت مذهب در ترکیه

آداب و رسوم مردم ترکیه

ترکیه کشور مسلمانی است و بسیاری از سنت‌های اسلامی با جامعه در هم آمیخته شده است. مهم‌ترین نکته این است که پوشش و رفتار ساده، نشانه احترام محسوب می‌شود. خارج از تفرجگاه‌های گردشگری در صورتی که زنان لباس نامناسب داشته باشند، با واکنش‌های ناخوشایندی از طرف مردم ترکیه روبه‌رو خواهند شد؛ پس بهتر است لباس‌ها، شانه و بازوی آن‌ها را بپوشاند و لباس بلند بر تن کنند. مردها نیز باید لباس پوشیده داشته باشند.

هنگام بازدید از مساجد، قانون لباس پوشیدن حکم می‌کند که زن‌ها سر، شانه، بازو و پای خود را بپوشانند. در هر صورت شلوار کوتاه گزینه مناسبی برای مرد و زن به حساب نمی‌آید. در طول ماه رمضان، مسلمانان روزه می‌گیرند و باید مراقب رفتار خود باشید.

زبان بدن

آداب و رسوم مردم ترکیه

برخی رفتارها، به‌خصوص زبان بدن در کشور ترکیه متفاوت است و برای اینکه شرمنده نشوید، بهتر است آن‌ها را بشناسید. در بعضی از مناطق روستایی که مذهب نقش بسیار پررنگ‌تری دارد، زن‌ و مرد در محل‌های عمومی باید فاصله را رعایت کنند و به این ترتیب، دست دادن، بغل کردن و بوسیدن انجام نمی‌شود. این ماجرا در مراکز شهری با شدت خیلی کمتری جریان دارد و دست دادن و بوسیدن صورت بین زن و مرد، امری رایج در احوالپرسی و ملاقات‌ها به شمار می‌رود. هیچ‌گاه مستقیما با دست به کسی اشاره نکنید که نشانه بی‌احترامی و نادانی تلقی می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه