راهنمای سفر به لامفون

لامفون در کشور تایلند و در فاصله کمی از چیانگ مای قرار دارد. معبد وات پرا تات هاریپونچای، معبد وات چام توی و مجسمه پرا نانگ چام توی از دیدنی‌ های لامفون به شمار می‌روند.

درباره لامفون بیشتر بدانید:

درباره لامفون

تاریخچه لامفون

آب و هوای لامفون

راهنمای سفر به لامفون

سوغات لامفون

جاهای دیدنی لامفون

درباره لامفون

لامفون (Lamphun) مرکز استان لامفون در کشور تایلند، واقع در قاره آسیا است. این شهر در نواحی شمالی کشور قرار دارد و در فاصله ۶۶۵ کیلومتری از بانکوک، پایتخت تایلند و ۱۹ کیلومتری جنوب چیانگ‌مای واقع شده است.

لامفون

جمعیت لامفون بیش از ۱۴ هزار نفر است. بیشتر ساکنان این شهر را پیروان مذهب بودیسم شامل می‌شوند و اقلیت‌های مسیحی و مسلمان درصد بسیاری کمی را به خود داده‌اند. زبان مردم لامفون، تایلندی است.

لامفون در کنار دیگر شهرهای کشور، تحت حکومت پادشاهی مشروطه تایلند اداره می‌شود. ‌در راس حکومت، رهبران نظامی قرار دارند و همین موضوع موجب اعمال دیکتاتوری در برخی امور کشور شده است. دولت سه قوه مجریه، مقننه و قضایی را شامل می‌شود و ۱۷ شورا بر کار آن نظارت می‌کنند.

تاریخچه لامفون

لامفون توسط ملکه چاما توی، به‌عنوان پایتخت پادشاهی هاریپونچای بنیان گذاشته شد. این شهر در اواخر قرن ۱۲، تحت محاصره امپراتوری خمر قرار گرفت؛ اما تسلیم نشد. شاه منگرای از پادشاهی لانا در سال ۱۲۸۱، سرانجام لامفون را شکست داد و این شهر به بخشی از سلطنت لانا پیوست. هنگام شکوفایی میانمار در قرن ۱۶، لامفون به‌مدت دو قرن تحت تسلط این حکومت بود. این شهر در قرن ۱۸ از سلطه میانماری‌ها خارج شد و در اواخر قرن ۱۹، استان لامفون به‌عنوان یکی از استان‌های تایلند رسمیت یافت.

لامفون

آب و هوای لامفون

آب و هوای لامفون استوایی به شمار می‌رود و میزان بارندگی در فصل تابستان بیشتر از زمستان است. متوسط دمای هوا در طول سال از ۲۰٫۷ تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و میانگین بارش سالانه ۱۰۰۳ میلی‌متر برآورد شده است.

راهنمای سفر به لامفون

نزدیک‌ترین فرودگاه به لامفون، فرودگاه بین‌المللی چیانگ مای است که در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر قرار دارد و در آن پرواز‌های از/ به پکن، پوکت، کوالالامپور، سنگاپور، دوحه و برخی مقاصد داخلی و خارجی دیگر برقرار است. با استفاده از اتوبوس می‌توان از شهرهایی مانند چیانگ‌مای و لامپانگ به این شهر دسترسی داشت. برای رفت و آمد بین چیانگ مای و لامفون علاوه بر اتوبوس، سونگ‌تائو و مینی‌ون نیز موجود است. برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری تاکسی‌های موتوری، ریکشاو و دوچرخه گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند.

سوغات لامفون

لامفون

پارچه‌های ابریشم تایلندی، محصولات کتان‌ دستباف، کنده‌کاری‌های چوبی و میوه لونگان یا چشم اژدها از سوغاتی‌های لامفون به شمار می‌روند. شما برای خرید می‌توانید به «بازار هفتگی لامفون» (Flea Market Lamphun) که در آن اجناس دست‌دوم نیز به فروش می‌رسد، سر بزنید.

جاهای دیدنی لامفون

از محبوب‌ترین جاهای دیدنی لامفون می‌توان «معبد وات پرا تات هاریپونچای» (Wat Phra That Hariphunchai)، «معبد وات سان پا یانگ لوانگ» (Wat San Pa Yang Luang)، «معبد وات چام توی» (Wat Chamthewi) و «مجسمه پرا نانگ چام توی» (Phra Nang Chamthewi Statue) را نام برد.

دیگر دیدنی‌ های لامفون شامل «موزه ملی هاریپونچای» (Hariphunchai National Museum)، «عبادتگاه کو چانگ-کو ما» (Ku Chang-Ku Ma)، «معبد وات دوی تی» (Wat Doi Ti) و «معبد وات پرا یوئن» (Wat Phra Yuen) می‌شود.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map