کتاب‌ شهر؛ پدیده‌ ای نوظهور در گردشگری ادبی

صنم وفقی
صنم وفقی پنجشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کتاب‌ شهر؛ پدیده‌ ای نوظهور در گردشگری ادبی

کتاب‌شهر پدیده‌ای نوظهور است که می‌توان آن را زیرمجموعه‌ای از گردشگری ادبی به شمار آورد. اگر به توریسم و کتاب علاقه دارید، این مقاله می‌تواند الهام‌بخش شما برای پروژه‌ای بزرگ باشد یا به شما در انتخاب مقصد بعدی‌تان، کمک کند.  

عاشقان سفر و خوره‌های کتاب وجوه مشترک زیادی دارند که مهم‌ترین آن‌ها، تجربه جهان است؛ فرقی نمی‌کند در صندلی هواپیما روی به سوی مقصدی جدید باشید یا روی صندلی راحتی و در حال کشف دنیایی ناشناخته درون کتاب. اگر هم عاشق سفر هستید و هم خوره کتاب، شاید دوست داشته باشید تا مقصد بعدی سفرتان را با کمک این مقاله انتخاب کنید.

به دنیای کتاب‌شهرها خوش آمدید.

کتاب‌شهر چیست؟

کتاب‌شهر، شهر یا روستایی را شامل می‌شود که در آن کتاب‌فروشی‌هایی با گنجینه‌ای از کتاب‌های عتیقه و دست‌دوم متمرکز شده‌اند. بیشتر این کتاب‌شهرها در روستاهایی با جاذبه‌های تاریخی یا چشم‌اندازهای بی‌نظیر رشد و توسعه یافتند. این مفهوم که برای اولین بار توسط ریچارد بوث، در یکی از فستیوال‌های هی آن وی در ولز مطرح شد، نمونه‌ای عالی از ترقی روستاها به شمار می‌رود. همچنین این جنبش پیشرفتی موفقیت‌آمیز در صنعت توریسم تلقی شده که بسیاری از کشورهای جهان در پی اجرایی کردن آن هستند.

شهر کتاب

سفر به مقصدی توریستی که هم‌زمان مملو از کتاب‌فروشی است، می‌تواند هیجان‌انگیز و دلگرم‌کننده باشد. در کتاب جدید الکس جانسون با نام «کتاب‌شهرها: ۴۵ بهشت در دنیای نوشته‌ها»، خوانندگان با کتاب‌شهرها در سراسر جهان آشنا می‌شوند، از جیمبوچو در ژاپن گرفته تا هوبارت در نیویورک.

چطور یک شهر را به کتاب‌شهر تبدیل کنیم؟

اما چطور یک شهر می‌تواند به زمره کتاب‌شهرها بپیوندد و با استفاده از این صنعت خاص و متفاوت رشد و توسعه بیابد؟ برای تبدیل یک شهر به کتاب‌شهر، باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • مهم‌ترین اصل، وجود جاذبه‌های گردشگری و چشم‌اندازهای زیبا در شهر مورد نظر است. کتاب‌شهرها پیش از همه، مقاصدی توریستی به شمار می‌روند و تنها در صورتی امکان رشد و شکوفایی در این زمینه را دارند که گردشگران بدون در نظر گرفتن آن‌ها به‌عنوان کتاب‌شهر، نام‌شان را در لیست سفرهای خود قرار داده باشند.
  • دومین نکته، انتخاب شهری کوچک و نسبتا دورافتاده است. بدین ترتیب پول به دست آمده از فروش کتاب می‌تواند بیشتر دوام بیاورد و صرف هزینه‌های هنگفتی که لازمه شهرهای بزرگ است، نشود.
  • در پایان نیز همه ماجرا بستگی به میزان اراده و زیرکی مجریان پروژه و همچنین شدت علاقه آن‌ها به کتاب دارد. یک کتاب‌شهر، جدای از موقعیت جغرافیای‌اش، نیازمند مجریانی است که با عزم، آگاهی و دلسوزی قدم در این راه می‌گذارند، وگرنه نتیجه تلاش‌ها بی‌حاصل خواهد ماند.

شهر کتاب

تجربه ۴۰ نمونه کتاب‌شهر در سراسر جهان نشان می‌دهد که این شیوه ارزش سرمایه‌گذاری را دارد

در اکثر موارد لزوم اقتصادی مهم‌ترین انگیزه در تبدیل یک روستا یا شهر معمولی به کتاب‌شهر است و تجربه ۴۰ نمونه کتاب‌شهر در سراسر جهان نشان می‌دهد که این شیوه ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. دلیل سودآوری و ثمربخش بودن این ایده در جذب اشتراکی گردشگران علاقه‌مند به کتاب است. بر اساس این استراتژی، کتابفروشی‌ها بدون حس رقابت، در جوی دوستانه و با همکاری و حمایت یک‌دیگر، در راستای هدفی واحد برای جذب گردشگران تلاش می‌کنند. بدین ترتیب گردشگران می‌توانند علاوه بر لذت بردن از جاذبه‌های توریستی، در محیطی آرام درون کتاب‌ها نیز به سیر و سفر بپردازند.

با چند کتاب‌شهر آشنا شوید

کتاب‌شهرها پدیده‌ای نوظهور در گردشگری ادبی هستند. هی آن وی در ولز، به‌عنوان اولین کتاب‌شهر، در سال ۱۹۷۷ شهرت یافت و سازمان بین‌المللی کتاب‌شهرها نیز در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد. با وجود این همچنان کتاب‌شهرها زیادی در سراسر جهان وجود دارد که می‌توانند مقصد بعدی برای سفر و الهام‌بخش شما در تبدیل یک شهر به کتاب‌شهر در کشور خودتان باشد. با چند مورد از جذاب‌ترین کتاب‌شهرها آشنا شوید:

 

شهر کلونز در استرالیا، شهری معدنی است که علاوه بر معادن طلا، به لوکیشن فیلم‌هایی مانند «مری و مکس» و «ند کلی» شهرت دارد. این شهر که با صحراهای ناهموار استرالیا احاطه شده است، یکی از مهم‌ترین کتاب‌شهرها جهان به شمار می‌رود.

شهر کتاب

 شهر فیرلند در نروژ، نه‌تنها مقصدی برای گشت‌وگذار در سرزمین‌های اسکاندیناویایی محسوب می‌شود، بلکه با بی‌شمار کتاب‌های دست‌دوم، یک کتاب‌شهر تمام و کمال نیز است. سیر در اثری کلاسیک با چشم‌اندازی از دریاچه‌های کوهستانی؛ بهتر از این قابل تصور نیست.  

شهر کتاب

 روستای هوبارت در نیویورک، هر چند عضوی از سازمان بین‌المللی کتاب‌شهرها محسوب نمی‌شود، اما با جمعیتی حدود ۵۰۰ نفر و ۵ کتابفروشی بسیار بزرگ، سال‌ها است که نام «روستای کتاب» را با خود یدک می‌کشد.

شهر کتاب

 کتاب‌شهر پاجو در کره جنوبی، با گنجینه‌ای از ۲۰ کتاب برای هر شخص، مایه مباهات است. کتاب‌شهر پاجو (Paju Book City) مجموعه‌ فرهنگی عظیمی است که تنها ساکنان آن، کارمندان آن به شمار می‌روند و ورود برای عموم مردم آزاد است.

شهر کتاب

مطالب مرتبط:

دیدگاه