ربات هایی که پاسپورت ها را اسکن و بارهای شما را حمل می‌کنند

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
ربات هایی که پاسپورت ها را اسکن و بارهای شما را حمل می‌کنند

هر چند که این فناوری، ایده‌ی جدیدی نیست و در گذشته در فرودگاه اینچئون شاهد این‌گونه ربات‌ها بوده‌ایم، اما شرکت هواپیمایی KLM هم ربات فرودگاهی خود را همین تابستان آزمایش خواهد کرد.

قابل انکار نیست که جهان سفر به سرعت در حال تکامل یافتن است و پیشرفت‌های پیشگامانه‌ای در عرصه‌ی فناوری انجام می‌شود که هدف‌شان، راحت‌تر کردن تجربه‌ی سفر و ویژه‌تر ساختن آن نسبت به هر زمان دیگری است. از اسکن کف دست در دیواره‌ی بزرگ مرجانی در استرالیا گرفته تا هواپیماهایی مافوق صوتی که می‌توانند مسافران را در زمانی کمتر از دو ساعت از نیویورک به لندن برسانند؛ به نظر می‌رسد که این نوآوری‌ها و پروژه‌ها از دنیای داستان‌های علمی تخیلی سر در آورده‌اند. آخرین خبری که از این عرصه به گوش می‌رسد هم فرقی با بقیه ندارد؛ شرکت هواپیمایی KLM مستقر در هلند به تازگی از یک کانسپت جدید برای ربات فرودگاهی رونمایی کرده است که این توانایی را دارد که با اسکن پاسپورت مسافران و هدایت آن‌ها به سمت گیت‌های خروج و در عین حال، حمل بارهای مسافران، به آن‌ها کمک کند.

ربات Care-E

آخرین کانسپت KLM برای ربات فرودگاهی «Care-E» که مسافران را به سمت گیت خود هدایت می‌کند.

KLM، این ربات را که «Care-E» نامیده می‌شود، به عنوان «یک چرخ‌دستی خودران» تعریف می‌کند که «نه تنها ابزاری بسیار مفید است، بلکه بسیار باشخصیت هم است و قلبی از طلا دارد». طراحی Care-E به گونه‌ای انجام شده است که پشت درهای امنیتی با مسافران ملاقات، پاسپورت‌های آن‌ها را اسکن، چمدان‌های آن‌ها را حمل و آن‌ها را تا گیت‌های خود همراهی کند. اگر تغییری در گیت رخ داده باشد، Care-E این توانایی را دارد که خود را بر اساس تغییرات جدید تنظیم کند. این ربات، فرودگاه را به صورت دقیق می‌شناسد و یکی دیگر از عملکردهای آن، امکان هدایت مسافران بر اساس زمان‌بندی‌های انجام شده به سمت مکان‌های دیگر مانند غذاخوری‌ها، فروشگاه‌ها یا نزدیک‌ترین سرویس‌های بهداشتی است. هنگامی که مرحله‌ی سوار شدن مسافران به هواپیماها آغاز می‌شود، ربات به مسافران هشدار می‌دهد.

ربات care e

قرار است که ربات Care-E را همین تابستان آزمایش کنند

Care-E را نمی‌توان تنها یک قطعه‌ی سخت‌افزاری دانست؛ بلکه این ربات با یک شخصیت متمایز طراحی شده است و از انتظار طولانی کشیدن برای مسافران خسته می‌شود و حتی ممکن است که به خواب فرو برود. او در طول مسیر با خود زمزمه می‌کند و حتی زمانی که مسافران را در انتهای مسیرشان از گیت عبور می‌دهد، از جدا شدن از آن‌ها ناراحت می‌شود. کوئنراد فون زیجل (Koenraad van Zijl)، نماینده‌ی رسانه‌ای KLM به خبرنگاران گفت:

از نظر ما، Care-E، تجسم یا تمثیلی از تلاش‌های بی‌پایان ما برای استفاده از آخرین تکنیک‌های نوآورانه برای کمک به مشتریان‌مان در مراحل مختلف سفر است.

در حال حاضر، KLM گفته است که کانسپت Care-E محدود به یک ربات است که شاید همین تابستان در فرودگاه بین المللی سان فرانسیسکو و فرودگاه بین المللی JFK در نیویورک آزمایش بشود. Care-E، دنباله‌ای از ربات اسپنسر، ربات دیگر KLM است که در سال گذشته در فرودگاه اسخیپول (Schiphol) مورد آزمایش قرار گرفت.

سال گذشته نیز شرکت الکترونیکی LG اعلام كرد كه ربات راهنمای فرودگاهی طراحی کرده‌اند که دارای صفحه نمایش‌های منحنی بزرگی است که جزئیات پرواز و فاصله‌ی زمانی تخمین‌زده‌شده بین پرواز و گیت‌ها را نشان می‌دهد و در صورت درخواست مسافران، اطلاعات بیشتری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. در ادامه می‌توانید ویدیویی از این ربات فرودگاهی و کار آن را تماشا کنید:

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه