راهنمای سفر به چونبوری

چونبوری در کشور تایلند و در فاصله کمی از پاتایا قرار دارد. تپه کائو سام موک، ساحل بنگ سائن و باغ وحش ببر سریراچا از دیدنی‌های چونبوری به شمار می‌روند.

درباره چونبوری بیشتر بخوانید:

درباره چونبوری

درباره چونبوری

آب و هوای چونبوری

راهنمای سفر به چونبوری

سوغات چونبوری

جاهای دیدنی چونبوری

درباره چونبوری

چونبوری (Chonburi) مرکز استان چونبوری در کشور تایلند، واقع در قاره آسیا است. این شهر در ساحل خلیج تایلند قرار دارد و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال پاتایا و ۱۰۰ کیلومتری جنوب‌شرق بانکوک، پایتخت تایلند واقع شده است. چونبوری در کنار پاتایا، منطقه کلان‌شهر چونبوری-پاتایا را تشکیل می‌دهد.

جمعیت چونبوری بیش از ۱۸۰ هزار نفر است. بیشتر ساکنان این شهر را بودایی‌ها تشکیل می‌دهند و اقلیت‌های مسلمان و مسیحی جمعیت کمی را به خود اختصاص داده‌اند. زبان رسمی چونبوری، تایلندی است.

چونبوری

چونبوری تحت حکومت یک‌پارچه‌ تایلند قرار دارد. حکومت تایلند از نوع پادشاهی مشروطه است و شامل سه قوه‌ی مقننه، قضایی و مجریه می‌شود که هر سه در پایتخت کشور، بانکوک واقع شده‌اند. سیستم دولتی تایلند به سیستم پارلمانی وست‌مینستر نزدیک است.

تاریخچه چونبوری

بر اساس مستندات تاریخی، اولین ساکنان چونبوری در دوره امپراتوری آیوتایا در این منطقه سکونت گزیدند. هنگام سلطنت شاه رامای پنجم، استان چونبوری با ادغام تعدادی شهر کوچک شکل گرفت و در سال ۱۹۳۵، شهر چونبوری، مرکز استان به‌عنوان شهر به رسمیت شناخته شد.

آب و هوای چونبوری

چونبوری

آب و هوای چونبوری گرمسیری خشک و مرطوب بوده و زمستان‌هایی نسبتا گرم و بی‌باران دارد. متوسط دمای هوا در طول سال از ۲۴٫۸ تا ۳۳٫۳ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و میانگین بارش سالانه ۱۲۹۵ میلی‌متر بر‌آورد شده است.

راهنمای سفر به چونبوری

فرودگاه بین‌المللی یو-تاپائو (U-Tapao International Airport) در فاصله ۴۵ دقیقه‌‌ای از شهر واقع شده است و در آن پروازهایی از/ به کوالالامپور، شانگهای، دوحه، پوکت و برخی مقاصد داخلی و خارجی دیگر صورت می‌گیرد. همچنین فرودگاه بین‌المللی سووارنابومی در بانکوک، در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از شهر قرار دارد. جاده مهم سوخومویت با عبور از این شهر، آن را به بانکوک و استان‌های رایونگ، چانتابوری و ترات وصل می‌کند و جاده ساحلی شماره ۷ نیز بین چونبوری و پاتایا قرار گرفته است. برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری تاکسی و موتور سیکلت گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند.

سوغات چونبوری

صنایع دستی محلی، کنده‌کاری‌های چوبی، خوراکی‌های بومی و پارچه‌های ابریشم تایلندی از سوغاتی‌های چونبوری به شمار می‌روند. شما برای خرید می‌توانید به «بازار نونگ مون» (Nong Mon Market) و «مرکز خرید توکام» (Tukcom Shopping Mall) سر بزنید.

چونبوری

جاهای دیدنی چونبوری

از محبوب‌ترین جاهای دیدنی چونبوری می‌توان «باغ جهنم وانگ سائن سوک» (Wang Saen Suk Hell Garden)، «آکواریوم مرکز علوم دریایی بانگ‌ سائن» (Bangsaen Institute of Marine Science)، «مرکز اکوتوریسم» (Center for Ecotourism) و «معبد وات تام نیمیت» (Wat Tham Nimit) را نام برد.

دیگر دیدنی‌ های چونبوری شامل معبد ویهان تپ ساتیت پرا کی تی چالوئم، ساحل بنگ سائن، باغ وحش ببر سریراچا و تپه کائو سام موک می‌شود. همچنین فستیوال معروف بوفالوسواری، هر ساله در چونبوری برگزار می‌شود.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map