بهترین مکان های ترکیه برای موج سواری کجا قرار دارند؟

مریم آقائی
مریم آقائی شنبه، ۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
بهترین مکان های ترکیه برای موج سواری کجا قرار دارند؟

موج‌سواری یکی از تفریح‌های ورزشی مهیجی است که در سواحل و خلیج‌های ترکیه بسیار رواج دارد؛ اما بهترین مکان‌ها برای موج‌سواری در این کشور را می‌شناسید؟

بسیاری از مسافرانی که عازم ترکیه می‌شوند، قصد دارند از ورزش‌های آبی در سواحل و رودخانه‌های آن لذت ببرند. ترکیه یکی از بهترین مکان‌های جهان برای موج‌سواری و حتی شروع به یادگیری موج‌سواری است. اگر به این ورزش مهیج علاقه‌مند هستید، بهتر است بدانید که موج‌سواری یکی از جاذبه‌های مسافرتی در ترکیه است که هم مسافرانی که خانوادگی سفر می‌کنند و هم مسافران تنها را به خود جذب می‌کند. سواحل دریای اژه و دریای مرمره (Marmara) به‌دلیل وجود خلیج‌های کوچک و جزیره‌های آن، منطقه مناسبی برای موج‌سواری است. در این مقاله از کجارو قصد داریم تعدادی از بهترین مکان‌ها در ترکیه برای موج‌سواری را به شما معرفی کنیم.

به‌طور کلی خلیج‌های اطراف سزمه (Cesme)، فوکا (Foca)، بدروم (Bodrum)، داتچا (Datca)، فتحیه (Fethiye)، گوکچه آدا (Gokceada)، آنتالیا و استانبول از نظر آب و شرایط باد محل‌های مناسبی برای موج‌سواری هستند.

مدرسه‌های موج‌سواری

برای موج‌سواری باید ابتدا اصول اولیه آن را آموخت. ترکیه به‌عنوان محلی متداول برای موج‌سواری، مدارس زیادی برای آموزش این ورزش دارد. به‌راحتی می‌توان تعداد زیادی مدرسه‌ی موج‌سواری را در سواحل دریای اژه و دریای مدیترانه‌ی ترکیه پیدا کرد. تعدادی از معروف‌ترین آن‌ها در آلاچاتی (Alacati)، بدروم (Bodrum)، گوکچه آدا (Gokceada) و استانبول قرار دارند.

مدرسه موج سواری استانبول

بهترین مکان‌ها برای موج‌سواری در ترکیه

اگر بخواهیم لیستی از بهترین مکان‌ها برای موج‌سواری در ترکیه تهیه کنیم، این مکان‌ها می‌تواند گزینه‌های خوبی باشد:

  • ساحل آلاچاتی، سزمه، ازمیر (Alacati Beach, Cesme, Izmir). در منطقه آلاچاتی تعداد زیادی مدرسه موج‌سواری وجود دارد.
  • ساحل آکوم، سِفِری حصار، از سواحل ازمیر (Akkum Beach, Seferihisar, Izmir)
  • آکیاکا، موغله (Akyaka, Mugla)
  • آکیارلار، بدروم، موغله (Akyarlar, Mugla)
  • کادیکالِسی، بدروم، موغله (Kadikalesi, Mugla)
  • خلیج بیتِز، بدروم، موغله (Bitez Cove, Mugla)
  • شبه‌جزیره‌ی داتکا، موغله (Datca Penisula, Mugla)
  • فوکا، ازمیر (Foca, Izmir)
  • ساحل گوموسدره، ساریِر، استانبول (Gumusdere Beach, Sariyer, Istanbul)
  • ساحل ایلیکا، سزمه، ازمیر (Ilica Beach, Cesme, Izmir)
  • میمارسینان، بیوک سکمسه، استانبول (Mimarsinan, Buyukcekmece, Istanbul). در این منطقه مدرسه موج‌سواری هم دایر است.
  • ساحل پیرلانتا، سزمه، ازمیر (Pirlanta Beach, Cesme, Izmir)
  • خلیج ساروس، گوکچه آدا، چناق قلعه (Saros Bay, Gokceada, Canakkale). در این منطقه مدرسه موج‌سواری داير است.
  • تورگوتریس، بدروم، موغله (Turgutreis, Bodrum, Mugla). در این منطقه مدرسه موج‌سواری هم دایر است.
  • توزلا، استانبول (Tuzla, Istanbul)

Akayak

آلاچاتی، بهشت موج‌سواری

Alacati

در بین همه مکان‌هایی که معرفی شد، آلاچاتی یکی از بهترین‌های جهان برای موج‌سواری است. مطمئنا آلاچاتی برای شما بهترین مکان برای موج‌سواری خواهد بود، چون معماری فوق‌العاده، آسیاب‌های بادی و ۳۳۰ روز با باد تند در سال دارد. همچنین شما در آلاچاتی می‌توانید از غذاهای لذیذ ترکیه‌ای-اژه‌ای لذت ببرید. علاوه بر این، آلاچاتی محل بسیار مناسبی برای کسانی است که تازه موج‌سواری را شروع کرده‌اند، چون می‌توانند امکانات مناسبی برای موج‌سواری ابتدایی در آنجا بیابند.

آلانیا

برای موج سواری به کدام سواحل ترکیه برویم؟

تونچ اوچیلدیز (Tunc ucyıldız)، موج‌سوار مشهور ترکی در حال موج‌سواری در آب‌ها‌ی آلانیا

شهر گردشگری آلانیا در جنوب کشور ترکیه، یکی از مشهورترین نقاط برای موج‌سواری به شمار می‌رود؛ به‌طوری که سفر به آن در فصل خلوت گردشگری، یعنی ماه‌های دسامبر تا آوریل (۱۰ آذر تا ۱۰ اردیبهشت)، انتخابی عالی محسوب می‌شود. آب‌و‌هوای آلانیا در این زمان از سال با دمای حدودا ۱۸ درجه سانتی‌گراد و دمای آب ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد، بسیار مطبوع و خوشایند است. به‌علاوه، در هر ماه از این فصل، حدود ۲۰ روز ایدئال برای موج‌سواری وجود دارد.

از بهترین سواحل آلانیا برای موج‌سواری می‌توان به داملاتاش (Damlatas) و کی کوبات (Keykubat) اشاره کرد که هم برای مبتدیان و هم حرفه‌ای‌ها، فضایی فوق‌العاده فراهم می‌کنند. میانگین ارتفاع موج‌ها در آلانیا بین ۶۰ سانتی‌متر تا ۳٫۶ متر متغیر است و فصل خلوت گردشگری، این فرصت را به شما می‌دهد تا در آرامش و سکون و به دور از جمعیت زیاد گردشگران، از این سواحل دیدن کنید.

  • آدرس: Alanya,Turkey

دریای سیاه

برای موج سواری به کدام سواحل ترکیه برویم؟

روملی فنری

یکی از بهترین مکان‌ها برای موج‌سواری دریای سیاه است. ساحل دریای سیاه در دهکده روملی فنری (Rumeli Feneri)، جزو ایدئال‌ترین نقاط موج‌سواری در سراسر ترکیه به حساب می‌آید؛ زیرا خط ساحلی حدودا ۹۶۵ کیلومتری آن، موج‌های بزرگی تولید می‌کند. بسیاری از محلی‌ها در این ساحل به‌سراغ رسم سنتی بادی سرفینگ می‌روند؛ بنابراین در طول ماه‌های گر‌م‌تر سال، باید موج‌ها را با این موج‌سواران مشتاق، تقسیم کنید. بادی سرفینگ (موج‌سواری با بدن)، نوعی موج‌سواری بدون هیچ‌گونه تجهیزات است.

هنگام حضور در استانبول حتما با مدرسه موج‌سواری استانبول که توسط برخی از بهترین موج‌سواران ترکیه اداره می‌شود، تماس بگیرید؛ جایی که می‌توانید در کلاس‌ها شرکت کرده و همچنین در مورد بهترین مناطق موج‌سواری در سراسر کشور، اطلاعات کسب کنید. این پیشگامان موج‌سواری ترکیه در ساحل سوما (Suma Beach) در دهکده کیلیوس نیز فعال هستند؛ یک منطقه عالی دیگر برای موج‌سواری که تنها به‌اندازه یک ساعت رانندگی با استانبول فاصله دارد.

  • آدرس: Black Sea, Rumeli Feneri, Turkey

کرپه (Kerpe)

یکی دیگر از مناطق فوق‌العاده در ساحل دریای سیاه، شهر کوچک گردشگری کرپه است که آب‌ها‌ی فیروزه‌ای و خلیج‌های کوچک زیبای سنگی دارد. کرپه در تمام طول سال، مکانی عالی برای موج‌سواری محسوب می‌شود؛ جایی که می‌توانید آکادمی و خانه موج‌سواری دانوب (Danube Surf House & Academy) را پیدا کنید. این هتل که برای علاقه‌مندان به موج‌سواری مناسب است، کلاس‌های خصوصی و گروهی خود را در بهترین نقاط موج‌سواری کرپه برگزار می‌کند و همچنین میزبان کمپ‌های موج‌سواری برای دو تا سه روز است که شامل تجهیزات موج‌سواری، کلاس‌ها، کارگاه‌ها و اقامتگاه‌های خوابگاهی می‌شود. اگر دوست دارید خودتان تنها از کرپه دیدن کنید؛ اما به تجهیزات موج‌سواری احتیاج دارید، به فروشگاه دانوب بروید؛ جایی که می‌توانید تمام انواع تخته‌های موج‌سواری و لباس‌های غواصی مخصوص فصل را اجاره کنید.

  • آدرس: Kerpe, Turkey

ویندسرفینگ

برای موج سواری به کدام سواحل ترکیه برویم؟

آلاچاتی، عکس از دیوید برود (David Broad)

ویندسرفینگ یا موج‌سواری با قایق بادبانی و کایت‌سرفینگ (موج‌سواری با کایت) به‌علت وجود بادهای شدید در برخی نقاط کشور ترکیه، تبدیل به ورزش‌های آبی محبوب در تابستان شده‌اند. آلاچاتی (Alacati)، قطعا مشهورترین مکان برای ویندسرفینگ و کایت سرفینگ در ترکیه به حساب می‌آید و دلیل آن هم برگزاری منظم مسابقه‌ها در این شهر ساحلی کوچک با خانه‌های سنگی تاریخی و آسیاب‌های آبی‌ است.

از دیگر مناطق مناسب برای این نوع موج‌سواری می‌توان به جزیره گوکچدا (Gokceada)، آک یارلار (Akyarlar) در نزدکی بدروم و آک یاکا (Akyaka) در موغله اشاره کرد.

بهترین زمان برای موج‌سواری

مناطق ساحلی ترکیه بهاری با هوای معتدل و سرسبز، تابستان گرم، پاییز آفتابی و زمستانی نسبتا گرم با باران‌های گاه به گاه دارد. بنابراین تابستان بهترین زمان برای موج‌سواری و آفتاب گرفتن است.

** در تهیه این مقاله، نگین توکلی نیز مشارکت داشته است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه