کشف معبدی از آزتک ها که ۸۰۰ سال پنهان مانده بود

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۰
کشف معبدی از آزتک ها که ۸۰۰ سال پنهان مانده بود

زلزله‌ای که سال گذشته خسارت‌های مالی و جانی زیادی در مکزیک از خود به جای گذاشت، همچنین باعث کشف یک معبد پنهانی و باستانی نیز شد که به خدایی اختصاص داده شده بود که همه چیز را پرورش می‌دهد. 

یک معبد آزتک که بیش از هشت قرن درون یکی از هرم‌های دوگانه‌ی معروف مکزیک از چشم‌ها پنهان مانده بود، یک بار دیگر آشکار شد. 

هرم «تئوپانزولکو» (Teopanzolco)، که نام آن به معنی «در معبد قدیمی یا دورافتاده» است، در فاصله‌ی کمی از شهر کورناواک (Cuernavaca)، مرکز ایالت جنوبی مورولوس، بنا شده که در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر مکزیکوسیتی، پایتخت کشور مکزیک، واقع شده است. 

مکزیک

نمایی کلی از هرم تئوپانزولکو

این هرم یکی از چندین سایت تاریخی است در زمین لرزه‌ی ۷٫۱ ریشتری که در سپتامبر سال ۲۰۱۷ کشور را لرزاند، دچار آسیب شد و زمانی که کارشناسان مشغول انجام بررسی‌های راداری برای تعیین آسیب‌های وارده به ساختمان بودند، باستان‌شناسان مؤسسه‌ی ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک موفق به مشاهده‌ی این معبد پنهان شدند.

مکزیک

نمایی کلی از شهر کورناواک پایتخت ایالت مورولوس در جنوب مکزیک

باستان‌شناسان تخمین می‌زنند که عمر این معبد ۶ متر در ۴ متر، به حدود سال ۱۱۵۰ میلادی برمی‌گردد و آن را به تمدن «تلوهیکا» (Tlauhica) نسبت می‌دهند که هرم را نیز در قرن ۱۳ ساختند. آن‌ها عادت داشتند که ساختمان‌های جدید را روی ساختمان‌های قدیمی بنا کنند و به همین علت است که این معبد، این همه مدت از چشم‌ها پنهان مانده است. تلوهیکا، در قرن پانزدهم و قبل از ترک معابد خود به خاطر ورود اسپانیایی‌ها که یک قرن بعد اتفاق افتاد، تبدیل به بخشی از امپراتوری عظیم آزتک‌ها شدند.

مکزیک

باستان‌شناسان در حال کار روی سازه‌ای زیر هرم

این معبد به «تلالوک» (Tlaloc) خدای آزتک‌ها اختصاص داده شده است؛ «خدایی است که همه چیز را پرورش می‌دهد»، خدای باران و طوفان، سیل و خشکسالی و خداوندگار عنصر قدرتمند آب است. طبیعت دوگانه و شخصیت خشمگین او باعث شده بود که او در میان خدایان دیگر پانتئون آزتک‌ها هم از احترام زیادی برخوردار باشد و هم از او بترسند؛ پیروان او یکی از قدیمی‌ترین و فراگیرترین فرقه‌های مکزیک باستان را تشکیل می‌دهند.

مکزیک

یکی از ستون‌های معبد پنهان

تیم اکتشاف‌گران موسسه‌ی ملی، به غیر از فونداسیون خود معبد، یک آتشدان و چند ظرف سرامیکی هم پیدا کرده‌اند و همچنان به امید پرده‌برداری از رازهای بیشتری از معبد پنهان، به کاوش‌های خود ادامه می‌دهند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه