دیدنی های نیس؛ زیباترین شهر فرانسه

سحر ارجمند
سحر ارجمند یکشنبه، ۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
دیدنی های نیس؛ زیباترین شهر فرانسه

در سفر به فرانسه، حتما از نیس، زیباترین شهر ساحلی منطقه فرنچ ریویرا بازدید کنید. در ادامه با بهترین دیدنی‌های نیس که بازدید از آن‌ها در سفر به این شهر زیبا خالی از لطف نیست، آشنا شوید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۵/۰۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۰۹ به‌روزرسانی شده است.

 فرانسه یکی از گردشگرپذیرترین کشورهای اروپا استو  باید گفت که شهر زیبای نیس واقع در ناحیه‌ ساحلی «فرنچ ریویرا» (French Riviera)، مکانی عالی برای بازدید به‌شمار می‌رود. قدمت این شهر به دوران امپراتوری روم بازمی‌گردد. آبی عمیق دریای مدیترانه، خطوط ساحلی زیبای نیس را مشخص می‌کند. این شهر مکانی فوق‌العاده برای چشیدن طعم غذاهای جنوب فرانسه و بازدید از گالری‌های هنری مختلف است. در ادامه شما را با بهترین دیدنی‌های نیس آشنا می‌کنیم. 

اولدتاون (شهر قدیمی نیس)

کافه های خیابانی در اولدتاون نیس، فرانسه

کوچه‌های قدیمی، باریک و تاریک بافت قدیمی نیس در «اولدتاون یا شهر قدیمی» (Old Town)، بسیار جذاب و دیدنی است. طراحی این منطقه از دهه ۱۷۰۰ به شدت تغییر کرد و در حال حاضر محلی برای اغذیه‌فروشی‌ها، رستوران‌ها و بوتیک‌ها است؛ اما بافت قدیمی آن همچنان باقی مانده است. بازار «کورس سالیا» یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های اولدتاون است که در فصل تابستان با ازدحام شدید جمعیت مواجه می‌شود. از دیگر دیدنی‌های این منطقه می‌توان «کلیسای جامع نیس»، کلیسایی از قرن شانزدهم به نام «Chapelle de la Miséricorde»، موزه موسیقی پالائیس لاسکاریس» (Palais Lascaris) متعلق به قرن هفدهم، داروخانه‌ی قرن هجدهم و نقاشی‌های مذهبی را نام برد.

کور سالیا

گلدان های گل زینتی در کورس سالیا نیس، فرانسه

«کور سالیا» (Cours Saleya) اصلی‌ترین پیاده‌روی منطقه تاریخی اولدتاون است که در مرکز این منطقه قرار دارد. مکانی عالی برای گردش در مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک کنار خیابان یا نوشیدن قهوه‌ای با خیال راحت است. یکی از دلایل شهرت کورس سالیا، برگزاری بازارهای سالانه گل است که بازدیدکنندگان بسیاری برای تماشای این جشن خوشبو و رنگارنگ می‌روند. البته، انواع مختلفی از پنیرهای فرانسوی و مواد غذایی هم در بازار کورس سالیا پیدا می‌شود.

موزه ماتیس

نمای قرمز رنگ موزه ماتیس نیس، فرانسه

«موزه ماتیس» (Musée Matisse)، محل نگهداری صدها اثر از هنرمند مشهور فرانسوی، «هنری ماتیس» (Henri Matisse) است. این موزه در ساختمانی متعلق به قرن هجدهم میلادی قرار دارد. موزه ماتیس، هم برای علاقه‌مندان به آثار ماتیس و هم کسانی که می‌خواهند با شناخت یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم، به دانسته‌های فرهنگی خود بیفزایند، بسیار شگفت‌انگیز است. به منظور اشتراک‌گذاری دیدگاه‌های جدید و جالبی در مورد زندگی و آثار این نقاش زبردست، نمایشگاه‌های موقتی هم در این موزه برگزار می‌شود.

تفرجگاه انگلیسی

آب های نیلگون مدیترانه در ساحل انگلیسی نیس، فرانسه

قدمت تفرجگاه ساحلی انگلیسی به قرن هجدهم باز می‌گردد

برای تماشای زیبایی چشم‌نواز آبی لاجوردی دریای مدیترانه، در «تفرجگاه دیز آنگلس» (Promenade des Anglais) قدم بزنید. نام‌گذاری این تفرجگاه به قرن ۱۸ میلادی برمی‌گردد. مهاجران انگلیسی که اغلب تعطیلات خود را در کنار این ساحل زیبا می‌گذراندند، این تفرجگاه را ساختند. تفرجگاه انگلیسی که به زیبایی، میان دریا و درختان نخل قرار گرفته است، در سال ۱۸۲۰ ساخته شد و امروزه یکی از بهترین مکان‌ها برای گردش و تفریح، گذران اوقات فراغت و همچنین حمام آفتاب در فرانسه است.

کلیسای جامع سنت نیکلاس

معماری روسی کلیسای سنت نیکلاس نیس، فرانسه

نیکلاس دوم، تزار روسیه در سال ۱۹۱۲ برای یادبود فرزند الکساندر دوم که در نیس فوت کرده بود، «کلیسای جامع سنت نیکلاس» را بنا کرد. «کلیسای ارتودوکس روسی سنت نیکلاس» (Russian Orthodox Cathedral of Nice) با مناره‌هایی به سبک روسی، بنای بسیار خیره‌کننده‌ای دارد. فضای داخلی این کلیسا همانند ظاهر بیرونی آن، بسیار جذاب و با این شهر زیبا در تناسب است. در قرن ۱۹ میلادی اشراف‌زادگان روسی اغلب از شهر نیس و به‌خصوص از این کلیسا بازدید می‌کردند. نمازخانه‌ جذاب «تزارویچ» و باغ بیزانسی واقع در کنار کلیسای جامع هم بسیار دیدنی هستند.

پارک فونیکس

مرغابی های  تزئینی در پارک فونیکس نیس، فرانسه

«پارک فونیکس» (Parc Phoenix) در شرق تفرجگاه انگلیسی قرار دارد. این پارک عظیم با مساحت هفت هکتار، یکی از بزرگ‌ترین گلخانه‌های اروپا است که مناظر تماشایی از انواع گیاهان و گل‌ها، از جمله مجموعه‌ای از گل‌های ارکیده را شامل می‌شود. دریاچه‌ای زیبا هم در آن وجود دارد که گونه‌های جذابی از پرندگان سراسر جهان در آن زندگی می‌کنند. پارک فونیکس (پارک ققنوس) با آبشارها، باغ‌های متنوع و حیات‌وحش جذابی که دارد، مسافران را به بهشتی گرمسیری می‌برد.

کلیسای نوتردام، نیس

معماری کلاسیک کلیسای نوتردام نیس، فرانسه

«کلیسای نوتردام نیس» (Notre Dame de Nice) که در قرن نوزدهم با معماری نئوگوتیک ساخته شد، بزرگ‌ترین کلیسای نیس است. برخلاف کلیسای نوتردام در پاریس، علاوه بر طراحی داخلی بسیار زیبایی که دارد، در محوطه‌ی بیرونی آن هم از سنگ سفید خیره‌کننده‌ای با تزئینات طلایی استفاده شده است. کلیسای نوتردام (کلیسای بانوی ما)، در شب با وجود چراغانی برج‌ها و انعکاس نور در شیشه دودی پنجره‌های آن، بسیار دیدنی و چشم‌نواز است.

خرابه‌های رومی

آثار باستانی و خرابه های رومی در  نیس، فرانسه

برای داشتن یک تجربه تاریخی فوق‌العاده، از ویرانه‌های به‌جامانده از امپراتوری روم با قدمت دو هزار سال دیدن کنید. بازدیدکنندگان در «سیمیز» (Cimiez) می‌توانند با نحوه‌ی زندگی انسان‌ها در شهر رومی «سمنلوم» (Cemenelum) آشنا شوند؛ این شهر به مدت ۴۰۰ سال پایتخت «ریویرا» (Riviera) بوده است. همچنین در «خرابه‌های رومی سیمیز»، آمفی‌تئاتر بزرگی را می‌بینند که محل برگزاری جشنواره‌ی جاز در نیس است. از دیگر جاهای دیدنی نیس این منطقه، مجموعه‌ای زیبا از حمام‌های رومی و همچنین یک موزه باستان‌شناسی جالب است که مجموعه‌ای گسترده از آثار باستانی را به نمایش می‌گذارد. 

موزه ماسنا

فضای سبز موزه ماسنا نیس، فرانسه

ساختمان «موزه ماسنا» (Musée Masséna)، در اصل به‌عنوان محلی برای گذران تعطیلات «شاهزاده ویکتور اسلینگ» (Prince Victor d’Essling)، نوه یکی از ژنرال‌های مورد علاقه ناپلئون، ساخته شده بود. این بنای باشکوه و زیبا، یکی دیگر از معماری‌های برجسته‌ی نیس است. این ساختمان که بین سال‌های ۱۸۹۸ تا ۱۹۰۱به سبک نئوکلاسیک و ایتالیایی مآب ساخته شده است، اکنون به موزه‌ای جذاب با موضوع تاریخ ریویرا اختصاص دارد. در این موزه از تاریخچه تعطیلات پادشاهان و مهاجرت آمریکایی‌ها گرفته تا رونق گردشگری و اهمیت برگزاری کارناوال نیس به نمایش درآمده است. طبقه همکف موزه ماسنا هنوز هم گاهی برای رویدادهای رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین گاهی اوقات در کوتاه‌مدت تعطیل می‌شود.  

موزه هنر مدرن و معاصر

یک اثر هنری مدرن در مقابل موزه هنرهای معاصر نیس، فرانسه

در قلب شهر نیس و در کنار تئاتر ملی، «موزه هنرهای مدرن و معاصر» (Musée d’Art Moderne et d’Art Contemporain) قرار دارد. موزه در سال ۱۹۹۰ ساخته شد و می‌توان گفت که معماری مدرن و هنرمندانه‌ی آن به‌تنهایی یک اثر هنری و در تناسب با آثار جذاب و گسترده‌ی هنر مدرن این موزه است. موزه هنر مدرن و معاصر نیس، آثار فوق‌العاده‌ای از برخی جنبش‌های هنری قرن گذشته از جمله انواع مختلفی از آثار هنری «پاپ آمریکایی»، «مینیمالیسم آمریکایی» و «رئالیسم جدید اروپایی» را به نمایش می‌گذارد.

باغ آلبرت اول

درختان گل و میوه در موزه آلبرت نیس، فرانسه

«باغ آلبرت اول» (Jardin Albert 1er)، یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های عمومی نیس است که در سال ۱۸۲۸ ساخته شده است. باغ آلبرت اول، محوطه‌ای سرسبز در نزدیکی تفرجگاه انگلیسی است. این باغ دارای درختان نخل، گیاهانی از سراسر جهان، چمن‌های آراسته، یک چرخ‌فلک سنتی و حتی یک محل کنسرت تابستانی در فضای باز است. این مکان در طول سال‌ها، میزبان بزرگانی چون ادیت پیاف (خواننده فرانسوی)، استینگ (خواننده‌ انگلیسی) و همچنین گروه انگلیسی آیرن میدن بوده است. این پارک زیبا در بین مردم محلی بسیار محبوب است و مکانی عالی برای گذراندن یک بعدازظهر آفتابی و آرام است. تجربیات بازدید خود از جاذبه‌های نیس را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه