۵ میراث جهانی یونسکو همراه با هنرهای خیابانی باورنکردنی

سحر مردانه
سحر مردانه جمعه، ۲۹ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
۵ میراث جهانی یونسکو همراه با هنرهای خیابانی باورنکردنی

خلق آثار هنری روی دیوار ساختمان‌های قدیمی با میراث فرهنگی یونسکو دست در دست یکدیگر داده‌اند تا شهرهای شگفت‌انگیز، فراموش‌نشدنی و رنگارنگ را به وجود آورند.

برخی از افراد بدون آنکه بدانند، با اسپری رنگ شروع به نقاشی روی دیوار‌های شهر‌های باستانی کرده‌اند. این دیوار‌ها زیبا‌تر شده‌اند، اما در آن زمان چه کسی می‌دانست که این شهر یا بنای قدیمی روزی در سایت میراث جهانی یونسکو به ثبت خواهند رسید. در سال ۱۹۷۸ چند شهر تاریخی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید که با هنر‌های خیابانی آمیخته شده بودند. هنوز هم کسانی هستند که با این نوع هنر خیابانی مخالف هستند، اما باید قبول کرد که برخی از این کار‌ها بسیار هنرمندانه هستند.

شاخص یونسکو در دهه‌های اخیر به‌دلیل تشویق هنرمندان و خلق آثار هنری در خیابان، به مراتب رنگارنگ‌تر از سال‌های قبل شده است. این پنج مکان در دنیا که در سایت میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند، به‌واسطه همین هنر‌ها بیشتر معروف شده‌اند.

۱. جورج تاون (George Town)، پنانگ (Penang)، مالزی

هنر خیابانی

جورج تاون، دومین شهر بزرگ مالزی است که به‌دلیل شباهت زیاد به سرزمین عجایب، در سال ۲۰۰۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. معماری که در جورج تاون به چشم می‌خورد، تلفیقی از سبک معماری آسیا و اروپا است، زیرا زمانی این شهر مستعمره بریتانیا بوده است. اما نکته جالبی که در این میان وجود دارد، این است که این شهر قدیمی به‌واسطه هنر‌های خیابانی زیبا‌تر و همچنین معروف‌تر شده است. دولت از طراحان و هنرمندان دعوت کرد تا ایده‌های هنری خود را در فضای عمومی و روی دیوار ساختمان‌های قدیمی به نمایش بگذارند و این بعد‌ها به نمادی برای شهر جورج تاون تبدیل شد.

نصب مجسمه فولادین  به آغاز‌گر جنبش هنر‌های خیابانی معروف است. چهار سال بعد در جشنواره‌ای که در سال ۲۰۱۲ برگزار شد، از ارنست زاخارویچ (Ernest Zacharevic) هنرمند معروف اهل لیتوانی که در مالزی ساکن است، دعوت شد تا هنر خود را در جورج تاون به نمایش بگذارد. او هنر خود را با استفاده از ترکیبی از نقاشی و مجسمه به نمایش گذاشت که معروف‌ترین آنان «کودکان کوچک روی دوچرخه» است.

۲. ویلمستاد (Willemstad)، کوراسائو (Curaçao)

هنر خیابانی

کوراسائو، جزیره‌ای در دریای کارائیب جنوبی که در کنار سواحل ونزوئلا واقع شده است. کوراسائو را معمولا با آب‌هایی به رنگ آبی نیلگون و ساختمان‌های قدیمی مربوط به قرن هجدهم می‌شناسند، اما پایتخت آن یعنی ویلمستاد را به‌خاطر جنب‌و‌جوش هنری که در آن به سرعت پیشرفت کرده است، می‌شناسند. در دهه گذشته، مرکز شهر که در سال ۱۹۹۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، به لطف هنرمندان محلی مانند عمر اسلینگ (Omar Sling) زیبا‌تر و خاص‌تر شد. او از مواد بازیافتی و دور ریختنی مجسمه‌های خلاقانه ایجاد کرد.

اخیرا سازمان هنری Art Skálo پیشگام شده است تا طی پرو‌ژه‌ای بزرگ، حدود ۴۰ نقاشی جدید را در نواحی مختلف این منطقه با کمک هنرمندان و طراحان اضافه کند. این می‌تواند باز‌گشای راه هنرمندان باشد تا هنر‌های خیابانی خود را در معرض نمایش بگذارند.

۳. کاسکو ویجو (Casco Viejo)، پاناما

هنر خیابانی

در گذشته، شهر قدیمی کاسکو ویجو که در پاناما واقع شده است، شهری بود پر از باند که اکثر مردم از رفتن به آن اجتناب می‌کردند. این منطقه در سال ۱۵۱۹ تأسیس شد و قدیمی‌ترین سکونتگاه اروپایی در ساحل اقیانوس آرام به شمار می‌آید. کاسکو ویجو در سال ۱۹۹۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

به غیر از چند نقاشی که به سفارش دو سالانه جنوبی در سال ۲۰۱۳ کشیده شد، کشیدن نقاشی روی دیوار در این منطقه ممنوع است. حتی موسسه فرهنگی پاناما تعدادی از صاحبان کسب و کار را مجبور کرد تا نام تجاری خود را با رنگ سفید بپوشانند. این قوانین سخت‌گیرانه موجب شد تا هنرمندان به نشانه اعتراض روی بیشتر دیوار‌های شهر هنر خود را به جا بگذارند. این آثار هنری با وجود ممانعت‌ها، بسیار خلاقانه و تحسین بر‌انگیز هستند.

۴. گنت (Ghent)، بلژیک

هنر خیابانی

کمی آن‌طرف‌تر از برج بلفری (Belfry) که در سال ۱۹۹۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، جواهری وجود دارد که می‌تواند جایگزین کل شهر شود، کوچه هنر‌های خیابانی. در دهه ۱۹۹۰، دولت برای جلوگیری از جنبش تازه جان گرفته‌ی هنر‌های خیابانی، این کوچه را برای خلق آثار هنری خیابانی اختصاص داد. این حرکت بسیار درخشان و تاثیر‌گذار بود.

بعد از این عمل، شورای شهر خواستار این شد تا دیوار‌های بیشتری در اختیار هنرمندان برجسته قرار گیرد. گنت در حال حاضر دارای بیش از ۱۰۰ مکان با آثار هنری خیابانی است. برای دیدن این آثار هنری برجسته می‌توانید از مرکز اطلاعات توریستی گنت کمک بخواهید و مسیری را پیاده‌روی کنید یا با دوچرخه بپیمایید.

۵. والپارایسو (Valparaíso)، شیلی

هنر خیابانی

والپارایسو، سومین شهر بزرگ شیلی و مهم‌ترین شهر بندری آن است که انرژی خالص، خلاقانه و فانتزی را از خیابان‌های آن می‌توانید دریافت کنید. مرکز تاریخی شهر در سال ۲۰۰۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. در دهه ۱۹۷۰، نویسندگان محلی برای نشاندن اعتراض خود به رژیم آگوستو پینوشه (Augusto Pinochet) از انواع هنر خیابانی استفاده کردند. اوضاع سیاسی بعد از گذشت زمان بهبود یافت، اما والپارایسو به تنها شهر در شیلی تبدیل شد که نه‌تنها هنر خیابانی در آن قانونی است، بلکه از هنرمندان جدید نیز با آغوش باز استقبال می‌کند.

برای کشف این آثار هنری می‌توانید با تور رایگان والپو استریت آرت (Valpo Street Art Tours) همراه شوید تا از دیدن هنر‌های خیابانی لذت ببرید.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه