باستان شناسان یونانی موفق به کشف قدیمی‌ترین نسخه اُدیسه شدند

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی چهار شنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۵
باستان شناسان یونانی موفق به کشف قدیمی‌ترین نسخه اُدیسه شدند

قدیمی‌ترین نسخه برگرفته از کتاب حماسی اُدیسه اثر هومر توسط باستان‌شناسان یونانی در شبه جزیره پلوپنز کشف شد.

در کاوش‌های باستان‌شناسی در شبه جزیره پلوپنز و در محوطه باستانی المپیا، تیمی از باستان‌شناسان یونانی و آلمانی موفق به کشف بخش‌هایی از شعرهای حماسی هومر در کتاب اُدیسه شدند که روی یک لوح گلی حکاکی شده است. 

درباره اکتشاف این لوح، وزیر فرهنگ یونان این چنین سخن گفت:

این لوح گلی شامل ۱۳ قطعه شعر از راپسودی چهاردهم کتاب شعر اُدیسه است که در آن قهرمان داستان یعنی اودیسئوس دوست قدیمی‌اش ائومایوس را مورد خطاب قرار می‌دهد.

قدمت این اثر کشف‌شده براساس آوردهای اولیه حاکی از آن است که به عصر رومی‌ها پیش از قرن سوم پس از میلاد بازمی‌گردد. این لوح گلی یک کتیبه باستانی فوق‌العاده و یک اثر تاریخی ادبی است و برای تخمین قدمت دقیق این اثر نیاز  به بررسی و تایید وجود دارد.

اُدیسه همواره به‌عنوان یکی از بزرگترین آثار ادبیات جهان شناخته می‌شود. کتاب اشعار حماسی اُدیسه را که دارای ۱۲۱۰۹ خط شعر است به هومر شاعر یونان باستان و به عنوان دومین اثر عمده و مهمی او پس از ایلیاد نسبت داده شده است .

داستان این کتاب شعر حماسی  درباره اودیسئوس پادشاه شهر ایتاکاست که پس از ۱۰ سال سرگردانی بعد از  سقوط تروا در تلاش برای بازگشت به خانه است. زمان نگارش آن را مححققان بین‌ سال‌های ۷۲۵ تا ۶۷۵ قبل از میلاد تخمین می‌زنند. 

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه