پروازهای حج از صبح امروز آغاز شد

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر چهار شنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۵
پروازهای حج از صبح امروز آغاز شد

صبح امروز چهارشنبه ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۹۷ نخستین گروه از حاجیان ایرانی به سرزمین وحی اعزام شدند.

بنا به اعلام فرودگاه امام خمینی، پرواز شماره ۵۸۰۱ شرکت هواپیمایی سعودی ساعت ۷ امروز تهران را به مقصد مدینه ترک کرد و نخستین حاجیان ایرانی را به عربستان سعودی انتقال داد.

این شرکت هواپیمایی که از دو نوع هواپیما برای انتقال حاجیان ایرانی در نظر گرفته، نخستین گروه از حجاج را با یک فروند ایرباس ۳۳۰ اعزام کرد.

پس از این پرواز، دیگر حاجیان ایرانی که از فرودگاه امام خمینی (ره) اعزام خواهند شد در روزهای آینده به مدینه و سپس به جده اعزام خواهند شد و در روز دوم اعزام (پنجشنبه) ایران ایر چهار پرواز از تهران به مدینه خواهد داشت.

دور نخست اعزام‌ها به‌سمت مدینه بوده و ایران ایر بخش قابل‌توجهی از انتقال مسافران این پرواز را بر عهده دارد شرکت هواپیمایی سعودی نیز بخش قابل‌توجهی از مسافران را در دور دوم به جده خواهد برد.

در حال حاضر اطلاعات ۵۳ پرواز رفت در سایت فرودگاه امام خمینی نوشته شده است که البته تعدادی از آن‌ها از ابتدای هفته جاری و به‌منظور انتقال دست اندرکاران حج انجام شده‌اند.

به گفته علی رستمی معاون بهره‌برداری فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی، شرکت ایرلاین سعودی یک سوم از پروازها و ایران ایر دو سوم دیگر را انجام خواهد داد.

در عملیات حج سال‌های گذشته دیگر شرکت‌های ایرانی نیز به‌منظور مدیریت پروازها به هما کمک می‌کردند، اما در برنامه‌ریزی امسال فعلا دیگر ایرلاین‌ها مشارکتی ندارند.

فرودگاه امام خمینی به‌عنوان محور اصلی سفرهای بین‌المللی ایران مسئولیت جابه‌جایی حاجیان استان‌های تهران، البرز، مرکزی، قم، سمنان، لرستان، قزوین و شهر کاشان را بر عهده دارد.

به‌دلیل اختلافات سیاسی و فاجعه منا، دو سال قبل انتقال حاجیان به عربستان سعودی از سوی ایران متوقف شده بود.

ایران پس از اتفاقات سال‌های اخیر عملیات حج عمره خود را متوقف کرده است.

اعزام حاجیان ایرانی تا ۲۴ مرداد در فرودگاه امام ادامه خواهد داشت و از سه شهریور نیز فرایند بازگشت آغاز می‌شود و تا ۲۴ همان ماه ادامه خواهد داشت.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه