چهره ای متفاوت از استانبول در عکس هایی رنگارنگ

مینا صادقی فرد
مینا صادقی فرد شنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
چهره ای متفاوت از استانبول در عکس هایی رنگارنگ

استانبول بدون شک شهری زیبا و موردپسند گردش‌گران است، عکاسی خوش‌ذوق وجهه‌ی متفاوتی از این شهر را در عکس‌های رنگارنگ خود به ثبت رسانده است.

استانبول شهری شناخته شده و مقصد موردعلاقه‌ی بسیاری از گردشگران است. هنرمندی کنجکاو از دیدی تازه به این شهر نگاه کرده و تصاویری زیبا و متفاوت از آن را با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته است. 

کسانی که تجربه سفر به استانبول را دارند، تصاویر کلیشه‌ای آن را از بناهای قدیمی و تنگه بسفر به خاطر می‌آورند. اما در این مقاله، تصاویر خاصی را تماشا خواهیم کرد که با آنچه در ذهن داریم، بسیار تفاوت دارد.

استانبول رنگ

«ینر تورون» معماری که اکنون بدل به یک عکاس شده است، گوشه کنارهای رنگارنگ و مخفی استانبول را کشف کرده است. او که در اصل اهل شهر ساحلی «مارماریس» (Marmaris) است، ۱۷ سال است که استانبول را خانه‌ی خود می‌داند و چند سال اخیر زندگیش را صرف یافتن مکان‌هایی کرده است که آنچه افراد با یادآوری استانبول به خاطر می‌آورند را به چالش می‌کشد.

استانبول متفاوت

او گفت: «استانبول شهر تضاد است. این شهر هم شرقی است و هم غربی، هم تاریخی و پر نقش و نگار است و هم مدرن و امروزی. این شهر که در ۲۴ ساعت شبانه‌روز بیدار است، همچنان در حال تغییر و شهری شگفت‌انگیز است. من ۱۷ سال است که در استانبول زندگی می‌کنم؛ اما این شهر همچنان راهی برای غافلگیر کردنم پیدا می‌کند و من هم بعضی از این شگفتی‌های کوچک را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارم.»

استانبول ساختمان

او تقریبا از سال ۲۰۱۳ عکاسی از استانبول را آغاز کرد و در ابتدا تنها با استفاده از گوشی موبایل خود این کار را انجام می‌داد؛ اما از آن‌جایی که علاقه‌اش به عکاسی بیشتر شد، شروع به استفاده از دوربین دیجیتال کرد تا کیفیت عکس‌هایش را افزایش دهد.

استانبول رنگ

«ینر» می‌گوید همیشه و حتی پیش از آن‌که عکاسی را آغاز کند، مجذوب رنگ‌های روشن بوده است؛ اما چون دائم با بلوک‌های ساختمانی رنگارنگ روبه‌رو می‌شد، تصمیم گرفت تصویر آن‌ها را ثبت کند. او گفت:

انگیزه‌ی اولیه‌ی من به ثبت رساندن ساختمان‌های رنگی شهر نبود، من فقط می‌خواستم سبکی خاص و شخصی به وجود بیاورم؛ اگرچه ظاهرا عکس‌های من دید برخی از مردم به شهر را نیز تغییر دادند و من از این بابت خوشحالم.

استانبول خانه

اما این نقاط روشن و پرزرق‌وبرق شهر به آسانی یافت نمی‌شوند و «ینر» برای یافتن سوژه‌ی عکس بعدی خود تمام شهر را زیر پا می‌گذارد. او می‌گوید این مکان‌ها اکثرا در منطقه‌هایی که کمتر شناخته شده‌اند و در حال توسعه هستند، یافت می‌شوند. به رغم این‌که هنر عکاسی «ینر» او را به نقاط غیرمعمول شهر می‌برد، او می‌گوید مکان‌های موردعلاقه‌اش مانند افراد دیگر است: او عاشق شهر کهن، بخش‌های ساحلی بسفر و وقت‌گذرانی در کافه‌های محبوب «کاراکوی» Karaköy است. اگر تمایل به‌دنبال کردن عکس‌های «ینر» دارید، از اینستاگرام یا وب‌سایتش دیدن کنید.

استانبول متفاوت

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه