جاذبه های شهر گردشگری سیده آنتالیا را بهتر بشناسید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
جاذبه های شهر گردشگری سیده آنتالیا را بهتر بشناسید

شهر سیده در آنتالیای ترکیه قرار دارد و به‌واسطه جاذبه‌های تاریخی نظیر معبد آپولو و آتنا، ساختمان تئاتر، موزه سیده، ساحل شرقی و... مورد توجه گردشگران است.

شهر گردشگری سیده (Side) در امتداد ساحل مدیترانه قرار گرفته و گردشگران در سفر به آنتالیا می‌توانند ضمن لذت بردن از شن‌های ساحل و دریا، با تاریخ و فرهنگ این منطقه نیز آشنا شوند. معبد آتنا (The Temple of Athena) در بندر این شهر خودنمایی می‌کند و اگر به بالاترین ردیف صندلی‌های تئاتر رومی در آن‌سوی شهر بروید، با چشم‌اندازی خیره‌کننده از کوه‌های تاروس (Taurus Mountains) مواجه خواهید شد. مهم‌ترین ویژگی شهر سیده این است که می‌توانید روی شن‌های ساحل دراز بکشید و از لحظات ناب و ویژه آن لذت ببرید. در ادامه قصد داریم تعدادی از نقاط گردشگری این شهر را به شما معرفی کنیم تا در سفر به ترکیه به دیدن آن‌ها بروید.

۱. معبد آپولو و آتنا

شهر سیده در آنتالیا

اولین سکونتگاه‌های سیده، ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شدند، اما در قرن ۶ یا ۷ قبل از میلاد بود که مهاجران یونانی در آنجا ساکن و اقدام به ساخت بندر کردند که باعث رشد تدریجی شهر شد. در دوران روم، سیده به مرکز تجاری مهمی تبدیل شد تا اینکه در قرن هفتم، بندر به گل نشست و شهر از رونق افتاد. بقایای دو معبد اصلی این شهر باستانی وقف آپولو (Apollo) و آتنا شده است و با اینکه بناهای کاملی نیستند، اما چشم‌اندازی عالی مشرف به مدیترانه دارند و عصرها به‌ویژه با روشن شدن چراغ‌ها، فضایی دل‌انگیز به وجود می‌آورند. بندر سیده محلی عالی برای یک گشت‌وگذار عصرگاهی است که به لطف کافه‌های متعدد در کنار خط ساحلی و نزدیک به این معابد، دیگر چیزی کم نخواهید داشت.

۲. تئاتر

شهر سیده در آنتالیا

تئاتر سیده (Side's theater)، بزرگ‌ترین تئاتر در پامْفیلیای باستانی بود که با ۴۹ ردیف صندلی، گنجایش ۱۵ هزار نفر را داشت. با اینکه تعدادی از قوس‌های آن خراب شده، اما بخش قابل‌توجهی از هنر معماری رومی برجا مانده است. درست در محوطه پشت این تئاتر، بازار عصر روم قرار دارد که در آن زمان شامل ردیف‌هایی از مغازه‌ها می‌شده است و در کنار آن، بقایای معبد دوار  Tyche را خواهید دید.

۳. موزه سیده

شهر سیده در آنتالیا

موزه سیده (Side Museum)، شامل مجموعه‌ای زیبا و جذاب است، هرچند که تماشای ساختمان خود موزه نیز خالی از لطف نیست. از حمام قرن پنجمی سیده برای نمایش آثار استفاده شده که اکثرا از هنر مجسمه‌سازی رومی و هلنیستیکی تشکیل شده است.

۴. ساحل شرقی

شهر سیده در آنتالیا

شهر سیده بیشتر از آنکه به خاطر تاریخ باستانی‌اش معروف باشد، در میان گردشگران به آفتاب و شن‌های ساحلی‌اش شناخته می‌شود. گردشگران اروپایی در طول ماه‌های تابستان روانه این شهر می‌شوند تا از سواحل متعدد آن نهایت لذت را ببرند. ساحل شرقی (East Beach) یکی از بهترین ساحل های آنتالیا، محلی پر رفت و آمد با صندلی‌های ساحلی، رستوران‌ها، کافه‌ها و هر آن چیزی است که برای لذت بردن از یک روز آفتابی در کنار ساحل نیاز دارید. اگر می‌خواهید کمی فعالیت هم داشته باشید، ورزش‌های آبی را از دست ندهید.

۵. استیت آگورا

شهر سیده در آنتالیا

استیت آگورا (State Agora)، یک مجموعه رومی است که در بخش شرقی آن، یک ساختمان دو طبقه وجود داشته که ظاهرا به‌عنوان کتابخانه استفاده می‌شده است، با این حال در یک طاقچه ستون‌دار، مجسمه نمسیس (الهه تقدیر) به چشم می‌خورد. اگر از آگورا به‌سمت دیوارهای شرقی منطقه قدیمی حرکت کنید، بقایای عظیمی از قصر اسقف بیزانس (Byzantine bishop's palace) را خواهید دید. قدمت ساخت این سازه مسیحی به حدفاصل قرن ۵ و ۱۰ بعد از میلاد برمی‌گردد.

۶. شهر سلوکیا

شهر سیده در آنتالیا

بقایای شهر سلوکیا (Seleucia) در فاصله یک کیلومتری روستای Bucak Seyler و ۱۵ کیلومتری شمال سیده قرار دارد و در جنگلی از درخت‌های کاج احاطه شده که محلی فوق‌العاده برای سفر به گذشته است. اطلاعات زیادی از پیشینه این شهر در دست نیست و باستان‌شناسان بر سر قدمت آن به نتیجه نرسیده‌اند. حفاری‌های دهه ۱۹۷۰ منجر به کشف یک حمام بزرگ، مغازه، انبار و کلیسای بیزانسی شد.

۷. آبشار ماناوگات

شهر سیده در آنتالیا

آبشار ماناوگات (Manavgat Waterfalls)، در ۱۳ کیلومتری شمال سیده، محلی فوق‌العاده برای پیک‌نیک به حساب می‌آید. این آبشار در میان باغی زیبا و به دور از ساحل قرار گرفته و طرفداران زیادی در بین خانواده‌های محلی و گردشگران در آخر هفته‌های آفتابی دارد. در صورتی که در طول ایام هفته به این آبشار سر بزنید، خیلی خلوت‌تر خواهد بود. از گذرگاه‌های تعبیه شده می‌توانید به بالای آبشار بروید و تجربه‌ای متفاوت برای خود بسازید. مطمئنا صدای دلنواز آب، آرامش زیادی به شما خواهد داد.

۸. شهر سلگ

شهر سیده در آنتالیا

روستای آلتین كایا (Altınkaya) و بقایای شهر سلگ (Selge) در بالای کوه‌های تاروس و حدود ۵۰ کیلومتری شمال آسپندوس قرار دارد. گفته‌ها حاکی از آن است که این شهر را فرستاده نابینای جنگ تروی به‌همراه بقیه ارتش خود تاسیس کرد. تا دوران رومی‌ها، موقعیت این منطقه باعث شده بود از حکومت‌های خارجی در امان باشد و به‌واسطه ارتباطات خوبی که با شهرهای ساحلی پامفیلیا داشت، تجارت رونق گرفت. اینجا به حدی بزرگ و غنی است که افراد عاشق تاریخ می‌توانند یک روز کامل را صرف کنکاش و تماشای آن کنند. جاذبه اصلی این شهر، تئاتر رومی با ۱۰ هزار صندلی و استادیوم کنار آن است. در بخش جنوب غربی آن نیز می‌توانید بقایای معبد زئوس (Temple of Zeus) و معبد آرتمیس (Temple of Artemis) و در بخش شرقی، بقایای به جا مانده از آگورا (Agora) (در عهد باستان، به بازار گفته می‌شد) را مشاهده کنید.

۹. پارک کوپرولو کانیون

شهر سیده در آنتالیا

پل قوس‌دار سلجوک (Seljuk) با پایه‌های رومی روی رودخانه کوپرولو (Köprülü) و در ۷ کیلومتری شرق آسپندوس قرار دارد. کمی که به‌سمت شمال حرکت کنید، رودخانه باریک شده و پارک ملی کوپرولو کانیون (Köprülü Canyon) آغاز می‌شود. اینجا محلی فوق‌العاده برای رفتینگ آب‌های سفید است که نباید از دست بدهید. حتی اگر دوست ندارید به آب بزنید، می‌توانید کوهنوردی کنید یا فقط به تماشای مناظر چشم‌نواز منطقه بنشینید.

۱۰. غارهای دودنسیک

شهر سیده در آنتالیا

در ۱۸ کیلومتری جنوب سیده و در نزدیکی شهر کوچک سویزلی (Cevizli)، یکی از عمیق‌ترین شبکه غارها در ترکیه قرار دارد که قطعا گشت‌وگذار در آن برای افراد عاشق غارنوردی، لذتی دوچندان دارد. غارهای دودنسیک (Düdencik Caves) تا ۳۳۰ متری عمق زمین کشیده شده است و یکی از رودخانه‌های زیرزمینی داخل این شبکه غارها، به‌صورت چشمه در نزدیکی Pamukluk Köprüsü خودنمایی می‌کند. علاقه‌مندان غارنوردی باید بدانند که یک مجموعه غار نیز در بخش جنوب شرقی قرار دارد و می‌توانند به کمک یک راهنمای محلی از غارها و تعدادی از دریاچه‌های زیرزمینی آن دیدن کنند.

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه