کشف قدیمی ترین نان جهان با قدمت ۱۴ هزار سال در اردن

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
کشف قدیمی ترین نان جهان با قدمت ۱۴ هزار سال در اردن

قدیمی‌ترین نان جهان با قدمت ۱۴ هزار سال توسط باستان شناسان کشف شد.

نشانه‌هایی از پخت قدیمی‌ترین نان جهان با قدمت بیش از ۱۴ هزار سال در یک اجاق بسیار کهن در اردن توسط باستان شناسان کشف شده است.

پخت این نان در شرایطی صورت می‌گرفته که بشر با پدیده کشاورزی در آن مقطع زمانی آشنا نبوده است.

این کشف مهم حاکی از آن است که بشر در ۱۴ هزار سال قبل از امکان کشت غلات آگاهی داشته و همین مساله سبب تغییر شیوه زندگی انسان و روی آوردن اجداد بشر امروزی در کنار شکار و جمع آوری غذا به کشاورزی شده است.

بقایای دانه‌های نشاسته در یک اجاق سنگی در اردن با قدمت ۱۴ هزار سال پیش کشف شده است؛ اما با توجه به بررسی‌های تکمیلی خود این اجاق از قدمت ۳۰ هزار ساله برخوردار است.

برای باستان‌شناسان هنوز این مساله حل نشده که انسان‌ها دقیقا از چه زمانی از اجاق یادشده برای پخت نان استفاده می‌کرده‌اند؛ اما دانه‌های نشاسته کشف‌شده در این منطقه باستانی موسوم به شبیغه در صحرای سیاه اردن متعلق به ۱۴۴۰۰ سال قبل هستند.

منطقه شناسایی شده توسط باستان‌شناسان از دو ساختمان که هر یک دارای یک اجاق سنگی بوده‌اند، تشکیل شده است. کشف برخی موادغذایی، ابزار سنگی، استخوان‌های حیوانات و همین طور باقی‌مانده‌ی برخی گیاهان به‌وسیله‌ی کاوش‌های باستان‌شناسی طی سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ در این منطقه منجر شد. اما شناسایی باقی مانده‌های نان در کاوش‌های جدید توسط گروهی از محققان دانشگاه‌های کپنهاگ و کمبریج لندن و با استفاده از اسکنرهای میکروسکوپ‌های الکترونیکی صورت گرفته است.

مطالب مرتبط:

منبع مهر

دیدگاه