آغاز پروژه احیای دریاچه ارومیه

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰
آغاز پروژه احیای دریاچه ارومیه

با توجه به اینکه نسبت به سال گذشته، شاهد افزایش دو سانتی‌متری آب دریاچه هستیم، امیدواریم که در ۱۰ تا ۱۲ سال آینده شاهد احیای دریاچه ارومیه باشیم.

ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال ۱۳۹۳ به دستور رئیس‌جمهوری تشکیل شد. بخشی از برنامه‌های دولت برای احیای دریاچه‌ی ارومیه در قالب برنامه‌ای ۱۳ ساله عبارت‌اند از: کاهش و صرفه‌جویی چهل درصدی آبیاری اراضی کشاورزی، لایروبی رودخانه، اتصال دو رودخانه زرینه و سیمینه، انتقال آب به محل عمیق دریاچه و تثبیت و شناسایی کانون‌های ریزگردی که در پیرامون دریاچه ارومیه تشکیل شده بود.

بعد از گذشت سه سال از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه و تحقق تثبیت آب دریاچه ارومیه در سال ۹۶، اکنون نزدیک به یک میلیارد و هشتصد میلیون مترمکعب آب در دریاچه وجود دارد، به‌طوری که ده سال آینده برای احیای دریاچه زمان‌بندی شده تا سطح آب به تراز اکولوژیک برسد، حجم آب دریاچه به ۱۳ تا ۱۴ میلیارد مترمکعب افزایش یابد و شاهد بازگشت فلامینگوها و سایر جانداران به این اکوسیستم باشیم.

پرویز آراسته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت:

طبق بررسی‌ها قسمتی در جنوب دریاچه ارومیه حتی در شرایط تراز اکولوژیک نیز آبگیری نخواهند شد.

به گفته وی تلاش‌ها بر آن است که این محدوده ۵۰۰ کیلومتری، به کاربری جدیدتری رسانده شود تا در احیای دریاچه ارومیه به‌نحوی نقش داشته باشد، مخصوصا که این محدوده از پوشش گیاهی خوبی برخوردار است و هیچ‌گاه تبدیل به کانون ریزگرد نخواهد شد.

طبق گفته‌های آراسته، نسبت به سال گذشته، آب دریاچه دو سانتی‌متر بیشتر شده است. امید بر آن است که در ۱۰ تا ۱۲ سال آینده شاهد احیای دریاچه ارومیه باشیم و در این مورد از کشورهایی مانند ژاپن، به میزان سالانه یک میلیارد دلار کمک خواهیم گرفت. همچنین انتقال حوزه به حوزه آب به دریاچه نیز در حال انجام است تا در نتیجه آن بتوانیم شاهد انتقال حدودا ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب رودخانه گیلاس به دریاچه باشیم.

معاون اجرایی طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه بیان کرد که ۲۱ کیلومتر از تونل انتقال آب از این سد به‌سمت دریاچه ارومیه حفاری شده است. به گفته او حفاری توسط ۲ دستگاه مکانیزه از ورودی و خروجی این تونل با طول ۳۶ کیلومتر، توسط قرارگاه خاتم الانبیاء در حال انجام شدن است.

بخش میانی این تونل نیز به‌وسیله دست در حال حفاری است و تاکنون این طرح ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه برده است. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، طرح حفاری تونل برای انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۹ تمام می‌شود و با بهره‌برداری از آن سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به پیکره دریاچه منتقل خواهد شد. پیشرفت فیزیکی کل این طرح نیز بیش از ۵۰ درصد، پیشرفت تونل ۶۲ درصد و سد کانی سیب ۴۳ درصد است و ۲۰ هزار میلیارد ریال برای اعتبار اولیه این طرح برآورد شده است.

لازم به توضیح است که جمعا سه هزار نفر در کل این طرح فعالیت می‌کنند که بیش از ۶۰ درصد از این میزان بومی هستند و می‌توان امیدوار بود که این طرح سبب ایفای نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه