چگونگی جذب گردشگران خارجی در دوران تحریم

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان سه شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
چگونگی جذب گردشگران خارجی در دوران تحریم

در حالی که تحریم‌ها و تبلیغات بین‌المللی گردشگران را دچار ایران هراسی کرده، چگونه می‌توان آن‌ها را ترغیب کرد تا به ایران سفر کنند؟

در حالی که سازمان میراث فرهنگی بودجه کافی برای تبلیغات صنعت گردشگری ایران را در اختیار ندارد، بخش خصوصی این وظیفه را بر عهده گرفته و با تهیه بروشور، تصویر، اقلام تبلیغاتی و حتی خرید دقایقی از تلویزیون‌های خارجی برای تبلیغ به معرفی جاذبه‌های ایران می‌پردازد. اما در این میان شاید راهکارهایی باشد که بتواند به موثر بودن این تبلیغات با هزینه اندک کمک کرده و صنعت گردشگری ایران را علی‌رغم تحریم‌ها، سرپا نگه دارد.

۱. شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی

از آنجایی که تبلیغ در کشورهای دیگر به هر طریقی بسیار وقت‌گیر، پر هزینه و سخت است، یکی از راهکارها برای تبلیغات در سطح کشورهای دیگر، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری است. اغلب این نمایشگاه‌ها در کشورهای موفق در زمینه گردشگری برگزار می‌شود و افراد شرکت‌کننده در آن‌ها نیز افرادی خبره در زمینه گردشگری هستند.

غرفه‌داران این نمایشگاه‌ها اغلب بخش خصوصی هستند که با پشتیبانی کشور خود توانسته‌اند در نمایشگاه شرکت کرده و هزینه‌ای متقبل نشوند، زیرا هر دولتی موظف است تا هزینه حضور بخش خصوصی را فراهم کند.

۲. حضور در عرصه بین‌المللی

در ایران به ندرت دولت، وظیفه پرداخت هزینه برای شرکت بخش خصوصی در نمایشگاه‌های بین‌المللی را بر عهده می‌گیرد؛ بنابراین بخش خصوصی باید بتواند در عرصه‌های بین‌المللی مانند شرکت در جلسات یونسکو و ثبت جهانی آثار تاریخی ایران یا گرفتن جوایز بین‌المللی فعالیت کند. البته تنها تعداد معدودی از بخش خصوصی موفق به رقابت و حضور در این عرصه نیز می‌شوند.

صنعت گردشگری ایران

۳. تعامل با رسانه‌های خارجی

در بسیاری از کشورها همیشه لازم نیست پولی بین درخواست‌کننده و گیرنده خدمات گردشگری رد و بدل شود. گاهی برخی شرکت‌های گردشگری در ازای ارسال مسافر، گردشگر از سمت مقابل قبول می‌کنند، یا در ازای نشان دادن دو دقیقه از جاذبه‌های قونیه در تلویزیون ایران، دو دقیقه از جاذبه‌های ایران را در تلویزیون قونیه پخش می‌کنند؛ اما ایرانی‌ها از این امکانات استفاده نمی‌کنند و حتی اگر از مسئولین درخواست شود، یا پاسخ نمی‌دهند یا خیلی دیر پاسخ می‌دهند. در این باره بخش خصوصی می‌تواند خود با رسانه‌های تخصصی خارجی در زمینه گردشگری در ارتباط قرار گرفته و در ازای کار کردن روی مطالب آن‌ها در ایران، مطالبی از ایران را نیز در رسانه‌های آن‌ها منتشر کند.

۴. استفاده از افراد تاثیر‌گذار

روشی دیگر استفاده از ایرانیان خارج از کشور است. این قشر به واسطه دور بودن از ایران گاهی بسیار علاقه‌مند هستند تا درباره کشورشان صحبت کنند. همچنین شخصیت‌هایی که به طور مداوم به خارج از کشور رفت و آمد می‌کنند نیز می‌توانند در این عرصه یاری رسانند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه