مرد نامرئی، هنر خیابانی عجیب

سودا سلیمی
سودا سلیمی چهار شنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
مرد نامرئی، هنر خیابانی عجیب

هنرمندی چینی که لقب مرد نامرئی را گرفته، در زمینه‌ی عکس‌ها ناپدید می‌شود؛ این مرد نامرئی، به یکی از جاذبه‌های محبوب گردشگران تبدیل شده است!

نمایش جدیدی در لندن با هنرنمایی یک هنرمند چینی و با بهره‌گیری از شبیه‌سازی عکاسی اجرا می‌شود. نمایش نقطه‌ی غیب (Vanishing Point) در گالری هنرهای زیبای بل-ایر (Bel-Air) در مایفیر (Mayfair) برگزار می‌شود. هنرمند این نمایش لیو بولین (Liu Bolin) است که لقب مرد نامرئی گرفته است.

نمایش مرد نامریی

سری «مخفی در شهر» لیو نوعی رنگ‌آمیزی مخفیانه را نشان می‌دهد که گفته می‌شود یک «اعتراض خاموش» خطاب به سیاست‌های چین در سال‌های انقلاب فرهنگی است. در ۱۶ نوامبر سال ۲۰۰۵، او در مصاحبه‌ای خبری می‌گوید:

استودیوی من در روستای سوجیا (Suojia) به‌شدت تخریب شد. برای نشان دادن اعتراضم نسبت به این قضیه و جلب توجه بیشتر سایر هنرمندان به وضعیت فعلی، این کار را ایجاد کردم.

نمایش مرد نامریی

لیو در سال ۱۹۷۳ در شاندونگ (Shandong) چین متولد شد و در سال ۲۰۰۱ از آکادمی هنرهای زیبا در پکن پذیرش گرفت.

او در ادامه می‌گوید:

ناپدید شدن نکته اصلی کار من نیست. این فقط روشی است که من برای ارسال یک پیام استفاده می‌کنم. این راه من برای انتقال تمام نگرانی‌هایی است که برای انسان‌ها احساس می‌کنم.

نمایش مرد نامریی

 با توجه به کارهای لیو، فرآیند کار او می‌تواند توجه رهگذران را جلب کند، به‌خصوص هنگامی که او با کمک یک دستیار برای مجموعه «مخفی در شهر» نقاشی می‌شود.

 او می‌گوید:

چشم مردم به‌طرز بسیار عجیب و غریبی به من خیره می‌شود، و برخی از آن‌ها متوقف می‌شدند و سعی می‌کردند بفهمند که چه کاری انجام می‌دهم. اگر آن‌ها متوجه می‌شدند که من چه کار می‌کنم، سرشان را تکان می‌دادند و سپس راه می‌افتادند. در این لحظات هست که لذت می‌برم؛ زمانی که احساس می‌کنم که کار من توسط دیگران پذیرفته شده و به بخشی از دیدگاه ما و درکی از محیط زیست تبدیل شده، از کارم بسیار مشعوف می‌شوم.

نمایش مرد نامریی

لیو نمایشگاه‌هایی را در گالری پاریس-پکن در پاریس، گالری کلاین سونگ (Klein Sun) در نیویورک و بوکسارت (Boxart) در ورونا، ایتالیا برگزار کرده است. او می‌گوید که امیدوار است که نمایشگاه لندن بازدیدکنندگان جامعه را وادار به پرسش‌گری و موشکافی کردن کند.

 لی بوولین اضافه می‌کند:

نمایشگاه نقطه ناپدید شدن در خیابان نیوباند (New Bond) شماره ۱۰۵ در شهر لندن تا ۵ سپتامبر برگزار می‌شود. ورودی رایگان است.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه