آیا جام جهانی توانسته مردم را برای سفر به روسیه متقاعد کند؟

سحر مردانه
سحر مردانه دوشنبه، ۲۵ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
آیا جام جهانی توانسته مردم را برای سفر به روسیه متقاعد کند؟

تعداد بازدید‌کنندگان بریتانیایی و اسپانیایی در طول یک هفته‌‌ی گذشته از روسیه، بیش از تعداد بازدید‌کنندگان از سواحل آن در طول یک سال گذشته بوده است! این یک آمار کاملا عجیب اما واقعی است.

پهناور‌ترین کشور جهان و همچنین پهناور‌ترین در منطقه، که تقریبا دو برابر مساحت بیشتر از کشور رقیب یعنی کانادا را دربر دارد، اما از لحاظ گردشگری نسبتا ضعیف بوده است. بر اساس گزارش اداره امور خارجه (FCO)، در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۷۷,۰۰۰ انگلیسی از مرز خود خارج شده‌اند، حتی این آمار در مورد کشور‌هایی مانند اسپانیا (۱۲ میلیون بازدید‌کننده)، کانادا (۷۲۴,۰۰۰)، حتی مکزیک (۵۱۳,۰۰۰)، ویتنام (۲۸۰,۰۰۰) و پاکستان (۲۷۰,۰۰۰) بوده است.

اما پس از برگزای موفقیت‌آمیز مسابقات جام جهانی، روسیه آماده‌ی استقبال از بازدید‌کنندگان بیشتر پس از جام جهانی است. آیا این کشور می‌تواند به مقصدی پر‌طرفدار برای سفر روی نقشه‌ی جهان تبدیل شود؟

جام جهانی چگونه به نشان دادن تصویر درست از روسیه کمک کرد؟

روسیه

پیش از آنکه در روسیه به توپ ضربه‌ای وارد شود، تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند که بیش از یک میلیون نفر جمعیت از سراسر این کشور بازدید کنند. همچنین انتظار می‌رود جریان‌های توریستی در طول تابستان به دلیل باز‌خورد‌های مثبت نسبت به سال‌های قبل، افزایش یابد.

«آلن رونان»، مدیر صنعت ورزش گفته است که کشور شاهد افزایش ۱٫۴ درصدی در ورودی‌ها بوده است. اما خبر داد که عوامل منفی مانند نگرانی‌های امنیتی، مقررات مربوط به ویزا و کشمکش‌های سیاسی ممکن است، رشد پایدار در تعداد بازدید‌کنندگان را تضعیف کند.

در مقابل و به دور از میدان مسابقه، با توجه به تنش‌های سیاسی انگلیس و بریتانیا، گویا روسیه در جلب توجه مسافران این کشور‌ها موفق بوده است. به گفته متخصصان، جام جهانی در روسیه به اندازه‌ای کار‌آمد، منحصر‌به‌فرد و بدون نقص اجرا شد که می‌توان آن را به‌عنوان نمره‌ای درخشان در کارنامه روسیه به‌عنوان مقصد به ثبت رساند. صفحات روسی در وب‌سایت‌های خود افزایش ۱۳۵ درصدی بازدید‌کنندگان نسبت به ماه مه را اعلام کرده‌اند.

منافع کشور روسیه در اوایل سال جاری به دلیل برخی از اتفاقات سیاسی و دیپلماتیک در ماه مارس/آوریل کاهش یافت، حتی سفر برخی از مسافران لغو شد. اما اگر روسیه از برخی اتفاقات دور می‌ماند، با توجه به سال‌های قبل که به سرعت در حال رشد بود، می‌توانست به آمار خوبی در کسب منافع دست یابد.

آیا مردم بیشتری در آینده مشتاق بازدید از روسیه خواهند شد؟

روسیه

جستجو‌های پرواز به روسیه زمانی که تیم انگلیس امید‌وار‌کننده ظاهر شد، غیر قابل تصور بود. حتی برای هفته آخر و انجام بازی‌ در روز شنبه برای کسب مقام سومی آمار عجیبی به دست آمد، تمام بلیط‌های پرواز به‌طرز غافل‌گیر‌کننده‌ای فروخته و تمام شد.

اما چیزی که در این میان از همه جالب‌تر است، افزایش جستجو‌ها برای سفر به روسیه حتی بعد از جام جهانی است. طبق آمار به دست آمده از وب‌سایت Skyscanner، علاقه‌مندان به پرواز از ۱۶ جولای (یعنی روز بعد از پایان فینال جام جهانی) تا پایان مه سال آینده، حدود ۷۶ درصد افزایش نسبت به زمان مشابه در سال قبل را اعلام کرده است.

مسکو، پایتخت روسیه و سنت‌پترزبورگ، پنجره‌ی روسیه به روی اروپا، دو مقصدی هستند که به احتمال زیاد با افزایش بازدید‌کنندگان روبرو خواهند شد. اما به دلیل اینکه تنها دو پرواز مستقیم از لندن به این مقصد‌ها وجود دارد، پژوهش‌گران احتمال می‌دهند مقصد‌های دیگر مانند ولگوگراد (Volgograd)، کالینینگراد (Kaliningrad)، یکاترینبورگ (Ekaterinburg) و دیگر شهر‌ها نیز افزایش یابد.

سفر به روسیه از همان ابتدا شبیه به تجربه ماجراجویی بزرگ است. از آنجایی که روند دریافت ویزا در دیگر کشور‌ها کمی دشوار است، پیشنهاد می‌شود که مدت اقامت را افزایش دهید.

بازدید تیم انگلیس از ولگوگراد باعث شد این شهر بیشتر مورد توجه قرار گیرد. مجسمه یادبود مادر میهن در بالای شهر و در کنار داستانی از نقش این شهر در جنگ جهانی دوم، قطعا علاقه‌مندان را کنجکاو خواهد کرد.

نکته قابل توجه دیگر در طول این جام‌جهانی، تغییر تصورات طرفداران انگلیس از مردمان روسیه بود. قبل از شروع جام جهانی تبلیغات خصمانه‌ای صورت گرفته بود، اما بعد از آن فدراسیون فوتبال اعلام کرد که طرفداران با گرمی و مهمان‌نوازی مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

آیا روسیه قادر به مدیریت افزایش ورود گردشگران خواهد بود؟

روسیه

همانطور که گفتیم با توجه به عملکرد مثبت روسیه در این جام جهانی، بازار ورود گردشگران داغ شده است، در این میان سفر به سیبری هم مورد توجه قرار گرفته است. حتی بازدید‌کنندگان در لیست علاقه‌مندی‌های فدراسیون روسیه نیز رکورد را شکسته‌اند. روسیه حدود ۸۰۰ میلیارد روبل (۹٫۶ میلیارد پوند) صرف آماده‌سازی کشور برای جام جهانی کرد و امیدوار است که این هزینه جبران شده باشد. برگشت این هزینه در کنار مسکو در شهر‌هایی مانند سارانسک (Saransk) هم مهم است، زیرا سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه اقامت و حمل و نقل در آن‌ها صورت گرفته است.

یکی از اهداف روسیه برای جبران هزینه‌ها باید تمرکز بر بازگشت گردشگران اروپایی باشد. با توجه به اینکه در سال‌های قبل تعداد مسافران از کشور‌های چین، کره جنوبی و تایلند افزایش یافته، اما از کشور‌های همچون اسپانیا، آلمان، ایتالیا و انگلیس با کاهش مواجه شده است.

مشارکت بسیاری از بازار‌های کلیدی در جام جهانی، موجب تقویت کشور در سال ۲۰۱۸ شد، اما حفظ این آمار در آینده‌ی دراز مدت شاید دشوار باشد؛ زیرا روند دریافت ویزا برای ورود به کشور روسیه از همان زمان‌های قدیم نیز بسیار خسته‌کننده بوده است.

آژانس رتبه‌بندی Moody قبل از مسابقات اعلام کرد که افزایش درآمد گردشگری در طول دوره جام جهانی تنها سهمی کوتاه مدت در اقتصاد کشور خواهد داشت. شهر‌هایی که در این جام جهانی میزبان بوده‌اند، برای حفظ گردشگران در آینده کار دشواری پیش رو خواهند داشت، زیرا سرد بودن هوا رقابت با مقصد‌های جذاب‌تر را سخت می‌کند.

لازم به ذکر است که برزیل با آن سواحل زیبا و طلایی و سر‌سبزی بی‌نظیر که میزبان رقابت‌های جام جهانی 2014 بود، در همان سال با رشد کمی در صنعت گردشگری روبرو شد. تعداد بازدید‌کنندگان در سال ۲۰۱۵ در برزیل از ۶٫۴ میلیون نفر به ۶٫۳ میلیون کاهش یافت. به لطف میزبانی المپیک در سال ۲۰۱۶، تعداد گردشگران دوباره افزایش یافت و به ۶٫۱۶ میلیون نفر رسید.

 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه