مراکز خرید زابل

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد سه شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
مراکز خرید زابل

زابل یکی از شهرهای کهن سیستان و بلوچستان با سابقه‌ای چند هزار ساله است. مراکز خرید این شهر مانند بازار قدیمی زابل هم حال و هوای جالبی دارد.

زابل یکی از دور افتاده‌ترین شهرهای ایران در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. اکثر مردم اطلاعات زیادی در مورد این شهر نمی‌دانند و آن را یک شهر محروم می‌دانند؛ اما زابل یکی از کهن‌ترین استان‌های سیستان و بلوچستان است که بخش زیادی از آثار تاریخی استان را در خود جای داده که یکی از آن‌ها یک شهر سوخته با قدمت چند هزار سال است.

تعداد مراکز خرید زابل و بازارهای این شهر به‌دلیل محرومیت آن، معدود و حتی انگشت‌شمار است، اما آن‌ها فضایی جالب و منحصر‌به‌فرد دارند. در ادامه شما را با مراکز خرید زابل آشنا می‌کنیم؛ در ابتدا بازارهای سنتی این شهر را معرفی می‌کنیم.

بازار قدیم زابل

بازار زابل

منبع: ایرنا

اگر می‌خواهید صنایع‌دستی استان سیستان و بلوچستان را از نزدیک ببینید و با مردم محلی زابل تعامل خوبی داشته باشید، حتما از بازار قدیمی زابل در خیابان فردوسی با ۱۵۰ سال سابقه بازدید کنید. این بازار سرپوشیده با ۱۸ تا ۲۰ هکتار مساحت ۵۵ هزار واحد صنفی را در خود جای داده و یکی از دیدنی‌های جذاب زابل محسوب می‌شود. در این بازار تقریبا همه چیز پیدا می‌شود؛ از ادویه‌های مخصوص و کلوچه‌‌های محلی گرفته تا صنایع‌دستی رنگارنگ و زیبا.

بازار قدیم زابل

علاوه بر این در این بازار که به بازار ناصرالدین شاه و بازار قبرستانی نیز شهرت دارد، اجناس دیگری همچون لباس‌های محلی زابل، ابزار سنتی کشاورزی و گندم مورد نیاز مردم نیز عرضه می‌شود. در ضمن روزهای جمعه این بازار به مکانی برای فروش پرندگان تبدیل می‌شود.

جمعه بازار پرنده زابل

عکاس: عطا رنجبر

جمعه بازار زابل

جمعه بازار زابل

عکای: محمد مهیمنی

جمعه بازارها هر جمعه در بیشتر شهرهای ایران برپا می‌شود و طرفداران این نوع بازارها هم کم‌وبیش از آن‌ها استقبال می‌‌کنند. جمعه بازار زابل که هر جمعه در حاشیه میدان یعقوب لیث صفاری نرسیده به پایانه مسافربری برپا می‌شود، محصولات متنوع با قیمت نسبتا کمی به فروش می‌رسد. این بازار هر هفته با استقبال خوب مردم و به‌خصوص قشر محروم روبه‌رو می‌شود.

از دیگر بازارهای زابل می‌توان به بازار الغدیر  واقع در خیابان چهارده متری فرهنگ (مکانی برای عرضه لباس‌های سنتی)، بازار امام رضا و بازار گندم فروشان اشاره کرد. 

 عکاس عکس کاور: حامد غلامی

مطالب مرتبط:

دیدگاه