گذری بر بازار بلیط پروازهای خارجی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۰
گذری بر بازار بلیط پروازهای خارجی

درباره بالا رفتن غیراصولی نرخ بلیط پروازهای خارجی در بازار ایران شایعاتی ایجاد شده است که در این مقاله بررسی می‌کنیم.

به دنبال افزایش قیمت ارز در طول هفته‌های گذشته و تغییر و تحولاتی که عرصه‌های مختلف اقتصادی ایران به دنبال این اتفاق تجربه کرده‌اند، شایعاتی در رابطه با بالا رفتن غیراصولی نرخ بلیط پروازهای خارجی در بازار ایران نیز مطرح شده است.

با توجه به امضای توافقات سازمان هواپیمایی کشوری ایران با شرکت‌ها و کشورهای بین‌المللی در این زمینه، تعداد زیادی پرواز از سوی ایرلاین‌های مختلف در ایران در طول هفته انجام می‌شود که رفت و آمد این هواپیماهای مختلف تقریبا بسیاری از مسیرهای مدنظر مسافران ایرانی را دربر می‌گیرد.

ایران با بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی توافق انجام پروازهای متقابل دارد و به دنبال آن در طول هفته برای بسیاری از این مقاصد می‌توان بلیط مستقیم تهیه کرد.

بررسی‌ها حاکی از آن است که نه تنها تغییر چشمگیری در نرخ پروازها رخ نداده، بلکه با قیمت‌های منطقی سفر با توجه به روزهای مختلف و انجام پروازها می‌توان به این مقاصد رفت. برای مثال در روز ۲۶ تیرماه امسال شرکت هواپیمایی ایران‌ایر یک پرواز مستقیم شش ساعت و ۱۵ دقیقه‌ای از تهران به پاریس به قیمت یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان دارد. این روال برای دیگر مقاصد نیز شرایطی مشابه را به وجود می‌آورد.

در همین مسیر و در همین روز ایرلاین‌های خارجی مختلفی نیز پرواز میان تهران-پاریس را برقرار کرده‌اند که البته بسیاری از آن‌ها یک توقف خواهند داشت.

شرکت ترکیش ایرلاینز نیز شرایط نسبتا مشابه را ایجاد کرده و مسافران ایرانی می‌توانند با رقمی کمتر از دو میلیون تومان سفر یک طرفه به مقصد پاریس را تجربه کنند. همین شرایط در رابطه با دیگر مسیرهای اروپایی نیز صادق است.

پایین بودن نسبی تعداد پروازهای میان ایران و شرق آسیا که پایین‌تر از پروازهای اروپایی است، در مسیرهای هوایی موجود میان ایران و شرق‌ آسیا مطرح است و همین مساله قدری سبب افزایش نرخ پروازها می‌شود. برای مثال پرواز میان تهران-توکیو از نرخ حدود سه میلیون تومان آغاز می‌شود و پرواز میان تهران-بانکوک نیز برای مسیر مستقیم حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده و در صورتی که پرواز با قیمت ارزان‌تر پیدا شود، نیازمند توقف‌های چند ساعته و طولانی است.

مسیرهای پروازی به شهرها و کشورهایی که ایران در آن‌ها فاقد پرواز مستقیم است، اصلی‌ترین ابهام‌های باقیمانده در این مسیرهای پروازی است. برای مثال مسافرانی که قصد حرکت از تهران به شهری مانند تورنتوی کانادا دارند، قطعا نیاز به تعویض هواپیمای خود خواهند داشت که اگر در این موضوع جابه‌جایی ایرلاین‌ها نیز مطرح باشد یک افزایش بیشتر را دربر می‌گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه