برگزاری مراسم بارداک در قره کلیسای چالدران

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان یکشنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
برگزاری مراسم بارداک در قره کلیسای چالدران

مراسم بارداک در اجلاس ارامنه جهان در قره کلیسای چالدران با موفقیت برگزار شد.

مراسم بارداک که شامل زیارت، نیایش، نذر و نیاز، غسل تعمید کودکان، مراسم عقد و مراسم مرتبط با فروع دین مسیحیت است، به‌صورت سالانه برگزار شده و یکی از هفت آیین مقدس تمام فرقه‌های مسیحیت به‌شمار می‌رود. همچنین، در عشای ربانی این مراسم، دعا و شکرگزاری به درگاه خدا به‌صورت مرتب در سه روز مراسم به‌ویژه در غروب برگزار می‌شود. مراسم امسال با حضور ارامنه کشورهای فرانسه، ارمنستان، چین، نروژ و سنگاپور تشکیل شد.

روبیک جانانه، رئیس شورای خلیفه‌گری کل ارامنه آذربایجان در این باره گفت:

این آیین در نتیجه ایجاد امکانات حمایتی توسط نظام جمهوری اسلامی و تعامل سازنده مسئولان به الگوی مناسک دینی مسیحیان جهان تبدیل شده است. مسئولان استانی و شهرستانی امکانات رفاهی، امنیتی و انتظامی مطلوبی را برای زائران فراهم می‌کنند.

بازدیدکنندگان خارجی قره کلیسای چالدران با سه هدف بازدید، زیارت و پژوهش از این مکان دیدن می‌کنند. محل شهادت تاتائوس مقدس، یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح در انتهای محراب این کلیسا قرار گرفته است و آن را به یکی از مهم‌ترین مراکز مذهبی مسیحیت تبدیل کرده است.

قره کلیسای چالدران در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران قرار دارد و بر اساس اسناد موجود بعد از شهادت تاتائوس، اولین کلیسای جهان مسیحیت به‌شمار می‌رود. این مکان که در ابتدا نمازخانه کوچکی بوده، در قرن ۱۷ به کلیسای بزرگ و مجللی تبدیل شده است. این کلیسا جزو دو اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی است و بسیاری از کارشناسان، آن را قدیمی‌ترین کلیسای جهان می‌دانند.

مراسم بارداک قره کلیسای چالدران

روبیک جانانه درباره چگونگی برگزاری مراسم بارداک در این کلیسا افزود:

تامین امکانات در این مکان پر هزینه بوده و با زحمت همراه است اما مسئولان هیچ تلاشی را برای برگزاری مراسم از ما دریغ نمی‌کنند. کارکنان اداره برق، آب، آتش‌نشانی و پزشکی و شهرداری برای اجرای مطلوب این مراسم با ما بسیار همکاری کردند.

او در انتها بیان کرد:

پیروان ادیان توحیدی همچون اعضای یک خانواده در کنار هم زندگی می‌کنند و تبعیضی در برگزاری آیین‌های مذهبی وجود ندارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه