راهنمای تحصیل در استرالیا

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا پنجشنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۷
راهنمای تحصیل در استرالیا

شرایط تحصیلی مناسب مانند سطح بالای آموزش و سیستم دانشگاه‌های استرالیا باعث شده است تا این کشور به یکی از مقصدهای محبوب دانشجویان بین المللی تبدیل شود.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۴/۲۶ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۵ توسط نویسنده به‌روزرسانی شده است.

سیستم آموزشی استرالیا به‌ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی از سیستم آموزشی انگلستان الگوبرداری می‌شود. همچنین، استرالیا فرصت‌های آموزشی منحصر به فردی ارائه می‌دهد که به‌سادگی در سایر سیستم‌های آموزش عالی در جهان موجود نیست. در این راستا، ۲۵۰,۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی در استرالیا تحصیل می‌کنند و این آمار استرالیا را به چهارمین کشور محبوب برای تحصیل در خارج از کشور تبدیل کرده است. از این‌رو، در ادامه سری مقاله‌های راهنمای تحصیل در خارج کجارو به شرایط اخذ پذیرش، بهترین دانشگاه های استرالیا و... می‌پردازیم.

هرآنچه باید درباره تحصیل در استرالیا بدانید:

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصيلات‌ پيش‌ دانشگاهی

در تمامی مدارس‌ استراليا آموزش‌ شامل‌ سه‌ مرحله‌ كودكستان‌ (Preschool)، ابتدايی (Primary) و دبيرستان‌ (Secondary) است. طول‌ دوره‌ كودكستان‌ معمولا يک سال‌ است‌ و از پنج‌ سالگی آغاز می‌شود. در ايالت‌ها و قلمروهای استراليا طول‌ دوران‌ ابتدايی و دبيرستان‌ متفاوت‌ است؛ ولی به‌‌طور كلی دوران‌ ابتدايی شش‌ سال‌ (سال‌ اول‌ تا ششم) يا هفت‌ سال‌ (سال‌ اول‌ تا هفتم) است‌ و دانش‌آموزان‌ بين‌ سنين‌ شش‌ تا يازده‌ سالگی در مدارس‌ ابتدايی پذيرفته‌ می‌شوند.

دوران‌ دبيرستان‌ شش‌ سال (سال‌ هفتم‌ تا دوازدهم) يا پنج‌ سال‌ (سال‌ هشتم‌ تا دوازدهم)به‌ طول‌ می‌انجامد. در بعضی ايالت‌ها يا قلمروهای استراليا نظير قلمرو پايتختی استراليا يا ايالت‌ تاسمانيا، دوران‌ دبيرستان‌ چهار سال‌ (سال‌ هفتم‌ تا دهم) است‌ و دانش‌آموزان‌ برای ادامه‌ تحصيل‌ سال‌ يازدهم‌ و دوازدهم‌ را در كالج‌ می‌گذرانند. تحصيل‌ در استراليا تا پانزده‌ سالگی يا تا تكميل‌ سال‌ دهم‌ اجباری است‌ و مدارس‌ خصوصی در كنار مدارس‌ دولتی نقش‌ مهمی در آموزش‌ دانش‌آموزان‌ استراليايی به‌ عهده‌ دارند.

راهنمای تحصیل در استرالیا

طبق‌ آمار رسمی، مدارس‌ غيردولتی وابسته‌ به‌ كليسای كاتوليک حدود بيست‌ و يك‌ درصد، و ديگر مدارس‌ خصوصی حدود هفت‌ درصد از آموزش‌ دانش‌آموزان‌ را به‌ عهده‌ دارند. مدارس‌ مختلط‌ است‌ و تنها يک سوم‌ از مدارس‌ غيردولتی اين‌ گونه‌ نيست. در صورت‌ اتمام‌ موفقيت‌آميز سال‌ دوازدهم‌ دبيرستان‌ يا كالج، دانش‌آموزان‌ گواهينامه‌ دانش‌‌آموختگی سال‌ دوازدهم‌ (Year 12 Certificate) يا گواهی ورود به‌ آموزش‌ عالی (Tertiary Entrance Statement) دريافت‌ می‌كنند.

راهنمای تحصیل در استرالیا

تحصيلات‌ دانشگاهی

‌شرط‌ ورود به‌ دانشگاه‌ها بر اساس‌ نمرات‌ گواهی ورود به‌ آموزش‌ عالی (TES) محاسبه‌ می‌شود كه‌ روش‌ محاسبه‌ در هر ايالت‌ متفاوت‌ است. برای ورود به‌ دانشگاه‌های ديگر ايالت‌ها نيز می‌توان‌ از TES استفاده‌ کرد.

دانشگاه‌های استراليا مستقل‌ هستند و خودشان‌ مدرک را صادر می‌كنند. در ۱۹۸۸ تعدادی از دانشگاه‌ها و كالج‌ها در هم‌ ادغام‌ شدند و تشكل‌ فعلی مبنی بر سيستم‌ واحد ملی دانشگاه‌ها Unified National System  را كه‌ بالغ‌ بر ۳۹ دانشگاه‌ بود شكل‌ دادند. ۴۹ كالج‌ نيز در تمام‌ استراليا پراكنده‌ هستند كه‌ می‌توانند با توجه‌ به‌ قوانين‌ ايالتی، مداركی تا سطح‌ كارشناسی ارشد بدهند.

در ۱۹۹۰ شورای وزيران‌ آموزش‌ ايالات‌ و قلمروهای مختلف‌ استراليا نظام‌ واحد ارزيابی آموزشی در استراليا را با عنوان‌1(RATE) معرفی كرد. در سال‌ ۱۹۹۵ ميلادی نظام‌ جايگزين‌ ديگری تحت‌ عنوان‌ 2(AQF) معرفی شد كه‌ قرار است‌ تا پايان‌ ۱۹۹۹ ميلادی جايگزين‌ RATE شود.

مبنای معرفی اين‌ نظام‌های ارزيابی، فراهم‌ كردن‌ چارچوبی ملی و فراگير برای ارزشيابی مدارک تحصيلی در استراليا بعد از دوران‌ تحصيل‌ اجباری (پانزده‌ سالگی يا سال‌ دهم) است. با توجه‌ به‌ نظام‌ ارزشيابیAQF، مدرک پايان‌ دوران‌ دبيرستان، گواهينامه‌ آموزش‌ ارشد دبيرستان‌ (Senior Secondary Certificate of Education) ناميده‌ می‌شود.

راهنمای تحصیل در استرالیا

‌دوره‌های تحصيلی

۱. Associated Diploma: با دوسال‌ تحصيل‌ همراه‌ با كارآموزی داده‌ می‌شود كه‌ تحت‌ پوشش‌ دوره‌های حرفه‌ای (TAFE) است.

۲. Diploma: با سه سال تحصیل بعداز دیپلم دبیرستان همراه با کارآموزی داده می‌شود. اين‌ دوره‌ نيز تحت‌ پوشش‌ دوره‌های حرفه‌ای (TAFE) است.

۳. Bachelor: با حداقل سه یا چهار سال تحصیل بعداز دیپلم دبیرستان داده می‌شود.

۴. (Post Graduate Certificate (PGC: دوره آن‌ يک نيم‌ سال‌ بعد از كارشناسی است.

۵. (Post Graduate Diploma (PGD): دوره آن‌ دو نيم‌ سال‌ بعد از كارشناسی است.

۶. Bachelor Honours Degree: دوره آن‌ حداقل‌ چهار سال‌ تا پنج سال‌ تحصيل‌ بعد از ديپلم‌ دبيرستان‌ است‌ و دانش‌‌آموختگان‌ اين‌ دوره‌ بدون‌ گذراندن‌ دوره‌ Master می‌توانند دوره‌ Ph.D را شروع‌ كنند.

۷. Master: برای ورود به‌ اين‌ دوره‌ امتحانی صورت‌ نمی‌گيرد، بلكه‌ با توجه‌ به‌ نمرات‌ دوره‌ Bachelor و معرف‌ها، پذيرش‌ صادر می‌شود.

طول‌ اين‌ دوره‌ بستگی به‌ طول‌ مدت‌ دوره‌ Bachelor دارد. به این صورت‌ كه‌ يک سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ بعد از دوره‌ چهار ساله‌ Bachelor و دو سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ بعد از دوره‌ سه‌ ساله‌ Bachelor لازم‌ است. البته‌ در بعضی از رشته‌ها (شيلات) دوره‌ Master تا سه‌ سال‌ هم‌ به‌ طول‌ می‌انجامد.

۸. Ph.D: این دوره‌ معمولا پژوهشی است‌ و بايد طی اين‌ پژوهش‌ موضوع‌ جديدی در رشته‌ مربوطه‌ ارايه‌ شود. البته‌ در بعضی از دانشگاه‌ها گذراندن‌ يک دوره‌ Qualifying به‌‌صورت‌ درسی برای شروع‌ دوره‌ دكتری الزامی است‌ و سپس‌ دوره‌ پژوهش‌ آغاز می‌شود كه‌ حداقل‌ سه‌ سال‌ طول‌ می‌كشد.

راهنمای تحصیل در استرالیا

‌‌نحوه‌ ارزشيابی مدارک تحصيلی

  • مدارک Diploma بعد از ديپلم‌ دبيرستان‌ «كاردانی» ارزشيابی می‌شود.
  • مدارک Bachelor بعد از ديپلم‌ دبيرستان، «كارشناسی» ارزشيابی می‌شود.
  • مدارک (Post Graduate Certificate (PGC)/ Post Graduate Diploma (PGD فقط صحت‌ صدور صادر می‌شود.
  • مدارک Master با شرط‌ داشتن‌ كارشناسی، «كارشناسی ارشد» ارزشيابی می‌شود.
  • مدارک Ph.D با شرط‌ داشتن‌ كارشناسی ارشد، «دكتری» ارزشيابی می‌شود.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

تمام برنامه‌های دانشگاه‌های استرالیا به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و برخورداری از مدرک زبان شرط لازم برای ثبت‌نام است. آموزش و پشتیبانی زبان معمولا برای دانشجویانی که زبان انگلیسی را به‌عنوان زبان دوم صحبت می‌کنند، در دسترس است.

راهنمای تحصیل در استرالیا

میانگین هزینه تحصیل و زندگی در استرالیا

استرالیا بیش از ۴۰ دانشگاه دولتی، دو دانشگاه بین‌‌المللی و یک دانشگاه خصوصی دارد و این دانشگاه‌ها بیشتر رشته‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند. شهریه این دانشگاه‌ها با توجه به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاهی متفاوت است؛ ولی متوسط شهریه دانشگاهی در هر سال با توجه به مقطع تحصیلی، کارشناسی بین ۱۵,۰۰۰ تا ۳۳,۰۰۰ دلار، کارشناسی ارشد و دکتری بین ۱۴,۰۰۰ تا ۳۷,۰۰۰ دلار است.

به‌طور کلی هزینه زندگی در استرالیا بسته به منطقه جغرافیایی بسیار متغیر است. هرچه مناطق روستایی‌تر و دور از شهر باشند (مانند مناطق غربی و شمالی استرالیا) هزینه‌ها کمتر و در مناطق شهری‌ مانند سیدنی این هزینه‌ها بیشتر می‌شود. متوسط هزینه ماهانه شهرهای دانشجویی استرالیا به شرح زیر است؛

  • سیدنی: تقریبا ۲۵۰۰ دلار 
  • آدلاید: ۱۷۰۰ دلار 
  • بریزبین: ۱۸۰۰ دلار 
  • ملبورن: ۱۲۰۰ دلار 
  • کانبرا: ۱۰۰۰ دلار 

راهنمای تحصیل در استرالیا

محدودیت سنی برای تحصیل در استرالیا

حداقل سن پذیرش در دانشگاه‌های استرالیا از بین دانش‌آموزان بین‌المللی شانزده سال است.

برترین دانشگاه های استرالیا

۱۰ دانشگاه برتر استرالیا بر اساس وب‌سایت topuniversities در سال ۲۰۲۰رتبه در استرالیارنکینگ جهانی
The Australian National University۱۲۹=
The University of Melbourne۲۳۸
The University of Sydney۳۴۲
(The University of New South Wales (UNSW Sydney۴۴۳
The University of Queensland۵۴۷
Monash University۶۵۸=
The University of Western Australia۷۸۶
The University of Adelaide۸۱۰۶
University of Technology Sydney۹۱۴۰=
University of Newcastle, Australia۱۰۲۰۷=

بورسیه تحصیلی دانشگاه های استرالیا

در کشور استرالیا امکان تحصیل و اخذ بورسیه تحصیلی در استرالیا در کلیه مقاطع تحصیلی فوق دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد و افراد می‌توانند با توجه به مدرک تحصیلی و مقطع تحصیلی خود، برای اخذ بورسیه تحصیلی در استرالیا اقدام کنند؛ ولی تمامی این موارد مستلزم داشتن مدرک زبان و محدودیت سنی برای اخذ امکان تحصیل رایگان در استرالیا یکی دیگر از شرایط خاص اخذ بورسیه است. به عبارت دیگر، برای اخذ بورسیه گپ تحصیلی افراد نباید بیش از پنج سال باشد (نباید برای اخذ امکان تحصیل رایگان در استرالیا بیش از پنج سال از فارغ‌التحصیلی افراد گذشته باشد.)

بورسیه تحصیلی در استرالیا یا کمک هزینه‌های تحصیلی که کشور استرالیا به دانشجویان بین‌المللی اعطاء می‌کند هزینه‌های زندگی، سفر، بهداشت، درمان، شهریه و... را پوشش می‌دهد. لازم به ذکر است که یکی دیگر از شرایط بورسیه تحصیلی در استرالیا داشتن معدل نسبتا بالا است. (لیست بورسیه دانشگاه‌های استرالیا در سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰)

راهنمای تحصیل در استرالیا

تعطیلات پایان سال تحصیلی

هر سال تحصیلی دانشگاهی دو نیم سال است که نیم سال اول از اواخر فوریه یا اوایل مارس آغاز می‌شود و تا پایان ژوئن ادامه می‌یابد و نیم سال دوم از اواسط یا اواخر ژوئیه تا پایان نوامبر ادامه دارد. بین هر نیم سال تحصیلی چهار تا شش هفته فاصله است و تعطیلات تابستانی دانشجویان از اول دسامبر تا دوم ژانویه است.

راهنمای تحصیل در استرالیا

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در استرالیا

کشور استرالیا دارای سیستم خدمات بیمه‌ای به نام بیمه دانشجویان خارجی OSHC است. تمامی دانشجویان خارجی به استثنای دانشجویان کشور سوئد و نروژ ملزم به دارا بودن بیمه دانشجویی هستند. نکته قابل‌توجه اینکه دارا بودن بیمه دانشجویی برای کل دوره تحصیل یکی از شروط صدور ویزا محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که خدمات Medicare مشمول دانشجویان خارجی نیست؛ از این‌رو، کشور استرالیا خدمات بیمه‌ای دانشجویان خارجی را به‌منظور استفاده مقرون به‌صرفه دانشجویان از خدمات درمانی در نظر گرفته است.

آب و هوای استرالیا

یکی از بزرگترین جاذبه‌های استرالیا آب و هوای معتدل آن است. تغییرات آب و هوایی استرالیا به‌شدت دیگر قاره‌ها نیست و این به‌دلیل احاطه شدن آن توسط دریا است. در استرالیا فصل‌ها مخالف نیم‌کره شمالی است. به عبارتی زمانی که در اروپا زمستان است، در استرالیا تابستان است. مطبوع‌ترین فصل‌های استرالیا فصل‌های بهار و پاییز هستند. 

کار و ویزای دانشجویی در استرالیا

راهنمای تحصیل در استرالیا

ویزای تحصیلی استرالیا مخصوص متقاضیانی است که قصد تحصیل در یکی از مراکز معتبر آموزشی کشور استرالیا را داشته باشند. از طریق ویزای تحصیلی استرالیا، متقاضی می‌تواند در این کشور به‌صورت تمام وقت تحصیل کرده و همراهان وابسته به او نیز می‌توانند او را همراهی کنند. پیش از درخواست اخذ ویزای تحصیلی استرالیا جهت تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا متقاضی باید در یکی از مراکز تحصیلی استرالیا پذیرفته شده و همچنین، شرایط مالی زندگی و تحصیلی در استرالیا را داشته باشد.

اخذ ویزا برای والدین یا همسر دانشجو

یکی از مزایای ویزای تحصیلی استرالیا امکان همراهی اعضای خانواده دانشجو است. علاوه بر این، افراد خانواده می‌توانند تا سقف بیست ساعت در هفته کار دانشجویی داشته باشند. البته در صورتی‌که متقاضی دانشجوی دوره‌‌های کارشناسی ارشد یا دکتری باشد، همسر وی از اجازه کار نامحدود برخوردار می‌شود. همچنین، دانشجو و اعضای خانواده وی در رفت و آمد به و خارج از استرالیا محدودیتی ندارند.

شرایط کار دانشجویی

دانشجو می‌تواند پس از شروع دوره تحصیلی حداکثر ۴۰ ساعت در طول دو هفته کار کند، ولی اگر مقطع تحصیلی دانشجو کارشناسی ارشد به‌صورت تحقیقاتی یا اصطلاحا (research) بوده یا در حال تحصیل مقطع دکتری باشد، از اجازه کار بدون محدودیت زمانی برخوردار است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه