غذاهای محلی سانتورینی؛ شهر سفید و نیلی در یونان

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی شنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
غذاهای محلی سانتورینی؛ شهر سفید و نیلی در یونان

سانتورینی جزیره‌ای زیبا با خانه‌های سفید و نیلی است که مقصد بسیاری از گردشگران است؛ اگر قصد چشیدن غذاهای یونانی را دارید سانتورینی می‌تواند گزینه‌ای فوق‌العاده برای شما باشد.

سانتورینی یکی از زیباترین جزایر شناخته‌شده یونان است که سالانه گردشگران بسیاری با تورهای یونان برای تعطیلات به این جزیره زیبا سفر می‌کنند و خاطرات تکرارنشدنی را برای خود رقم می‌زنند. سانتورینی با نام سنتی «ثرا» (Thera) جزیره‌ای در دریای اژه است که این جزیره سال‌های بسیار دور، شاهد فوران عظیم آتشفشانی بوده و بخش‌هایی از این جزیره به دلیل همین فوران ایجاد شده است. آب و  هوای دلپذیر این جزیره با منظره‌های فوق‌العاده و دریای باشکوه، آن را به مکانی رویایی برای سفر تبدیل کرده است. به‌طور کلی رژیم غذایی مردم کشور یونان یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای است و این شهر زیبا یکی از بهترین مناطق دنیا برای تست غذاهای یونانی است و در کنار دیدن جاذبه‌های این شهر فوق‌العاده باید غذاهای لذیذ آن را امتحان کرد.

غذا محلی سانتورینی

فاوا (Fava)

فاوا (Fava)

فاوا مطمئنا یکی از معروف‌ترین ظرف غذاها در سانتورینی است که این استارتر لذیذ در نگاه اول شبیه حموص به نظر می‌رسد، ولی طعمی منحصربه‌فرد دارد.

فاوا، کلمه‌ی یونانی است که برای لپه به کار می برند. این غذای گیاهی که سریع حاضر می‌شود، به غیر از لپه مواد دیگری مثل پیاز و روغن زیتون دارد که طعم آن را لذیذتر می‌کند. فاوا غذایی سالم است که طرفداران بسیاری دارد.

فریتر گوجه (Tomato fritters)

فریتر گوجه (Tomato fritters)

سانتورینی جزیره‌ای با سبزیجات تازه است که از آن‌ها برای انواع فریترها استفاده می‌کنند. گوجه فرنگی از سبزیجات پرطرفدارتر است که فریتر آن نسبت به سایر فریترهای بادمجان و سیب‌زمینی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این غذای گیاهی را معمولا با نوعی سس ماست سرو می‌کنند.

ساگاناکی (Saganaki)

ساگاناکی (Saganaki)

ساگاناکی در واقع نوعی پنیر سرخ شده است که با حرارت زیاد سرخ شده و به عنوان پیش‌ غذا سرو می‌شود.

گاز زدن این پنیرهای خوشمزه با وجود پنیر آب‌شده داخل آن، تجربه‌ی خوشایندی است که نباید از ان ساده گذشت. غذای خود را با کمی لیموی تازه طعم‌دار کنید و سپس آن را میل نمایید.

کباب بره یونانی

کباب بره یونانی

این کباب بره از کباب‌های پرطرفدار در یونان است که در سانتورینی نیز طبخ می‌شود. گوشت بره را با روغن زیتون طعم‌دار کرده و سپس با سبزجات مختلف داخل فر قرار می‌دهند تا کاملا مغز پخت شود. این غذا اغلب با سیب‌زمینی سرخ شده یا کبابی سرو می‌شود.

موساکا (Moussaka)

موساکا (Moussaka)

کسانی که عاشق بادمجان و گوشت هستند، بی‌شک عاشق این غذای خوش‌طعم خواهند شد. موساکا در واقع به مانند لازانیا که لایه لایه با گوشت و پنیر پر می‌شود، می‌ماند و به این صورت است که بعد از هر لایه بادمجان مقداری از مواد گوشت چرخ‌کرده که با ادویه‌های معطر و خوش‌بو پخته شده است، ریخته می‌شود و سپس پنیر روی هر لایه قرار می‌گیرد و به‌همین صورت تا لایه آخر این مراحل تکرار می‌شود. سطح رویی با سس «بشامل» که یک سس کرمی خوشمزه است، پوشیده می‌شود و سپس پس از پختن آماده خوردن است.

اسپاناکوپیتا (Spanakopita)

اسپاناکوپیتا (Spanakopita)

اسپاناکوپیتا یا پای اسفناج یکی از غذاهای خیابانی در آتن محسوب می‌شود که بسیار پرطرفدار است. این غذای خوش‌طعم پایه اساسی صبحانه آتنی‌ها است که در هر مغازه و غرفه‌ای آن را می‌توان پیدا کرد.

این غذا از ترکیب اسفناج، پنیر فراوان و ادویه‌های مخصوص که در خمیر فیلو قرار می‌گیرد، تهیه می‌شود. پای باید تا حدی در فر باقی بماند که رنگ آن طلایی شود.

سوولاکی (Souvlaki)

سوولاکی (Souvlaki)

سوولاکی درواقع به غذایی گفته می‌شود که به سیخ کشیده می‌شود و هر گوشتی از گوشت مرغ، بره و ... را شامل می‌شود. این غذا یا همان به‌صورت سیخی یا با نان پیتا و با سس‌های مختلف سرو می‌شود.

Melitinia

Melitinia

این یکی از شیرینی‌های اصیل شهر سانتورینی است که در لغت‌نامه یونانی به معنی شیرین و عسل است. این شیرینی خوش‌طعم درواقع یک نوع پای پنیر محسوب می‌شود و در جشن‌های خاصی مانند عید پاک تهیه می‌شود. لایه بیرونی این شیرینی که از خمیر تردی تهیه می‌شود، چین‌های ظریفی با دست داده می‌شود و سپس داخل آن با ترکیبی از پنیر mizithr، آرد، تخم‌مرغ و وانیل پر می‌شود.

Chlorotyri

Chlorotyri

Chlorotyri یکی از پنیرهای معروف و محلی سانتورینی است که از شیر بز تهیه می‌شود. این پنیر یکی از اجزای اصلی سالاد سانتورینی است.

سالاد سانتورینی

سالاد سانتورینی

این سالاد با خیار، گوجه، پیاز و موسیر و زیتون بی‌نظیر یونانی تهیه می‌شود. همراه با آن روغن زیتون، تکه‌ای پنیر Chlorotyri سرو می‌کنند و با نمک و فلفل و نعنا طعم‌دار می‌شود. گاهی برای طعم دادن به آن از کیپر و سرکه استفاده می‌کنند. این غذای سنتی و ساده را در رستوران‌های سانتورینی امتحان کنید.

غذا محلی سانتورینی

آنچه که ذکر شد، تعدادی از غذاهای محلی سانتورینی بود؛ در سفر به این شهر حتما به رستوران‌ها و کافه‌های آن سر بزنید و از غذاهای محلی آن‌ها بچشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه