انتظار تشرف زائران حج واجب تا ۱۶ سال

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
انتظار تشرف زائران حج واجب تا ۱۶ سال

به گفته مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه، زائران حج واجب تا ۱۶ سال در انتظار تشرف هستند.

حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت:

به اندازه ۱۶ سال زائر در انتظار تشرف به حج واجب  است و بسیاری از آن‌ها عمرشان وفا نمی‌کند تا توفیق درک این سفر عظیم الهی و معنوی را پیدا کنند.

سفر حج، فرصت و رزق عظیم است که زائران باید قدردان این سفر و موقعیت‌های روحانی و معنوی آن باشند. همچین زائران باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند تا بهره کافی را از این سفر برده و در پایان آن، حس خشنودی و رضایت از استفاده لحظه‌لحظه این سفر معنوی را داشته باشند.

به گفته حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب باید این تقویت دینی را به‌عنوان ثمره و دستاورد حج خود قرار دهیم. ما علاوه بر اینکه حج را به عنوان ادای تکلیف و واجب الهی انجام می‌دهیم، باید ببینیم با انجام این فریضه چه میزان در تقویت دین خود موثر هستیم. 

سفر حج واجب پروازی معنوی است که از طریق آن می‌توان به حالات روحانی و عرفانی دست یافت. وی افزود:

پرواز معنوی به آمادگی قبل از سفر و باز کردن تعلقات مادی از جسم و روح دارد که کلید واژه و رمز آن اخلاص است. اخلاص پای منیت‌ها و پستی‌ها و رزائل را می‌بندد.

از دیگر آمادگی‌های و اقدامات ضروری قبل از سفر، برداشتن دیون الهی و حقوقی را که مردم به گردن زائر دارند، است. همچنین از موانع پرواز و رسیدن زائر به برکات روحانی سفر و عدم قبولی زیارت، داشتن حق‌الناس و حق‌الله بر گردن زائر است. حتی اگر این حقوق به اندازه گذشتن از چراغ قرمز و تقدم بر حرکت وسایل نقلیه و بیمار بدحالی باشد که در اثر حرکت ما دیر به بیمارستان رسیده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه