بازسازی مسجد جامع ساری پس از اتفای حریق

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان شنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
بازسازی مسجد جامع ساری پس از اتفای حریق

پس از آتش‌سوزی مسجد جامع ساری، مسئولان میراث فرهنگی با تخمین خسارت وارد شده، ستادی جهت بازسازی تشکیل خواهند داد.

پس از آتش‌سوزی مسجد جامع ساری در عصر روز پنج‌شنبه ۲۱ تیر ۹۷، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، از تشکیل ستادی جهت بازسازی آن خبر می‌دهد.

این آتش‌سوزی که از قسمت شبستان مسجد آغاز شده بود، سقف مدرسه علمیه «امامیه» را مورد خسارت قرار داده است. همچنین، به دلیل چوبی بودن سازه این بنا، آتش‌نشانان هنوز موفق نشده‌اند تا آتش را به‌طور کامل مهار کنند.

محمد‌حسین طالبیان از برگزاری جلسه‌ای با حضور علمای استان، ائمه جماعت مسجد جامع، اوقاف، آتش‌نشانی، شهرداری، نماینده ولی فقیه، معاون استاندار و دیگر دستگاه‌های  دست‌اندر کار خبر داد و گفت:

این جلسه با هدف گرفتن یک تصمیم و داشتن وحدت رویه برای ساماندهی و مرمت مسجد جامع ساری انجام و قرار شد تا با تشکیل یک ستاد بازسازی به ریاست استاندار و حمایت مردم و کسبه برنامه‌ریزی‌ها برای مرمت این مسجد تاریخی آغاز شود. 

هر چند ۷۰ درصد بخش قاجاری این بنا در وضعیت سالمی به سر برده خسارت ندیده، اما مهار آتش در برخی سازه‌های چوبی مسجد که آتش درون آن‌ها نفوذ کرده است، هنوز ادامه دارد. هرچند علت این آتش‌سوزی هنوز مشخص نشده، اما حدسیات مبنی بر این است که بر اثر کم و زیاد شدن ولتاژ و افزایش دمای هوا، یکی از کابل‌های برق دچار آتش‌سوزی شده است. این آتش‌سوزی از حجره شرقی شبستان جنوبی آغاز شده و سقف‌هایی را که در طول ۵ سال گذشته تعویض شده بودند را فرا‌گرفته است.

آتش سوزی مسجد جامع ساری

طرح بازسازی این مسجد شامل دو مرحله است؛ ابتدا جزئیات فنی به دست می‌آید و سپس طرح یکپارچه تاسیسات و سایر نیازهای مسجد مانند سرما و گرما مورد توجه قرار می‌گیرد تا از انجام کارهای تکه‌تکه برای مسجد جلوگیری شود.

طالبیان در ادامه گفت:

یک هئیت مهندسی در سطح استانی و ملی برای ارزیابی فنی از نظر استحکام و انجام تست‌های مختلف روی دیوارها، سقف‌ها، پی دیوار و حتی درها و تمام اجزای سازنده مسجد مشغول به کار می‌شوند. با نهایی شدن برآورد هزینه، همه بخش‌های مسجد با کمک مردم برای تامین منابع مالی، مورد بازسازی قرار خواهند گرفت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه