راهنمای سفر به کوالا ترنگانو

کوالا ترنگانو در کشور مالزی قرار دارد و مرکز سلطنتی و قطب اقتصادی ایالت ترنگانو به شمار می‌رود. مسجد کریستالی، محله چینی‌ها کوالا ترنگانو و مسجد تنکو تنگا زاهارا از دیدنی‌ های کوالا ترنگانو محسوب می‌شوند.

درباره کوالا ترنگانو بیشتر بخوانید:

معرفی کوالا ترنگانو

تاریخچه کوالا ترنگانو

آب و هوای کوالا ترنگانو

راهنمای سفر به کوالا ترنگانو

سوغات کوالا ترنگانو

جاهای دیدنی کوالا ترنگانو

معرفی کوالا ترنگانو

کوالا ترنگانو (Kuala Terengganu) مرکز ایالت ترنگانو در کشور مالزی، واقع در قاره آسیا است. این شهر در ساحل شرقی مالزی و در دهانه رود ترنگانو قرار دارد و در فاصله ۴۴۰ کیلومتری از کوالالامپور، پایتخت مالزی واقع شده است.

جمعیت کوالا ترنگانو ۴۰۲ هزار نفر و مساحت آن، ۶۰۵ کیلومتر مربع است. ۹۴٪ جمعیت کوالا ترنگانو را مالزیایی‌ها و ۳٪ را چینی‌ها تشکیل می‌دهند. ۹۶٪ مردم شهر به دین اسلام اعتقاد دارند و بعد از آن بودایی‌ها با ۲٫۵٪، هندوها با ۰٫۲٪  و مسیحیان نیز با ۰٫۲٪ قرار گرفته‌اند. زبان بیشتر اهالی، مالزیایی ترنگانو است و زبان‌های چینی، هندی و انگلیسی نیز میان آن‌ها رواج دارد.

کوالا ترنگانو

فرمانروای قانونی ایالت ترنگانو، سلطان ترنگانو نام دارد. بر اساس قانون، سلطان ترنگانو حکمران ایالت و منشا تمام قدرت دولت در ایالت ترنگانو است. همچنین او رهبر مسلمانان و سرچشمه افتخارات و شکوه ایالت به شمار می‌رود. نخست وزیر یا رئیس کابینه به‌همراه ده عضو دیگر و بقیه اعضا، هیئت مجریه ایالتی را تشکیل می‌دهند که خود از میان اعضای هیئت مقننه ایالتی توسط سلطان انتخاب شده‌‌اند. اعضای هیئت مقننه ایالتی نیز با رای‌گیری همگانی برگزیده می‌شوند.

تاریخچه کوالا ترنگانو

با توجه به معاهده بانکوک در ۱۹۰۹، کوالا ترنگانو به‌عنوان مستعمره، تحت حکومت انگلستان قرار گرفت و ناچار به پذیرفتن مشاور انگلیسی در اداره امور شد. در جنگ‌ جهانی دوم و با هجوم و ارتش اشغالگر ژاپن، انگلیسی‌ها کوالا ترنگانو را ترک کردند. در سال  ۱۹۶۳، سرانجام استقلال مالزی به رسمیت شناخته شد.

کوالا ترنگانو

آب و هوای کوالا ترنگانو

آب و هوای کوالا ترنگانو استوایی به شمار می‌رود. تغییرات دما در فصل‌های مختلف ناچیز و میزان رطوبت هوا بالا است. متوسط دمای هوا در طول سال از ۲۳ تا ۳۱ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و میانگین بارش سالانه ۲۹۱۱ میلی‌متر برآورد شده است.

راهنمای سفر به کوالا ترنگانو

فرودگاه سلطان محمود (Sultan Mahmud Airport) در فاصله ۸ کیلومتری از شهر قرار دارد و در آن پروازهایی از/ به جوهور بهرو، کوالالامپور و برخی مقاصد دیگر برقرار است. با استفاده از اتوبوس می‌توان به شهرهایی مانند کوالالامپور، پنانگ، جوهور بهرو، ملاکا و کوانتان دسترسی داشت. برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری نیز اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و ریکشاهای رکابی مناسب هستند.

کوالا ترنگانو

سوغات کوالا ترنگانو

انواع باتیک، انواع ابریشم، پارچه‌های سونگکت و بادبادک‌های بومی وائو از مهم‌ترین سوغاتی‌های کوالا ترنگانو به‌شمار می‌‌روند. شما برای خرید می‌توانید به مرکز خرید پاسار پایانگ سر بزنید.

جاهای دیدنی کوالا ترنگانو

از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کوالا ترنگانو می‌توان مسجد کریستالی، محله چینی‌ها کوالا ترنگانو، مسجد تنکو تنگا زاهارا و موزه ایالتی ترنگانو را نام برد.

دیگر دیدنی‌ های کوالا شامل «ساحل باتو بوروک» (Batu Buruk beach)، «مسجد عابدین» (Abidin Mosque)، «ساحل تلوک کالونگ» (Pantai Teluk Kalong) و «بوکیت پوتری» (Bukit Puteri) می‌شود.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map