ظرفیت همدان برای ثبت ژئوپارک

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی شنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۰
 ظرفیت همدان برای ثبت ژئوپارک

استان همدان با داشتن مولفه‌های گوناگون زمین‌شناسی و طبیعی، ظرفیت ثبت ژئوپارک در منطقه را دارا است.

مرضیه لک رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران، در اجلاس دو روزه سفرای خارجی با رویکرد رویداد فراملی همدان 2018 که در همدان با حضور حدود ۵۰ سفیر و نماینده خارجی برگزار شد، گفت که این استان با داشتن پدیده‌های نادر زمین‌شناسی همچون غار علیصدر، ماگمای تشکیل‌دهنده دماوند و فروچاله‌ها، ظرفیت ثبت ژئوپارک را دارد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران با بیان اینکه ثبت ژئوپارک همدان تحت عنوان ژئوپارک اکباتان با جدیت دنبال می‌شود، افزود:

پدیده‌هایی مانند شکستگی‌ها و گسل‌‌های الوند، ارزش ظرفیت‌های طبیعی این منطقه را دو چندان کرده است و باید ظرفیت‌هایی طبیعی همچون گنج‌نامه را به این مولفه‌ها نیز اضافه کرد.

لک تدبیر هوشمندانه برای ثبت ژئوپارک همدان را ضروری دانست و گفت که پدیده‌های زمین‌شناسی همدان در این چارچوب به‌صورت علمی شناسایی و بررسی می‌شود تا در جهت ثبت ژئوسایت‌های این استان مورد استفاده قرار بگیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دستاوردهای ثبت جهانی ژئوپارک‌هایی همچون قشم در سال گذشته میلادی، یادآوری کرد:

ثبت ژئوپارک‌ها حرکتی در جهت گردشگری پایدار، توسعه اقتصادی جوامع محلی با محوریت حفظ محیط زیست، ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و بانوان ارزیابی می‌شود و نمونه‌های بارز کسب این دستاوردها در جزیره قشم مشهود است.

لک با تبین تعاریف ژئوپارک، گفت:

سال گذشته میلادی ۳۵ کشور موفق به ثبت ۱۲۷ محدوده ژئوپارک شدند و قرار است این مهم به ۵۰۰ محدوده در سال‌جاری افزایش یابد.

ایشان سهم ایران از این رویداد را ثبت جهانی ژئوپارک قشم اعلام و بیان کرد که این در حالی است که ایران بهشت زمین‌شناسان است و باید در جهت شناسایی و ثبت ژئوپارک‌ها بیش از پیش تلاش کرد.

ژئوپارک طبق تعریف یونسکو، منطقه‌ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین‌شناسی در محدوده آن قرار دارد.

ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده‌های زمین‌شناسی از آثار تاریخی، بوم‌شناسی، باستان‌شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد و استان همدان تمامی این مولفه‌ها را دارا است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه